۱۰ شرط توبه واقعی

استاد جامعة المصطفی(ص) العالمیه با بیان ۱۰ شرط توبه واقعی، گفت: از کسانی نباشید که امید واهی دارند و تلاش نمی‌کنند و با آرزوهای طولانی توبه را به تاخیر می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در بیت آیت الله گلپایگانی به سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان امام علی(ع) در حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه که سرشار از حکمت است به شخصی موعظه می کنند که از انجام برخی کارها پرهیز کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: حضرت امیر(ع) در این موعظه می فرمایند» از کسانی نباشید که امید واهی دارند؛ برای مثال کسانی که می گویند ما بهشت می رویم اما برای رفتن به بهشت تلاش نمی کنند. در فرازی دیگر می فرمایند: از کسانی نباشید با آرزوهای طولانی؛ توبه را به تاخیر می اندازند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برای مثال در سوره نور وقتی صحبت از تهمت به زنان شوهر دار می شود که اگر کسی تهمتی به زن شوهر دار بزند باید چهار شاهد اقامه کند و حتی اگر سه شاهد اقامه کرد باید ۸۰ ضربه شلاق بخورد؛ این نشان می دهد که اسلام برای آبروی مردم ارزش قائل است و نباید آبروی مردم در معرض خطر قرار گیرد. 

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیاتی از سوره نساء گفت: این سوره درباره منافق صحبت می کند. انسان منافق می تواند توبه کند، اما توبه او شرط دارد، اینکه خودش را خالص کند. آنجایی که شرک مطرح است باید ایمان بیاورند. کسانی هم که از خط خدا خارج شدند باید بعد از توبه به مسیر الهی برگردند. کسانی هم که ترک واجبات کردند باید بعد از توبه قضا کنند. 

این استاد اخلاق با بیان اینکه کتاب های خوبی در زمینه آثار گناه نوشته شده است، اظهار کرد: امام باقر(ع) فرمودند چهار چیز در گناه خطرناک است نخست کوچک شمردن گناه است؛ انسان نباید هیچ گناهی را کوچک بداند چون انجام گناه خود جرم است. دوم اینکه انسان نباید به گناهی که انجام داده افتخار کند؛ برای مثال در کربلا اشقیاء به اینکه امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، افتخار کردند. سوم اینکه استبشار نیز در مساله گناه بد است؛ وقتی انسان گناهی را انجام داد نباید دیگران را نیز به انجام آن تشویق کند و آخر اصرار ورزیدن به انجام گناه است.

وی در خصوص شرایط توبه واقعی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای توبه کننده ۱۰ شرط را بیان کردند که شامل ادای حق الناس، ترک محل گناه، پیدا کردن علت گناه، ترک گناه بعد از توبه، پرداخت خمس، توجه به خانواده، پرهیز از بد دهانی، انفاق کردن و .. است. هر کس بتواند طبق این عمل کند توبه واقعی کرده است. بنابراین توبه واقعی سهل و آسان نیست.

کد خبر 1755173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha