چگونه شب قدر را با کودکان خاطره‌انگیز کنیم

شب‌های قدر تنها برای بزرگترها نیست و با برنامه‌ریزی و چاشنی صبوری باید کودکان را در این شب‌ها همراهی کنیم تا هم از ثواب آن بهره‌مند شویم و هم کودکان در کنار خانواده با آداب این شب‌ها آشنا شوند و شب‌های خاطره‌انگیزی را تجربه کنند.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: زهره  - سادات طالقانی:

ایجاد خاطره شیرین از شب زنده داری مهم ترین هدف شرکت دادن کودکان در این شب است.  زیبنده است همچون فاطمه(س) فرزندان را آماده احیا و شب‌زنده داری کنیم و اهمیت این شب‌ها را به باور آن‌ها پیوند بزنیم تا راه را از بیراهه تشخیص دهند و زندگی خود را بر مدار سعادت تنظیم کنند.  در طول روز به همراه کودکتان بخوابید تا برای شب سرحال باشید. یک شام سبک بخورید تا شب بیداری برایتان راحت شود. برای کودکتان یک قرآن کوچک بخرید. اسباب بازی و خوراکی حتما با خودتان به همراه داشته باشید. دفتر نقاشی و مداد رنگی‌هایش را نیز فراموش نکنید. در هنگام قرآن به سر گرفتن در محل مهدکودک هیئت یا مسجد حضور پیدا کنید و همراه کودکتان قرآن به سر کنید.

با کودکان درباره شب قدر صحبت کنید

اولین و مهم‌ترین گام برای اینکه فرزندتان به اهمیت شب قدر پی ببرد، صحبت کردن با اوست. در رابطه با اهمیت شب قدر و ارزش دعا کردن در این شب با او صحبت کنید. از ساعت‌ها قبل از شروع مراسم با کودک صحبت کنید و با زدن مثال‌هایی، اهمیت و ارزش این شب‌ها را برایش توضیح دهید تا کامل متوجه اصل ارزش این شب بشود.

وقت قرآن به سر گرفتن که فرا رسید، قرآن کوچک‌تری را به بچه‌ها بدهید و با آن‌ها مدارا کنید تا بتوانند اعمال انتخابی شب قدر را با آرامش، مثل شما تکرار کنند و به جا بیاورند. این حس خوب که بچه‌ها مثل ما بزرگ‌ترها دارند کاری را انجام می‌دهند، برای‌شان خیلی مطلوب و دلنشین است.

از نعمت‌های بیشمار خداوند برایش بگویید و به او تاکید کنید که دعایش در این شب چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. از او سوال کنید که چه دعا و خواسته‌ای از خدا دارد و اگر برایتان مقدور است در جهت به اجابت رسیدن آن خواسته تلاش کنید. می‌توانید بعد از سومین شب قدر یا در عید فطر او را با رساندن به آرزویش خوشحال کنید؛ به این ترتیب اعتماد و علاقه او به خدا بیشتر می‌شود و اشتیاق بیشتری به دعا کردن پیدا می‌کند.

چگونه شب قدر را با کودکان خاطره‌انگیز کنیم

شب قدر با آموزش غیرمستقیم به کودکان

مهم‌ترین نکته در زمینه مسائل مذهبی این است که آموزش آداب مذهبی به کودکان باید غیرمستقیم باشد. به این صورت که اول خودتان این آداب را به جا بیاورید تا کودک‌تان مشاهده کند. کودک باید اشتیاق شما در عبادت را ببیند تا مشتاق شود. وقتی شما با عشق و شور سجاده پهن می‌کنید، خودتان را معطر می‌کنید، قرآن به سر می‌گیرید و …، قطعا توجه کودک هم به این مسائل جلب می‌شود.

هر فرد دوست دارد بهره‌ی فراوان را از این شب ها ببرد،  به یاد داشته باشید که مفهوم شب قدر را کودک شما درک نمی کند و مراسم اجرای آن به خصوص در مساجد و مکان های معنوی  را  مثل بازی، دیدار با کودکان دیگر میبیند و گاها خسته می‌شود.

وظیفه اصلی شما به عنوان والدین، علاوه بر مراقب های فیزیکی، امانت داری از روح کودک و حفاظت از حس ارزشمندی و عزت نفس  آنهاست. پس اگر با کودک خود تصمیم به شرکت در مراسم شب قدر مساجد گرفتید، شرایط را جوری فراهم کنید که مورد شماتت افراد سالخورده و بی حوصله قرار نگیرند.

نزدیک به سرویس بهداشتی باشید تا با رفت و آمد های خود موجبات ناراحتی بقیه را ایجاد نکرده و کودک اذیت نشود. به همراه داشتن ملزومات بهداشتی، خوراکی و امکانات خواب و سرگرمی برای کودک را فراموش نکنید.  

داستان های شب قدر را برای کودکان تعریف کنیم

شب قدر به شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) گره خورده است. چه فرصتی از این بهتر که در قالب داستان کودکتان را با امام علی (علیه السلام) و شخصیت ایشان آشنا کنید. داستان مربوط به کاسه‌های شیر کودکان کوفه که برای امیرالمومنین (علیه السلام) آورده بودند، بهترین موقعیت برای برانگیختن حس همزادپنداری کودکتان است. در بیان قصه خلاقیت داشته باشید و از کلیپ‌های تصویری موجود در فضای مجازی و شعرها کمک بگیرید. بگذارید این داستان‌ها به جان کودکتان بنشیند.

دعا کردن کودکان در شب قدر 

سوره قدر و مفاهیم آن را به صورت شعر برای کودکتان کار کنید. می‌توانید از او بخواهید که این سوره یا معنی آن را حفظ کند و برایش جایزه‌ای تعیین کنید. البته در این کار اجباری به خرج ندهید. به کودکتان یاد بدهید که در شب چگونه دعا کند. به همین بهانه می‌توانید وضو گرفتن و صلوات فرستادن را هم به او یاد بدهید. از فرزندتان بخواهید که در این شب ابتدا برای دیگران دعا کند و در آخر خواسته خودش را به زبان بیاورد. او را راهنمایی کنید که برای خوشبختی و آرامش انسان‌های دیگر هم دعا کند. به این ترتیب او با مفهوم انسان دوستی، ایثار و  محبت به دیگران آشنا می‌شود.

حجت الاسلام محمد سروری زاده، کارشناس دینی و مربی کودکان در گفتگو با خبرنگار شبستان در اصفهان درخصوص اهمیت شب قدر برای کودکان اظهار داشت: در این شب مهم و سرنوشت‌ساز در آن هنگام نزول ملائک رحمت، حیف است که کودکان ما در خواب باشند و محروم از فیوضات این شب چه بسا با بیدار ماندن و درک این شب رزق معنوی و تربیتی ویژه‌ای به آن‌ها عنایت شود که مسیر زندگی و آینده و بینش و جهان‌بینی کودک را شکل دهد و عاقبت به خیری او را رقم بزند.

وی با تاکید بر اینکه باید کودک را به دعا و درخواست و ارتباط کلامی داشتن با پروردگار عالم تشویق کرد و عادت داد تصریح کرد:  با کودک صحبت کنید و به او بگویید که دعای او تأثیرگذار است مخصوصاً در شب‌های مبارک قدر این گفت‌وگو بهتر است از چند روز قبل از آمدن شب‌های قدر در منزل شروع شود تا کودک در جو هیجان و شور شب قدر قرار بگیرد کم‌کم بر آگاهی و درک او از مفهوم شب قدر اضافه شود.

این کارشناس تربیتی ادامه داد: شب قدر داستان‌های زیبا و کوتاه و ساده از سیره زندگی بانوی دو عالم فاطمه (س) برای کودکانمان تعریف کنیم که محبت و معرفت ایشان در قلب کودکان بیشتر شود و موجب استفاده معنوی بیشتر از فضایل شب قدر شود.

وی اضافه کرد:  والدین آگاه و خوش ذوق به کودک می‌آموزند که چطور دعا کند و چه بخواهد. با زبانی هنرمندانه و ساده سطح فکر و دغدغه کودک را از مادیات و خواسته‌های کوچک به سمت آرزوها و دعاهای بزرگ و جمعی سوق می‌دهند. برای استقبال کودک از احیای شب قدر و تاثیرگذاری هر چه بیشتر گفت‌وگوها و انتقال بهتر مفاهیم به کودک لازم است که شب قدر را برای کودکان جذاب و سرگرم کننده برگزار کنیم.

کد خبر 1756772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha