ماه رمضان، ماه توسعه فضائل و ترویج نودوستی برای طول سال است

به گفته حجت الاسلام ولایتی، با توجه به سپری شدن دهه اول و دوم ماه مبارک به استفاده از فیوضات و آداب متعالی این ماه پر بهجت برای طول سال تاکید کرد و افزود باید از این فرصت الهی استفاده کنیم انس و الفت را تقویت و دلها را در جامعه به هم گره بزنیم

حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی، کارشناس فرهنگی مذهبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: با توجه به سپری شدن دهه اول و دوم ماه مبارک به استفاده از فیوضات و آداب متعالی این ماه پر بهجت برای طول سال تاکید کرد و افزود باید از این فرصت الهی استفاده کنیم انس و الفت را تقویت و دلها را در جامعه به هم گره بزنیم.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان کم‌کم به پایان می‌رسد ماه روزه‌داری، ماهی که ضیافت الله و ماه میهمانی خداوند نامیده شده ماهی که پر از برکت، رحمت و مغفرت است ماه نزول قرآن، دربردارنده شب با عظمت قدر، شبی که از هزار ماه بالاتر است و روزها و شب‌های آن از بهترین لحظات است، این ماه با همه خوبی‌ها و برکاتش در حال پایان یافتن است و ما باید از خود سوال کنیم از این ماه سخاوتمند و پرفضیلت چه بهره‌ای برده‌ایم و چقدر فضیلت کسب کرده‌ایم؟ و چه عمل نیک و فرهنگ مبارکی را از این آغاز کرده و در طول سال ادامه می دهیم مانند فرهنگ پرهیز از محرمات، فرهنگ تلاوت روزانه قرآن کریم، فرهنگ حضور در مسجد ، فرهنگ اطعام ، فرهنگ صله رحم ، فرهنگ آزادی زندانیان و افطاری ساده و دورهمی های خانوادگی و... و  آیا فضیلت شب قدر را درک کرده و دستاوردهای آن را برای سال آینده و سال‌های آینده جمع‌آوری کرده و نور رحمت و برکات این شب‌ها را چراغ راه آینده خود ساختیم؟ باید توجه عمیق کرد که مبادا سفره باشکوه و پر رونق الهی در این ماه پر فضیلت جمع شود و ما بی بهره مانده باشیم.

حجت‌الاسلام ولایتی با بیان اینکه یکی از عبادتهای ارزشمند در این ماه عزیز که می تواند در طول سال به فرهنگ زیبا تبدیل بشود اطعام و سیر کردن نیازمندان جامعه‌ است، گفت: طعام و افطاری دادن از عبادتهای خاص ماه رمضان است که در عین آسانی از ارزش و ثواب بسیار بالایی برخوردار است روایات در این زمینه بسیار زیاد است که در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «مَن فَطرَ صائماً فَلَهُ مِثلُ أَجره»، یعنی کسی که روزه‌داری را افطار دهد،مانند ثواب همان روزه‌دار را می‌برد. همچنین در حدیثی رسول خدا (ص) درباره فضیلت اطعام و افطاری در ماه رمضان فرمودند: هر کس از شما در این ماه روزه داری را افطار دهد؛ خدای تعالی پاداش عملش را ثواب یک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته او قرار خواهد داد. فردی پرسید: یا رسول الله! همه ما که توانایی افطار دادن نداریم حضرت فرمود: گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر این را هم ندارید) به دادن شربت آب ساده ای باشد.

ولایتی در همین راستا افزود: در روایات اسلامی به اطعام دادن مومنین سفارش بسیاری شده است،اگر این اطعام دادن به خصوص به فقرا، گرسنگان و نیازمندان داده شود ثواب بیشتری دارد زیرا که هر عملی در ماه مبارک رمضان هزار برابر ثواب انجام عملی در دیگر ماه‌هاست. اگر انسان یک حسنه در ماه مبارک رمضان صدقه بدهد گویا که در ماه‌های دیگر هزار عمل حسن انجام داده است.

حجت‌الاسلام ولایتی در ادامه توجه به محرومین و ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری را مایه نزول خیرو برکت در جامعه دانست و گفت صدقه دادن بلاها را دفع می کند و قطعا اگر بندگان خدا به همدیگر توجه و رحم کنند خداوند نیز به واسطه این انس و الفت و رحم و مروت برکات خود را نازل و جامعه نیز از مشکلات رهایی پیدا می کند.

این کارشناس فرهنگی مذهبی با اشاره به ضعف فرهنگی در کمک به محرومین افزود: متاسفانه در جامعه ما گاها به اهمیت اطعام و سیر کردن فقرا و طبقات پایین کم تر توجه می شود در واقع کسانی که داراتر هستند وظایف سنگین تری نسبت به محرومین دارند و باید دقت کرد که اطعام و سیر کردن آنچنان ارزشمند و با فضیلت است که حضرت امام علی علیه السلام خودشان محرومین را شناسایی و برای آنها طعام می بردند و در تاریکی شب گرسنگان را سیر می کردند و این اقدام و عمل بسیار ارزشمند حضرت تا زمان شهادت شان ادامه داشت ، البته باید توجه داشت که در این زمینه دولت ها مسئولیت ویژه تری دارند اما هرگز مسئولیت دولت تکلیف انسانی و اسلامی سرمایه داران و توانمندان را کم و ساقط نمی کند و شایسته است اغنیا با فرهنگ سازی درست در اطعام محرومین پیش قدم باشند البته اولویت در این مسئله ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگ کار و تلاش است ولی در صورت عدم توان کار ، اطعام با حفظ حرمت و شأن محرومین است.

در پایان توصیه می شود ضمن استفاده کافی از مهمانی بزرگ خداوند تا روزها و لحظات پایانی ماه مبارک، تلاش کنیم در این ماه هم سفره داری کنیم هم فرهنگ میزبانی و اطعام به نیازمندان با حفظ شأن و منزلت مهمان را در خانواده ، مسجد و شهر و روستای خودمان توسعه بدهیم و چه خوب است به کودکان و نوجوانان نیز ارزش والای ماه مبارک و این فرهنگ دستگیری و نودوستی آموزش بدهیم یقینا توجه به اطعام محرومین و فقرا درجامعه بلاها را برطرف می کند و خیر و برکت الهی را نازل می کند.

کد خبر 1757128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha