رونمایی از اولین مصحف صفحه‌بندی شده موضوعی قرآن در اندیشکده حیات

اولین مصحف صفحه بندی شده موضوعی قرآن کریم در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.

مهدی فیض، موسس اندیشکده تدبر در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان در مورد رونمایی از مصحف موضوعی قرآن گفت: مصحف جدیدی که اخیرا منتشر شده با عنوان قرآن "کتاب مبارک " که بصورت اختصاری با نام "قرآن مبارک " نامگذاری شده است.

وی افزود: ویژگی اصلی این مصحف این است که با حفظ توالی آیات قرآن در هر صفحه موضوع واحدی درج شده است، بطور مثال از ابتدای سوره بقره، صفات، مومنان، کافران ومنافقان بیان شده که در ۲۰ آیه این صفات در ۲ صفحه تنظیم شده و بعد موضوع آیات تغییر می کند و موضوع خلقت آدم و ملائکه عنوان می شود.

کاتب این مصحف اظهار داشت: در هر صفحه که در این مصحف پیش می رویم موضوع واحدی را در این کتاب دریافت می کنیم این مصحف در چهارچوب صفحه بندی عثمان طه نیست، اما صفحات عثمان طه در حاشیه کتاب درج شده و قابل دسترسی است.

وی گفت: این مصحف با ۶۲۴ صفحه کتابت شده و هر صفحه موضوع واحدی را بیان می کند و در اوخر مصحف به ازای هر سوره یه موضوع مطرح شده است.

وی ادامه داد: این سبک صفحه بندی برای اولین بار در تدوین قرآن پیاده شده است و در صفحات این مصحف آیات به صورت تقطیع شده و با ترجمه مقابل یکدیگر قرار گرفته است مثلا یک آیه به ۳ یا ۴ قسمت تقطیع کوتاه تقسیم شده که عبارت‌های کامل عربی را به شکل کامل نشان می دهد. 

فیض تصریح کرد: این تقطیع،آیه قرآن را با معنای کوتاه و ترجمه کوتاه به نمایش گذاشته است، این سبک صفحه بندی برای تلاوتهای روزانه بسیار مفید است و افرادی که روزانه یک تا ۲ صفحه در روز قرآن می خوانند، خوانش آنها همراه با معنی کامل و جامع است که به حفظ موضوعی کمک می کند و می توان از آن در حفظ موضوعی قرآن استفاده کرد و به یادسپاری قرآن را ساده تر می کند.

وی با بیان اینکه در این مصحف پیوستگی آیات حفظ شده است اظهار کرد: کار مطالعاتی این مصحف از سال ۹۶ آغاز شد و ۵ سال این امر بطول انجامید و ۲ سال هم کار تهذیب، صفحه آرایی و چاپ آن بطول انجامید و در مجموعه ۷سال زمان به خود اختصاص داد.

فیض خاطر نشان کرد: بسیاری صفحات این مصحف در صفحه بندی ۷، ۱۴ و یا ۲۱ آیه ای بسته بندی شده است. این کتاب، اولین مصحف صفحه بندی شده موضوعی قرآن کریم است، ممکن است برخی در اولین برخورد با این مصحف فکر می کنند که در این مصحف به طور مثال تمام آیات نماز در کنار یکدیگر قرار گرفتند در حالیکه آیات با حفظ پیوستگی ‌آیات در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در هر صفحه یک موضوع واحد بیان شده است.

کد خبر 1756742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha