توبه را با آرزوهای طولانی به تاخیر نیندازید

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: مومن نباید توبه را با آرزوهای طولانی به تاخیر اندازد و در حالی که از شکر نعمت‌های الهی عاجز است بیشتر از آن را بخواهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، طی سخنانی درباره حکمت ۱۵۰ نهج‌البلاغه، اظهار کرد: بر اساس این حکمت مومن نباید امید بدون تلاش و کوشش داشته باشد.

وی افزود: همچنین  مومن نباید توبه را با آرزوهای طولانی به تاخیر اندازد ودر حالی که از شکر نعمت‌های الهی عاجز است بیشتر از آن را بخواهد. در روایت است برای اینکه انسان با نعمت‌ها همجوار شود باید شکر آن را انجام دهد، متأسفانه امروز شکر و سپاسگزاری نسبت به نعمت‌ها بسیار کم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه دیدن نعمت‌ها بسیار مهم است بسیاری از ما نعمت‌های الهی را نمی‌بینیم، عنوان کرد: در سوره روم آیه ۶ خدا نعمت های الهی را برای ما برمی شمارد، یکی از نشانه‌های خدا این است که شما را از خاک آفریده است و همسر برای شما قرار داده که آرامش پیدا کنید. از آیات او است که آسمان و زمین را خلق کرد، خواب در شب برای شما قرار داد. رعد و برق و باد از نشانه‌های الهی است، تاکنون آیا برای این از خداوند سپاسگزاری کرده‌ایم. اگر باد نباشد ابرها حرکت نمی‌کند باران نمی‌آید اکسیژن وجود ندارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از اوقات دیدن نعمت‌ها بسیار مهم است. ابراز کرد: ابوهاشم جعفری دچار فقر مالی شده بود خدمت امام هادی(ع) آمد که گلایه کند، او فقر خود را می‌دید اما نعمت‌های موجود را نمی‌دید، ابوهاشم از زندان آزاد شده بود و مالی نداشت؛ امام هادی(ع) به ایشان فرمود شکر نعمت‌هایی همچون سلامتی، قناعت و ایمان را به جا آور خداوند آنها را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از آقایان علمای عراق منزل ما آمده بود می‌گفت چرا در سخنرانی‌ها و کسانی که تریبون دارند نعمت امنیت در ایران را یادآوری نمی‌کنند، این امنیت از هر نظر در ایران نعمت بسیار بزرگی است که در عراق وجود ندارد. در بحث نعمت‌ها نخستین نکته این است که انسان نعمت‌ها را ببیند اگر نبیند از دست خواهد رفت.

وی با استناد به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) در نهج البلاغه حکمت ۲۴۶ اظهار کرد: حضرت می فرمایند بپرهیزید از فرار کردن نعمت‌ها، هر نعمتی فرار کند دیگر برنمی‌گردد. خداوند به شما نعمت‌هایی داده است اگر از آن استفاده نکنید، آن را می‌گیرد و  به دیگران می‌دهد، نعمت مردم داری و ارتباط با آنها نعمت‌های مهمی هستند، دیدن نعمت بسیار مهم است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه دومین نکته انتصاب نعمت به خداوند است، گفت: اینکه بگوییم نعمت مطلقا برای ما نیست، حضرت سلیمان(ع) هرچه داشت می‌گفت از فضل الهی است، مصرف نعمت در مسیر خود مهم است، حضرت امام،(ره) در نصیحت به جوانی به او گفت نعمت‌هایی که خداوند به تو داده است را در مسیر خود مصرف کن. وقتی انسان قرآن می‌خواند، موعظه می‌کند یا می‌شنود همه نعمت هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما ایرانی‌ها تحدث به نعمت نداریم و همه در حال گلایه هستیم، عنوان کرد: شکر هر نعمتی پرهیز از گناه و در پیش گرفتن تقوا و ورع است. شکر نعمت برای انسان صبر می‌آورد. باید عمل ما همچون شاکران و صبر ما همچون صابران باشد. خداوند چون خود شاکر آگاه است از بندگانی که شکر نمی‌کنند گلایه می‌کند و می‌فرماید کم هستند بندگانی که شاکر باشند. امام صادق(ع) می‌فرماید روز هفت مرتبه بگویید خدایا بر نعمت‌هایی که از پیش دادی و بعدها به ما خواهی داد تو را شکر می‌گویم.

وی با بیان اینکه امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند از کسانی نباش که شکر نعمت‌های الهی را به جا نیاورده تقاضای افزایش آن را می‌کند، گفت: از کسانی نباش که نهی از منکر می‌کنند اما خود به آن عمل نمی‌کنند، از کسانی نباش که مردم را به معروف امر می‌کنند اما خود آن را انجام نمی‌دهند. امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم و اصلی فراموش شده است زیرا بسیاری از آن می‌ترسند. امام صادق(ع) درباره وضعیت آخرالزمان می‌فرمایند که امر به معروف ترسان می‌شود و جرات نمی‌کند امر به معروف و نهی از منکر کند.

این استاد حوزه علمیه درباره شروط امر به معروف و ناهی از منکر، ابراز کرد: آمر به معروف باید عالم باشد یعنی نسبت به آنچه امر و نهی می‌کند عالم باشد، سفیان صوری از کسانی بود که می‌خواست امام را امر به معروف بکند محمد بن منکدر به امام باقر اعتراض کرد که چرا در بیابان کشاورزی می‌کند، امر به معروف باید عامل باشد و با کسانی که آنها را امر به معروف و نهی از منکر می‌کند از طریق رفاقت ورود پیدا کند. اولین عامل به معروف خداوند است، آیه ۴۱ سوره حج مربوط به دوره امام زمان(عج) است، ۲۰ راهکار عملیاتی برای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، که چند مورد آن را بیان می کنیم، باید امر به معروف همراه با بینش، مهربانی و آگاهی باشد.

وی در پایان گفت: یکی از شرایط امربه معروف و نهی از منکر از بین بردن زمینه‌های گناه و  قرار دادن جایگزین مناسب برای منکرها در جامعه است. همچنین ابتدا باید معروف در جامعه افزایش یابد، سپس نسبت به نهی از منکر اقدام گردد. سخنرانی، مداحی‌، اربعین و اخلاق‌های خوب باید منتشر و معروف در جامعه افزایش یابد. شما افراد مذهبی و مقید با حضور در جامعه سبب افزایش معروف ها شوید.

کد خبر 1755558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha