خوشبخت کسی است که حرمت رمضان را حفظ کند

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر ضرورت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، گفت: درباره روزه گرفتن توصیه فراوان به حلال خوری شده است، یکی از مصادیق حلال خوری پرداخت خمس است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: ماه مبارک رمضان ماهی است که روزه گرفتن از راه های درک آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد:  شاید کسانی باشند که توانایی روزه گرفتن نداشته باشند، چراکه روزه گرفتن و رمضان دو مبحث جدا از هم است که باید بررسی شود تا نسبت به آن معرفت بیشتری داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درک ماه رمضان فضیلت دارد، اظهار کرد: پیامبر(ص) در این زمینه فرمودند هر کسی که می خواهد بداند ماه رمضان تا چه میزان نسبت به دیگر ماه ها برتری دارد،  برتری و فضیلت اهل بیت(ع) نسبت به دیگر مردم را با هم مقایسه کند. 

وی با استناد روایتی مبنی بر اینکه ماه رمضان را مانند دیگر ماه ها ندانید؛ ابراز کرد: حرمت  ماه رمضان باید حفظ شود. یکی از حرمت های ماه مبارک رمضان این است که همه کتب آسمانی اعم از زبور، تورات، انجیل و ... در همین ماه نازل شده است. اول ماه مبارک رمضان سراسر رحمت، میانه آن مغفرت و پایانش اجابت دعا و رهایی از آتش دوزخ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به حدیثی از امام سجاد(ع) گفت: حضرت(ع) فرمودند: چقدر موفق و خوشبخت است کسی که حرمت ماه رمضان را حفظ کرد؛ لازم است مسافران و کسانی که نمی‌توانند روزه بگیرند در ملا عام روزه خواری نکنند و برای ماه رمضان حرمت قائل باشند. 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه انسان باید تلاش کند با طعام حلال روزه بگیرد؛ عنوان کرد: مرحوم نجفی اصفهانی سال ها نجف زندگی کرد و در جریان جنگ اول به ایران آمد و اصفهان رحلت کرد ایشان جریانی را بیان می کنند که بسیار جالب است؛ یک دزد بسیار ماهر در نجف بود که همه او را می‌شناختند و در یک ماه مبارک رمضان روزه می گرفت و دزدی نمی کرد، در همین ماه به درب مدرسه نجف مراجعه می کرد و به طلاب آنجا التماس می‌کرد یک درهم به من بدهید بروم افطار کنم! طلاب به او می‌گفتند مگر خودت پول نداری ؟ پاسخ می داد جیب من پر از پول است اما نمیخواهم با مال دزدی و حرام افطار کنم؛ آن مرحوم فرمود ما یک روز خواستیم او را امتحان کنیم و تصمیم گرفتیم به آن دزد پول ندهیم و دیدیم تا سه ساعت بعد از افطار هنوز چیزی نخورده است و وقتی پرسیدیم چرا چیزی نخوردی گفت مال حلال نداشتم که با آن افطار کنم، این دزد در پایان عاقبت بخیر شد چون اهمیت به لقمه حلال می داد و دزدی را در نهایت کنار گذاشت.

این استاد حوزه علمیه درباره اهمیت پرداخت خمس تأکید کرد: افراد زیادی درآمد خوبی دارند اما خمس پرداخت نمی‌کنند. خمس سهم امام و پرداخت آن لازم است، مومن باید سال خمسی داشته باشد. با توجه به اینکه در روزه گرفتن توصیه اول حلال خواری است یکی از مصادیق حلال خوری پرداخت خمس است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پرهیز از مسافرت  در مواقع غیرضروری، مقدم کردن نماز به افطار در مواقع غیر مهمانی، صدقه هنگام افطار، قرائت سوره قدر هنگام افطار و سحر، زیارت قبر امام حسین (ع), به جای آوردن عمره رمضان، اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و .. از دیگر سفارش هایی است که در روایات به آن توصیه شده است و برای همه ما خوب است که رعایت کنیم.

کد خبر 1754563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha