اقامه نماز تراویح یکی از برکات ماه رمضان در اهل سنت است

یکی از برکات ماه مبارک رمضان در مناطق اهل سنت استان کرمانشاه اقامه نماز تراویح توسط مردم روزه دار این خطه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، یکی از از سنت های دیرینه و زیبای اهل سنت در استان اقامه نماز تراویح بعد از افطار با حضور گسترده مردم روزه داردر مناطق اهل سنت استان کرمانشاه است.

براساس این گزارش، تراویح لغتی عربی است و به نمازهایی اطلاق می‌شود که اهل سنت در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند، این نماز پس از نماز عشاء خوانده می‌شود.

نماز تراویح، نمازهای مستحبی است که اهل سنت در شب‌های ماه رمضان می‌خوانند و منظور از تراویح، نشستن و استراحت کردن نمازگزار بعد از دو یا چهار رکعت نماز در ماه رمضان است لذا ازاین‌رو، به‌صورت مَجاز به دو یا چهار رکعت نماز نافله در ماه رمضان هم ترویحه گفته می‌شود؛ زیرا نمازگزاران، قیام در این نماز را طول می‌دهند و بعد از تمام‌شدن نماز برای استراحت می‌نشینند.

نماز تراویح ۲۰ رکعت است اما پس از هر ۲ رکعت سلام داده می‌شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این ‌رو آن را نماز تراویح می‌نامند.

در این شب های مبارک، مساجد مناطق اهل سنت با استقبال بی نظیر جوانان مملو از جمعیت روزه دار و نمازگزار هستند که با حضوردر مساجد در صفوفی به هم فشرده با ادای نماز تراویح می کنند همچنین بعد از اقامه نماز تروایح و وتر، مراسم دعاخوانی، مولودی، پرسش و پاسخ مذهبی از امام جماعت مسجد نیز برگزار می‌شود.

اقامه نماز تراویح یکی از برکات ماه رمضان در اهل سنت است

همزمان با فرا رسیدن شب‌های قدر نیز مردم دینداراهل سنت به اعتکاف در مساجد در ۱۰ شب آخر ماه رمضان می‌پردازند و قرائت قرآن، قصیده بردیه، اذکار، ادعیه و مولودی خوانی از جمله آدابی است که کُردهای اهل سنت در شب‌های قدر به جای می‌آورند.

در مناطق زیبا اهل سنت  لیالی قدر را بیشتر شب‌های نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و هفتم می‌دانند و مردم منطقه تمام این شب‌ها را تا صبح بیدارند و به تلاوت قرآن و شب زنده‌داری و برگزاری مراسم مذهبی می‌پردازند.

برپایی مراسم جزء خوانی قرآن و ختم یک دور کامل قرآن، پخش نذورات و پرداخت فطریه که در اصطلاح کُردها به آن «سرفطره» می‌گویند از دیگر فعالیت‌هایی مردم اهل سنت در ماه مبارک رمضان است که در دهه آخر این ماه مبارک به اوج خود می‌رسد.

در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.

اقامه نماز تراویح یکی از برکات ماه رمضان در اهل سنت است

کد خبر 1755948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha