پیوند هوش مصنوعی و قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

مدیر بخش هوش مصنوعی و دانش بنیان قرآنی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم از برگزاری کلاس رایگان هوش مصنوعی در شب‌های نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و گفت: اساتید مختلفی از سراسر کشور کار آموزش را برعهده دارند و شرکت‌کنندگان پس از آموزش می‌توانند کارهای خود را ارائه کنند تا بهترین آن‌ها را منتشر شود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، یکی از پر مخاطب‌ترین بخش‌های سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امسال بخشی با عنوان «تالار هوش مصنوعی» است که در شبستان مصلای امام خمینی (ره) جلب توجه می‌کند. در این بخش مجموعه‌ای از تصاویر برگرفته از آیات قرآن کریم که با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند،در این غرفه چیده شده‌اند که هر کدام محصول تلاش افرادی است که دغدغه ترویج آموزه‌های قرآنی در غالب هنر را داشته‌اند.

«یاسر ساجدی»، در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های غرفه هوش مصنوعی نمایشگاه قرآن گفت: بخش تالار هوش مصنوعی دارای مجموعه‌ای از تصاویر قرآنی با ساخت هوش مصنوعی است.

مدیر بخش هوش مصنوعی و دانش بنیان قرآنی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم بیان کرد: علاقه‌مندان در ابتدای این غرفه شاهد تابلوهای بسیار زیبای قرآنی با طراحی هوش مصنوعی خواهند بود که مجموعه‌ای از هنرمندان این تابلوها را طراحی کرده‌اند و مفاهیم قرآنی در آن به راحتی نشان داده شده است.

پیوند هوش مصنوعی و قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

ساجدی تصریح کرد: تصاویر این غرفه به صورت کامل با هوش مصنوعی است که داستان اصحاب کهف، حضرت زکریا(ع)، حدیث کسا، حضرت ابراهیم(ع)، زنده به‌گور کردن دختران در زمان اعراب و همه داستان‌های قرآنی را در قالب هوش مصنوعی به تصویر کشیده شده است.

پیوند هوش مصنوعی و قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

وی بیان کرد: تمام‌ افرادی که این آثار را تولید کرده‌اند، نه هنرمند بوده‌اند نه گرافیست. بلکه افرادی هستند که تنها راجع به داستان‌های قرآنی توضیحاتی ارائه داده‌اند و هوش مصنوعی این تابلوها را ترسیم کرده است و در هر تصویر نیز آیات مربوط به داستان‌های قرآنی هم تصویر شده است.

پیوند هوش مصنوعی و قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

ساجدی افزود: افرادی که به این غرفه سر می‌زنند ابتدا گالری تصاویر داستانی‌ قرآنی‌ را می‌بینند که در این میان حادثه عام‌الفیل ویژه‌ترین کار هوش مصنوعی است که برای اولین‌بار ترسیم شده است.در بخش دیگر این غرفه کتاب‌هایی از داستان‌های قرآنی وجود دارد که با هوش مصنوعی تصویرسازی شده است. در این‌ کتاب‌ها هر پاراگرافی که از داستان قرآنی بیان می‌شود، تصویر همان موضوع را هوش مصنوعی ترسیم می‌کند.

پیوند هوش مصنوعی و قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر این غرفه، انیمیشن‌هایی است که داستان‌های قرآنی را پویانمایی می‌کند، که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. در یک قسمت این غرفه نیز تجربه عملی داریم که علاقه‌مندان می‌توانند در این‌جا یک تصویر را ترسیم کنند و بلافاصله هوش مصنوعی آن‌ را به یک تصویر واقعی تبدیل کند.

ساجدی تاکید کرد: در این غرفه یک رُبات قرار داده‌ شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با آن‌حرف بزنند و هر تصویری که بخواهند برای آنها ترسیم ‌کند.

وی «مدرسه هوش مصنوعی» را از دیگر بخش های این غرفه دانست و گفت: مخاطبان در کلاس هوش مصنوعی با تکنولوژی روز آشنا و خلق آثار می کنند. کلاس‌های مدرسه هوش مصنوعی به صورت رایگان و اساتید مختلفی از سراسر کشور کار آموزش را بر عهده دارند و شرکت‌کنندگان پس از آموزش می‌توانند کارهای خود را ارائه کنند تا بهترین آنها چاپ شود.

پیوند هوش مصنوعی و قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

ساجدی اظهار کرد: برای کسانی که در این دوره ها آموزش می‌بینند، نیز جشنواره‌ای برگزار می شود و کسانی که پس از نمایشگاه آثار خود را ارائه کنند، برای آنها جشنواره‌ای برگزار و آثار آنها داوری می شود. جایزه برندگان نیز توسط خود مجموعه‌های قرآنی که حامی مالی هستند پرداخت می‌شود.

مدیر بخش هوش مصنوعی و دانش بنیان قرآنی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: همچنین در این بخش ۱۲ موسسه قرآنی دانش بنیان به ارائه خدمت و محصول به بازدیدکنندگان می پردازند. موسساتی چون مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، موسسه رصدگر عمق آسمان،  موسسه بالقرآن ، موسسه دبستانی ها ، موسسه نورالمجتبی  از جمله این موسسات هستند.

کد خبر 1755941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha