حضرت خدیجه (س) نمونه یک الگوی کامل برای همه مومنان است

حجت الاسلام ترکاشوند گفت: وظیفه امروز ما ادامه مسیر اسوه ها و الگوهایی چون حضرت خدیجه کبری(س) است.

حجت الاسلام احسان ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س)   به فضایل و شخصیت این بانوی بزرگ اشاره کرد و گفت: ایشان اولین بانویی بود که با رسول خدا(ص) ازدواج کرد و تا زمانی که ایشان در عقد رسول خدا بودند پیامبر اکرم (ص) همسر دیگری اختیار نکردند.

مدرس حوزه و دانشگاه ملایر با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) بر خلاف آنچه برخی منابع روایت می‌کنند قبل از پیامبر همسر دیگری نداشته  افزود: ایشان مدت ۲۵ سال با رسول خدا زندگی مشترک داشتند و ثمره این ازدواج با برکت حضرت فاطمه الزهرا(س) اسوه بانوان عالم بودند و در واقع ۱۲ امام  سلاله پاک حضرت خدیجه کبری(س) هستند.

وی با اشاره به اینکه ایشان  یکی از بانوان صاحب نام قریش بودند که صاحب ثروت بالایی از جمله چند صد راس شتر بودند گفت: با این وجود ایشان همه ثروت خود را در راه اسلام و رسول خدا خرج کردند.

 ترکاشوند به سختیهای این بانوی بزرگ در کنار رسول خدا(ص) اشاره کرد و افزود: در طول زندگی  با توجه به اینکه پیامبر اسلام برای راز و نیاز و ارتباط با خدا مدتی در کوه نور زندگی می‌کردند این بانوی گرامی هر روز مسافت طولانی این کوه را طی می‌کردند و برای رسول خدا آب و غذا می‌بردند.

 وی تصریح کرد: اولویت اول ام المونین اسلام و رسول خدا(ص) بود و با وجود جایگاه والایی که داشت هرگز خود را بر رسول خدا و هیچ کسی  ترجیح نمی داد و شناخت شخصیت این بانوی بزرگ امروز نیاز همه ما به ویژه بانوان است.

مدرس حوزه و دانشگاه ملایر ضرورت الگو پذیری از سنت و منش حضرت خدیجه را نیاز امروز بانوان جامعه برشمرد و تصریح کرد: اسوه بودن برای مردان و زنان تفاوتی ندارد.

ترکاشوند اضافه کرد: طبق فرموده قرآن کریم در آیات ۱۱ و ۱۲ سوره مبارکه تحریم که می‌فرمایید «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» و باز خدا برای مؤمنان (آسیه) زن فرعون را مَثَل آورد هنگامی که (از شوهر کافرش بیزاری جست و) عرض کرد: بار الها (من از قصر فرعونی و عزت دنیوی او گذشتم) تو خانه‌ای برای من نزد خود در بهشت بنا کن و مرا از شرّ فرعون (کافر) و کردارش و از قوم ستمکار نجات بخش.

«وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» و مریم دخت عمران را همان کسی که خود را پاکدامن نگاه داشت و در او از روح خود دمیدیم و سخنان پروردگار خود و کتابهای او را تصدیق کرد و از فرمانبرداران بود» و مصداق چنین آیاتی مبنی بر این است که الگو بودن زن و مرد ندارد و زنان مومنه ای چون آسیه و مریم و ... الگویی برای همه مومنان هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه امروز ما ادامه مسیر  اسوه ها و الگوهایی چون حضرت خدیجه کبری(س) است افزود: در زندگی مشترک چه مرد و چه زن اول باید مایحتاج همسر خود را تامین سپس به نیازهای خود برسد.

مدرس حوزه و دانشگاه سبک زندگی اسلامی و علوی را برای همه ما یک ضرورت برشمرد و گفت: حضرت خدیجه می تواند الگویی شایسته در زندگی فردی و اجتماعی برای همه ما باشد و بتوانیم  از ایشان در زندگی  درس بزرگ منشی، گذشت و فداکاری و  اخلاق و معنوی بیاموزیم.

کد خبر 1755616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha