هدایت نقدینگیِ سرگردان به سمت تولید، لازمه تحقق شعار سال

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم با تأکید بر لزوم هدایت نقدینگیِ سرگردان به سمت تولید، تصریح کرد: لازمه تحقق جهش تولید، استفاده از کارآمدترین مدیران و کارشناسان در کشور است.

دکتر محمدزمان رستمی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به الزامات و بایسته های تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم جهش، طبعاً افرادی مدنظر هستند که توان و قدرت و قابلیت ایجاد جهش را داشته باشند بنابر این هر فرد یا گروهی لزوماً نمی تواند جهش تولید را محقق کند.

استفاده از توانمندی‌های کارآفرینان بخش خصوصی

وی افزود: برای تحقق جهش طبعاً شرایطی لازم است که مهمترین آن ناظر به بحث انباشت سرمایه است و از سویی بهترین راه، روش تعاون است با این توضیح که اگر بهترین راه حاصل نشد به ناچار باید از بهترین راه صرف نظر کنیم و راه دیگری را پیش بگیریم و آن استفاده از توانمندی‌های کارآفرینان بخش خصوصی است.

وی همچنین گفت: شرط مهم دیگر، استفاده از فناوری است چرا که بدون فناوری هرگز نمی‌توان جهش پیدا کرد. به واقع کدام کشور است که بدون فناوری جهش در تولید داشته باشد؟ در تاریخ نبوده و در ایران هم نبوده و در آینده نیز نخواهد بود .

لزوم ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه ها

این مدرس و کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: فناوری نزد شرکت‌های دانش بنیان است و در این خصوص لازم است که دانشگاه‌های کشور در دل خود زمینه‌های فناوری را ایجاد کنند و همچنین لازم است که شرکت‌های دانش بنیان در هر دانشگاهی ایجاد شود .

جستجوی راهکارهای عزتمدارانه

وی با بیان این که در این رابطه ما نیاز به تقویت ارتباطات و مراودات بین المللی داریم، گفت: بدون ارتباط با دورترین کشورهای پیشرفته امکان جهش علمی میسر نیست. البته در این خصوص لازم نیست خود را ذلیل کنیم بلکه باید راهکارهای عزتمدارانه را جستجو کنیم اینکه پیامبر اکرم(ص) در آن حدیث نورانی می‌فرماید علم و دانش را دنبال کنید ولو این که در چین باشد، اینجا سخن به معنای وابسته شدن به چین و غیر آن نیست بلکه به معنای آن است که مسلمان روش کسب علم از جهان بیاموزد. منظور پیامبر(ص) آن است که در هر زمان در تاریخ هرگاه هر علمی در گوشه‌ای از جهان بروز کرد مسلمانان می‌باید بلافاصله در تدارک برآیند که آن علم را کسب کنند و گرنه از گردونه عقب می‌مانند.

بومی سازی فن و دانش در جوانان ایرانی

رستمی افزود: امروزه هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی مدیرانی هستند که می‌توانند با برترین کشورهای جهان ارتباط پیدا کنند و برترین دانش‌ها را به ایران بیاورند، اما صرفاً آوردن فن و دانش کفایت نمی‌کند بلکه باید فن و دانش را در جوانان ایرانی بومی کرد یعنی باید فن  دانش را به گونه‌ای بیاموزند که پس از مدتی فن و دانش در درون جانشان بجوشد و خودشان اهل اختراع و نوآوری شوند.

لزوم استفاده از سرمایه‌های سرگردان در کشور

 وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر، لزوم استفاده از سرمایه‌های سرگردان در کشور است پس از انقلاب تولید دو برابر و نقدینگی چند ده هزار برابر شده و این بدان معنا است که نقدینگی به صورت سرگردان حرکت می‌کند و به بخش تولید نمی‌رود. جهش تولید زمانی حاصل می‌شود که این سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید بیاید و البته باید توجه داشت، سرمایه زمانی به بخش تولید می‌آید که در آن سود باشد. طبعاً اگر سود در سفته بازی یا قاچاق یا دلالی باشد آنجا می‌رود .

وی خاطرنشان کرد: اولاً باید سود تولید به قدری زیاد شود که سرمایه‌ها را به سوی خود بکشاند و ثانیاً باید تولید کننده که سود زیادی کسب می‌کند بخشی از سود خود را به تحقیق و توسعه اختصاص دهد و لذا بنده معتقدم که تولید کننده باید با شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: واقعیت آن است که امروزه تولید کنندگان ما فقط وارد کننده هستند و با شرکت‌های دانش بنیان ارتباطی ندارند چون شرکت‌های دانش بنیان هم نمی‌توانند برای تولید کنندگان ما اختراع و نوآوری‌های کم هزینه داشته باشند. برای تولید کننده بیشتر صرف می‌کند که ماشین آلات را وارد کند تا اینکه از شرکت‌های دانش بنیان بخواهد برای آنها بسازد.

لزوم تعامل شرکت‌های دانش بنیان با شرکت‌های دانش بنیان جهانی

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان چون در صحنه تعامل با شرکت‌های دانش بنیان جهانی نیستند چنین توانی را ندارند و لذا متأسفانه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ضعیف هستند و نیاز به حمایت جدی دارند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در طول چهار دهه گذشته کسانی بر مسند نشستند که دلسوز بودند ایمان داشتند اعتقاد بالا داشتند اما نمی‌توانستند تولید را جهش بدهند و در واقع خدمت کردند چون نظام را حفظ کردند اما نتوانستند تولید را جهش بدهند. بنابراین تنها راه، استفاده از کارآمدترین کارآفرینان بخش خصوصی و بخش دولتی است.

رستمی افزود: کارآمدهای بخش خصوصی در نهادی به نام اتاق بازرگانی در هر استان جمع می‌باشند که می‌توانند جهش تولید را هدایت کند ایجاد کنند و رهبری کنند و در بخش دولتی نیز چنین افرادی موجود هستند، اما تا زمانی که انتخاب مدیران دولتی، جناحی و سیاسی باشد چنین امری میسر نیست.

وی همچنین گفت: اگر مدیران دانشگاه‌های کشور به صورت جناحی انتخاب شوند نه بر اساس کارآمدی و آشنایی با فن و جهان، این امر امکان‌پذیر نخواهد بود ، از سویی باید فضای نقد و مطالبه گری در جامعه و بین مدیران در مسیر ایجاد تحول وجود داشته باشد.

کد خبر 1755839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha