تعامل اقتصادی زمینه‌ساز گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در دنیا می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد، گفت: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» یکی از راهبردهای اساسی کشور در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محمدمهدی اسماعیلی سه‌شنبه شب در نشست مشترک با سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد، گفت: زیر سایه فرهنگ توحیدی اتفاق‌های مهمی رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳، افزود: الحمدالله رهبر حکیم و فرزانه‌ای در رأس نظام اسلامی‌مان داریم که با اشراف کامل و آسیب‌شناسی دقیق، سال‌های سال است که روی حل عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و مشکلات اقتصادی، تمرکز کردند و همان‌گونه که فرمودند شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» یکی از راهبردهای اساسی کشور در سال جاری است.

وی با بیان اینکه شعار سال صرفا یک شعار اقتصادی نیست بلکه دارای ابعاد فرهنگی نیز می باشد، خاطرنشان کرد: براساس منویات رهبر معظم انقلاب که از فرهنگ را مانند هوا می دانند بنابراین فرهنگ یک امر اولیه و ضروری در همه امور است و تا حوزه فرهنگ ارتقای لازم را پیدا نکند، اساساً امکان پیشرفت وجود ندارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه پیشینه تمدنی و نظام سازی مان در یک‌صد سال اخیر یک اندیشه منسجم است، گفت: پیشرفت در جامعه دینی با قرائت اسلامی، انقلابی و نهضت امام اساساً بدون بستر فرهنگ امکان ایجاد ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیدار با رهبر انقلاب اسلامی در شهریور ماه ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: معظم له فرمودند: ساختارهای فرهنگ نیاز به بازسازی انقلابی دارد خیلی از دوستان دچار اختلاف دیدگاه بودند که این بازسازی باید در کجا اتفاق بیفتد. جلساتی گرفتند برای امکان ساختاری. در جلسه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی محضر رهبری مطرح کردیم که منظور ایشان چیست، حضرت آقا فرمودند این اصلاح ساختار فرهنگی جامعه است و نه دولت و حاکمیت.

وی با بیان اینکه ریاست دولت سیزدهم بر عهده یک شخصیت فرهنگی و اندیشمند است که می توان از این ظرفیت برای اصلاح ساختار فرهنگی جامعه استفاده کرد، افزود: تلاش می کنیم تا در دولت مردمی، توازن ایجاد کرده و به این باور برسیم که اگر قرار است براساس شعار سال، جهش تولیدی رخ دهد بدون اصلاح انگاره های فرهنگی و ذهنی حاکم بر جامعه این امر محقق نخواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به مثال های عینی زندگی فردی و اجتماعی جامعه، گفت: حل مساله الگوی مصرف به اصلاح فرهنگی نیاز دارد و بدون بازگشت به آموزه‌های اصیل دینی در حوزه اقتصاد اسلامی که منبعث از نگاه توحیدی است امکان رشد در کشور وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: مساله فرهنگ به عنوان مساله اصلی و با اولویت و به عنوان یک چتر بر سر تمام فعالیت‌ها دیده شود تا امکان رشد و تعالی کشور فراهم شود.

اسماعیلی با بیان اینکه به حوزه فرهنگ به عنوان یک حوزه انتزاعی و نمادین نگاه نمی‌کنیم؛ بلکه به یک حوزه انضمامی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: با آخرین مصوباتی که سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم برای ایجاد شهر جهانی صنایع فرهنگی در تعطیلات نوروز جلسات متعددی برگزار کردیم و آیین‌نامه‌های آن به عنوان یک کار مهم در حال آماده سازی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ارتباطات اقتصادی و فرهنگی توام با اولویت کشورهای همسایه، تصریح کرد: امروز با بسیاری از کشورهای منطقه وارد تعامل و همکاری در عرصه های اقتصادی و فرهنگی شده ایم و باید این ارتباطات را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه از طریق فرهنگ و هنر غنی ایرانی-اسلامی می توانیم ارتباطات وسیع فرهنگی و اقتصادی با کشورهای دنیا ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: اسلام از طریق تجار و بازرگانان ایرانی وارد کشورهای شرق آسیا شده است بنابراین می توانیم از ظرفیت اقتصادی برای صدور فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی به کشورهای دنیا استفاده کنیم.

 فرهنگ و اقتصاد حوزه‌های هم‌افزا و پشتیبان هستند

اسماعیلی با بیان اینکه معتقدیم فرهنگ و اقتصاد حوزه‌های هم‌افزا و پشتیبان هستند، تاکید کرد: امروز بسیاری از بخش‌های فرهنگی با اندک نگاه پشتیبانی در بخش اقتصاد به رونق می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تلاش داریم به رابطه هم‌افزا میان اقتصاد و فرهنگ برسیم بنابراین همه اصحاب فرهنگ، اندیشه و هنر باید کمک کنند تا شاخص‌های کمی اقتصادی باید محقق شود در کشور گام‌های بلندتری برداریم.

کد خبر 1756227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha