مشهد و چالش شهرسازی مبتنی بر زیارت

دومین برنامه از سلسله نشست های هم اندیشی «زیارت متعالی و علوم انسانی» با عنوان «نقش مدیریت شهر و شهرسازی در تحقق زیارت متعالی و اثر بخشی شهرسازی» در پژوهشکده ثامن مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد مدرسی، عضو شورای علمی پژوهشکده ثامن، در نشست هم اندیشی «زیارت متعالی و علوم انسانی» که امروز پنجشنبه (۲۳ اسفندماه)  در پژوهشکده ثامن برگزار شد اظهار کرد: موضوع زیارت و برنامه ریزی شهری یک دغدغه ای است که سال هاست در این شهر حکمفرما شده است.

وی افزود: وقتی توانستیم خیابان ها تخریب کنیم و حرم مطهر را توسعه بدهیم، این تغییر و تحول پرنگ تر و  وسیع تر شد. ارتباط برقرار کردن بین کالبد شهری و موضوع زیارت که ما چطور کالبد شهر را بسازیم و  زیارت بهتری را شاهد باشیم بحث خیلی مهمی است و اختلاف نظر ها هم بسیار است.

عضو شورای علمی پژوهشکده ثامن تصریح کرد: خدمات شهری دو بخش است، یک مادی است یعنی  وقتی فرد می آید حرم از نظر مادی و برآورده نشدن نیاز ها در کالبد شهری مشکلی پیدا نکند.  
نکته ی دوم، خدمات زیارت است؛ در خارج از بافت حرم فعالیت های چندانی نداریم که به تقویت امر زیارت کمک کند. فضاهای خدماتی زائر که بیشتر جنبه فراغتی دارد، یعنی بخش غیر مادی زیارت که به تقویتش کمک می‌کند.  

مشهد و چالش شهرسازی مبتنی بر زیارت

ساختار مشهد باید دردل خودش زیارت را داشته باشد

بهاره بزرگمهر، مدیر عامل شرکت همیار سازه توس سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تسهیل دسترسی به حرم مطهر یک اصل است و باید در ساختار خود را نشان دهد. استمرار مسیرهای تشرف در کل سطح شهر مشهد و در کالبد از این مقوله است.

وی ادامه داد: ساختار اگر رشته های رها شده باشد مانا و پایا نخواهد بود، ساختار باید یک تار و پودی را مشخص می کرد که در دل خودش مقوله ی زیارت و در واقع انگاره کلی شهر مشهد را از سایر شهر ها متمایز می‌کند.

این کارشناس حوزه شهرسازی با تاکید بر اینکه اصل ما تسهیل در امر زیارت و دسترسی آسان به حرم مطهر است افزود: استفاده از نماهای متناظر با معماری مذهبی، استفاده از این طیف رنگی یادآور فضاهای مذهبی است و به ایجاد حس و حال زیارت به این موضوع کمک میکند.

مشهد و چالش شهرسازی مبتنی بر زیارت

سلمان ال حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد در خصوص امر زیارت افزود: ما یک عبادت متعالی داریم و اگر زیارت را به عنوان یکی از اقسام عبادت در نظر بگیریم و با الهام گیری از این نوع نگاه ادعیه به تعالیم دینی که در معماری، دعا به شکلی رعایت میشود به زیارت متعالی تا حدی نزدیک شویم.

وی همچنین تصریح کرد: در بحث فرهنگی و اجتماعی، شاخص هایی وجود دارد که فرهنگ را برای ما باز می‌کند، تک تک این شاخص ها قابلیت بررسی دارد.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد عنوان کرد: در شاخصه های موجود از منظر زائر و مجاور در حوزه فرهنگی یکی شاخص حجاب و پوشش است که از سال 1401 وارد ادبیات آسیب شناسی حوزه زیارت شده است.

وی یادآور شد: از سال گذشته  مساله حجاب و در واقع نارضایتی که زائرین از این مساله در محدوده های اطراف حرم داشتند خودش را بیشتر نشان داده است و در زمره شاخص های ما قرار گرفته بود و اینکه چقدر ناخودآگاه در زیارت تاثیر می‌گذارد موضوعی است ک باید به آن توجه شود.

پایان پیام/

کد خبر 1754836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha