علمی که انسان می‌آموزد باید یقینی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به اینکه علمی که انسان می‌آموزد باید یقینی باشد گفت: علم مفید باید سبب رشد انسان و خشیت او مقابل پروردگار عالم شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر برگزار شد طی سخنانی درباره  انسان از نگاه قرآن، اظهار کرد: قرآن کریم همواره انسان ها را به فراگیری علم دعوت می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علم باید ویژگی‌هایی داشته باشد. عنوان کرد: نخستین ویژگی علم این است که باید خشیت آفرین باشد. خشیت یعنی ترسی که از روی علم و آگاهی و درک هیبت و عظمت باشد. در سوره‌ فاطر آیه ۲۸ خداوند می‌فرماید جز این نیست که اهل خشیت، عالمان هستند. مقصود کسانی هستند که معرفتی را آموختند و در اثر این معرفت به هیبت و عظمت الهی پی بردند و خشیت او را در پیش گرفتند.

وی با اشاره به ویژگی دیگر علم بیان کرد: علم باید همراه با تزکیه باشد. خداوند در سوره‌ جمعه آیه‌ ۲ فرمود اوست که در میان مردم بی سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگی‌های فکری و عملی پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند. علم الهی آنها را تزکیه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه علم باید همراه با عمل باشد. گفت: خداوند در سوره‌ جمعه آیه‌ ۵ فرمود وصف کسانی که عمل کردن به تورات به آنان تکلیف شده است، آن گاه به آن عمل نکردند، مانند درازگوشی است که کتاب هایی را که هیچ آگاهی به محتویات آنها ندارد را حمل می کند. هر قومی هم چنین رفتار کند مصداق این آیه می شود.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه علم باید سبب رشد، ارتقاء و کمال انسان شود. تصریح کرد: علم باید نافع باشد، یعنی منفعت داشته باشد.

وی عنوان کرد: خداوند در سوره بقره آیه‌ ۱۰۲ فرمود و آن‌ها چیزهایی را می‌آموختند که به ضررشان بود و سودی به ایشان نمی‌رساند. همچنین  علم باید یقین‌آور باشد. خداوند در سوره‌ نجم آیه‌ ۲۸ فرمود و آنان را به این کار هیچ آگاهی و معرفت نیست. آنان فقط از گمان پیروی می کنند و بی تردید گمان برای انسان جهت دریافت حق، هیچ سودی ندارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه علمی که انسان می‌آموزد باید یقینی باشد. ابراز کرد: حرفی هم که انسان می‌زند باید یقینی باشد. اگر حرف انسان یقینی نباشد مرتبه‌اش از پرنده‌ای که قرآن در سوره‌ نمل آیات ۲۰ تا ۲۲ در داستان جناب سلیمان نقل می‌کند، پایین‌تر است و سلیمان جویای پرندگان شد و هدهد را در میان پرندگان بارگاهش نیافت پس گفت؛ مرا چه شده که هدهد را نمی‌بینم آیا هست و او را نمی بینم یا از غایبان است؛ قطعاً او را عذابی سخت خواهم کرد یا برای عبرت دیگر پرندگان او را سر می برم، یا باید برای غایب بودنش دلیلی روشن برایم بیاورد. پس هدهد زمانی نه چندان دور درنگ کرد و با شتاب بازگشت، پس گفت ای سلیمان؛ من به چیزی آگاهی یافته ام که تو به آن آگاهی نیافته ای و من از سرزمین سبا خبری مهم و یقینی برایت آورده‌ام. این آیه به ما ثابت می‌کند که باید علم یقینی را کسب کنیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان گناهکار؛ ناتوان و ضعف می شود. گفت: در سوره‌ نساء آیه‌ ۲۸ خداوند فرمود خدا می‌خواهد مشکلات و سختی‌های زندگی را بر شما آسان کند. چون شما ناتوانید. آیه‌ به ناتوانی بشر اشاره می‌کند اما موضوع این ناتوانی چیست؛ آیات قبل از این آیه؛ احکام ازدواج را بیان می‌کند. ازدواج یکی از این خواسته‌ها است که مبتنی بر قوه‌ شهوت است چون جذب منفعت است. در آیات قبل از آن می‌فرماید؛ عده‌ای فقر دارید، نمی‌توانید ازدواج مطلوب را انجام دهید. من احکامی را برای شما آوردم که اگر رعایت کنید به نتیجه می‌رسید اما طائفه‌ای که هستند، اراده کردند پاسخ بی‌مرز و بی‌حد و حصر به این خواسته‌های شهوانی بدهند تا شما را دچار انحراف بزرگ کنند. خدا این را آسان کرد برای شما و احکام دیگری را وضع کرد چون شما ضعیفید. چون انسان در مقام پاسخ به قوه‌ی شهویه ضعف دارد، لذا می‌خواهد آن را به هر شکلی پاسخ بدهد. به همین جهت دچار افراط در قوه‌ی شهویه یعنی هرزگی می‌شود.

کد خبر 1756052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha