این کانون مسجدی مروج جلسات خانگی قرآن است

ماه مبارک رمضان امسال شانزدهمین سالی است که جلسات خانگی قرآن کریم به همت بچه مسجدی‌های کانون فرهنگی هنری «شهید اسماعیل شاکری» لارستان در حال برگزاری است و بچه ها نیز همچنان با همان شور و شوق گذشته در این محافل قرآنی حضور پیدا می‌کنند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس، مهدی رحمانیان: ساعتی از افطار گذشته و رفته و رفته سر و کله بچه ها پیدا می شود؛ آخر قرار است امشب جلسه قرآن در منزل ما برگزار شود. از چند شب پیش که فهمیدم جلسه قرآن یکشنبه نوبت منزل ما شده در تکاپوی میزبانی از بچه ها هستم؛ اعضای خانه نیز همچون من پای کار هستند تا یک جلسه معنوی و به یاد ماندنی برای بچه ها رقم بخورد.

چند سالی می شود که یک شب از ماه مبارک رمضان را میزبان بچه های مسجد هستیم و با خودم عهد کرده ام تا آنجایی که می توانم این جلسه را در سال های دیگر نیز ادامه دهم. در حالی که مشغول و مهیای آخرین مقدمات جلسه قرآن هستم زنگ خانه به صدا در می آید؛ دکمه آیفون را میفشارم و خودم نیز به سمت در رفته و به استقبال بچه ها می روم.

صوت دلنشین قرآن که طنین انداز می شود حال و هوای خانه نیز دگرگون شده و آرامشی وصف ناپذیر مملو از انرژی مثبت فضای خانه را در می گیرد؛ حال خوش بچه های مسجد نیز به این فضای معنوی رنگ و روی دیگری می بخشد.

کانونی که پیشرو در برگزاری جلسات قرآن خانگی است

ماه مبارک رمضان امسال شانزدهمین سالی است که جلسات خانگی قرآن کریم به همت بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری «شهید اسماعیل شاکری» لارستان در حال برگزاری است و بچه ها نیز همچنان با همان شور و شوق گذشته در این محافل قرآنی حضور پیدا می کنند.

آنگونه که مدیر کانون فرهنگی هنری شهید اسماعیل شاکری لارستان می گوید، این کانون برای شانزدهمین سال مفتخر به اجرای طرح بیوت قرآنی بوده که این طرح در ماه مبارک رمضان به صورت ویژه اجرا می‌شود.

از ۱۶ سال پیش جمعی از بچه های مسجد با تشکیل محافل و جلسات خانگی در شب‌های ماه مبارک رمضان به اجرای برنامه های قرآنی می‌پردازند.

قدمتی ۱۶ ساله

 ۱۶ سال پیش بر اساس روایتی شریف از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرموده‌اند «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ» (خانه‌های خود را به تلاوت قرآن نورانی کنید) این جلسات پایه‌ریزی و بر این اساس جمعی از بچه های مسجد با تشکیل محافل و جلسات خانگی در شب‌های ماه مبارک رمضان در منازل میزبانان به اجرای برنامه قرآنی می‌پردازند.

بدین صورت که خانواده‌های متقاضی ابتدا در مرحله ثبت نام این برنامه نام نویسی می‌کنند و بر اساس یک برنامه منسجم و با حضور قاریان شهرستان و همچنین اعضای کانون فرهنگی و هنری و کانون قرآن و نیز همه علاقمندان در منزل میزبان این محفل نورانی که شامل برنامه‌های گوناگونیست اجرا می‌شود.

کانونی که پیشرو در برگزاری جلسات قرآن خانگی است

اسحاق شاکرپور  می گوید: این برنامه به صورت کلی ویژه برادران است اما منعی برای حضور خانواده‌ها در منزل میزبان وجود ندارد.

۳۰ شب ۳۰ خانه

این مراسم در ماه مبارک رمضان به میزبانی ۳۰ خانواده و با حضور قاریان و سخنرانان در منازل بچه های مسجد برگزار می‌شود و اتفاقات خوبی نیز با برگزاری آن شامل حال بچه های مسجد می شود.

هدف از اجرای این برنامه عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت برگزاری و گسترش جلسات خانگی و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی و پررنگ شدن عمل به آیات الهی در میان خانواده‌ها و دنبال کردن سبک زندگی اسلامی و همچنین تشویق به فرزندآوری به عنوان یکی از سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

آنطور که مدیر کانون فرهنگی هنری شهید شاکری گفته اتفاقات خوبی که در این برنامه صورت می‌گیرد این است که شرکت کنندگان حدوداً یک ساعت و نیم در این محفل وقت می‌گذارند و اوقات خود را به جای گذراندن در برنامه‌های دیگر پای جلسه قرآن و معارف آن سپری می کنند.

کانونی که پیشرو در برگزاری جلسات قرآن خانگی است

 از جمله محاسن دیگر جلسات قرآن خانگی که شاکرپور به آن اشاره می کند استقبال خانواده ها از برگزاری جلسات قرآن در منزلشان است که آن را افتخاری برای خود و خانواده شان می‌دانند به طوری که گاهی اوقات به دلیل تعداد زیاد خانواده های متقاضی میزبانی، مجموعه ما شرمنده آنان می شود.

 از جمله محاسن جلسات قرآن خانگی استقبال خانواده ها از برگزاری جلسات قرآن در منزلشان است که آن را افتخاری برای خود و خانواده شان می‌دانند.

وی معتقد است جلسات قرآنی هزینه و بار مالی برای خانواده ها و نهادهای دیگر ندارد فقط در ابتدای طرح باید مجموعه‌ای از کتاب‌های قرآن، رحل و سیستم صوتی سیار تدارک دیده شود تا برنامه‌های خانگی به نحو احسن برگزار شود.

 جوانان مخاطب برنامه ها

جلسات خانگی قرآن که از شب اول ماه مبارک رمضان برگزار شده تا شب عید فطر ادامه پیدا می کند. این جلسات با حضور پرشور بچه مسجدی ها از ساعت هشت و نیم شب آغاز و تا ۱۰ شب در منازل میزبانان ادامه دارد.

به اذعان شاکرپور غالب مخاطبین این برنامه‌ها قشر جوان، نوجوان، دانش آموزان و دانشجویان هستند و در هر شب ۳۰ تا ۴۰ نفر در این برنامه و محفل نورانی شرکت می‌کنند.

وی ادامه می دهد: برنامه‌ها شامل جزءخوانی است که در هر شب یک جزء توسط قاریان قرائت می‌شود و در میان جزء خوانی به بیان نکات و مفاهیم قرآنی، آموزش تجوید و نیز اجرای مسابقه جهت تشویق نونهالان به همراه اهدای جوایز است.

برنامه‌های دیگری به صورت ویژه در پانزدهم ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام با حضور مداحان شهرستان و مولودی‌خوانان در منزل میزبانان برگزار می‌شود و همچنین ویژه برنامه شب‌های قدر نیز که مصادف با ایام شهادت حضرت امام علی علیه السلام است مراسم مرثیه سرایی و سینه زنی نیز در منزل میزبانان برگزار می‌شود.

کانونی که پیشرو در برگزاری جلسات قرآن خانگی است

کمک مومنانه

در حاشیه محافل خانگی قرآن کریم، برنامه های دیگری نیز توسط بچه های مسجد انجام می شود که از جمله آن کمک به خانواده های کم بضاعت است.

بچه های مسجد پای ثابت برگزاری محافل خانگی قرآن کریم هستند و صفر تا صد برنامه ها توسط آنان برنامه ریزی، مدیریت و اجرا می شود.

مدیر کانون شهید شاکری در این باره می گوید: همچنین با جمع آوری کمک‌های مالی، بسته‌های غذایی توسط جوانان کانون فرهنگی هنری تهیه و میان نیازمندان تحت عنوان کمک‌های مومنانه توزیع می‌شود.

همه پای کار

بچه های مسجد پای ثابت برگزاری محافل خانگی قرآن کریم هستند و صفر تا صد برنامه ها توسط آنان برنامه ریزی، مدیریت و اجرا می شود.

به گفته شاکرپور، صفر تا صد برنامه‌های محافل و جلسات خانگی توسط بچه‌های مسجد که شامل قاریان، مداحان، سخنرانان و صاحب نظران در عرصه فرهنگ و معارف قرآنی است برنامه‌ریزی می شود که اکثرا از قشر جوان بوده و از برنامه‌ریزان ویژه، مجری این طرح ۱۶ ساله هستند.

اجرای این برنامه در محلات و با میزبانی خانواده‌ها باعث می‌شود در هنگام برگزاری این محفل همسایگان میزبان و هم مسجدی‌های آن محل نیز در برنامه ها شرکت کنند.

کد خبر 1757825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha