سرودهای آسمانی از «گلدسته‌های حرم»

یکی از برنامه‌های پرطرفدار و فرهنگی در حرم مطهر رضوی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، اجرای سرودهای پاتوقی توسط گروه‌های سرود نوجوانان با عنوان «گلدسته‌های حرم» است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، در میان همهمه صدای سلام و صلوات و در میان ازدحام جمعیت، شنیدن صدایی دلنشین هر زائر و مجاوری را برای لحظاتی میهمان اجرای زیبای گروه سرود «گلدسته‌های حرم» می‌کند. جمعی از نوجوانان امام رضایی در ورودی طبرسی با نظم خاصی کنار هم ایستاده‌اند. نگاه‌شان به گنبد طلایی و بر بلندای مناره‌ای بلند و فیروزه‌ای دوخته شده زمزمه «رضا، رضا» سرداده‌اند.

آهوی دل آمده سوی تو دامن‌کشان؛
می‌رسم و بی صدا حلقه به در میزنم؛ حلقه زنجیر بر پای سفر میزنم
خسته و درمانده‌ام از همه جا رانده‌ام، قافله زائران رفته و جا مانده‌ام
پیش نگاه شما سنگ پناه می‌شود، نذر و نیازِ دلم باز ادا می‌شود
هلهله افتاده در نغمه نقاره‌ها، عطر شفا میرسد از گلِ فواره‌ها

نوجوانان امام رضایی در حالی که لباس‌هایی محلی بر تن و دنیایی شوق و امید در دل دارند، این اشعار را با صدایی زیبا و ملکوتی در قالب گروه سرود گلدسته‌های حرم اجرا می‌کنند. کم‌کم جمعیت زائران و مجاوران دور آنها جمع می‌شوند. عده‌ای این حال و هوا زیبا را با لنز دوربین تلفن همراه خود ثبت می‌کنند تا آن را به شهر و دیار خود ببرند تا هر وقت دلتنگ حرم آقا شدند با تماشای این فیلم خاطرات خوب لحظه‌های حضور در حرم را مرور کنند و از راه دور زائر آقای مهربانی‌ها شوند.

اجرای سرود پاتوقی در پنج نقطه حرم مطهر رضوی

اجرای سرودهای پاتوقی در حرم مطهر رضوی در ایام بهار طبیعت که امسال مصادف با بهار قرآن شده بود، حاصل تلاش ۶۵ نفر از نوجوانان امام رضایی و مربیان آنها بود.

مهدی نخعی؛ کارشناس اداره مراسم و آئین‌های حرم مطهر رضوی که مسئولیت گروه گلدسته‌های حرم را بر عهده دارد در خصوص اجرای سرودهای پاتوقی در ایام نوروز و ایام ماه مبارک رمضان می‌گوید که اجرای سرود یکی از راه‌های انتقال معارف و آموزه‌های دینی به نسل جوان و نوجوان و راهی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن است که در سال‌های اخیر با توجه به تاثیرگذاری آن مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و بهترین نمونه آن اجرای سرود "سلام فرمانده" بود.

به گفته این مسئول و فعال فرهنگی در اجرای سرودهای پاتوقی حرم مطهر رضوی در ایام نوروز که بیشتر با موضوع سرودهای امام رضایی، بهار طبیعت و بهار قرآن بود، علاوه بر گروه‌های سرود گلدسته‌های حرم و گروه سرود ولیعصر(عج) مشهد مقدس، چهار گروه سرود از استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، قزوین و لرستان نیز در حرم مطهر اجرای سرود دارند که استفاده از لباس‌های محلی بر جذابیت این اجراها افزوده است.

اجرای این سرودها در پنج نقطه از حرم از جمله در ورودی‌های باب الرضا(ع)، باب الجواد(ع) و بست‌های طبرسی، طوسی نواب صفوی انجام شد و در عید سعید فطر نیز زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی از اجرای سرود گروه گلدسته‌های حرم بهره‌مند خواهند شد.

سرودهای آسمانی از «گلدسته‌های حرم»

شکوه‌ و زیبایی لحظه‌های خدمت‌

وُیسِ کرمی مربی گروه سرود استان لرستان که در ایام نوروزی زائر و میهمان آستان مقدس رضوی بوده و از  سال ۹۷  هر ساله هنگام تحویل سال و در ایام نوروز همراه با اعضای گروهش میهمان حرم امام مهربانی‌هاست، می‌گوید: اجرای سرود یکی از برنامه‌های لحظه تحویل سال حرم امام رضا(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) هست لذا وقتی حال و هوای زائران حضرت را می‌دیدم که از شنیدن این سرودها لذت می‌برند و بچه‌های نوجوان و اجرا کننده سرود را مورد تشویق قرار می‌دادند، انگیزه‌ام برای ادامه کار و ارائه کارهای بهتر در آینده بیشتر می‌شد.

یه گفته کرمی اجرای سرود در لحظه تحویل سال با حضور میلیونی زائران در حرم رضوی برای او خاطره‌ انگیز است ولی به قول خودش اجرا در ورودی‌های این حریم ملکوتی و درست در هنگامی که نگاه زائر به گنبد طلایی گره می‌خورد و لحظه سلام و عرض ارادت زائران به ساحت مقدس امام مهربانی‌هاست، لذت دیگری برایش داشته و دلش می‌خواهد سال‌های سال این خدمت را در این مکان مقدس ادامه بدهد. اجرای سرود در حرم امام رضا(ع) بهترین اتفاق زندگی من بوده و هست.

سرودهای آسمانی «گلدسته‌های حرم»

«محمدطاها اَمرایی» یکی از اعضای گروه سرود لرستان است. او که ۱۲ سال سن دارد و برای اولین بار است برای اجرای سرود زائر امام رضا(ع) شده است، می‌گوید: بهترین لحظات عمرم وقتی بود که در حرم مطهر رضوی و در جمع زائران امام رضا(ع) سرود اجرا می‌کردم و این اجرای یکی از بهترین اتفاقات زندگی من بود. برای همین موقع اجرا گاهی اشک شوق می‌ریختم.

این نوجوان خوش صدا می‌گوید: بعد از اجرا در صحن پیامبر اعظم(ص) که از تلویزیون هم پخش شد چند نفر از دوستان و اقوام زنگ زدند و گفتن اجرای ما را دیده‌اند و من از این بابت خیلی خوشحال می‌شدم.

حس خوب خدمت به زائران حضرت رضا(ع)

نامش محمد حسین است و سیزده سال سن دارد. او نه یک زائر بلکه مجاور حرم امام مهربانی‌هاست و از همین دوران نوجوانی کمر به خدمت زائران و مجاوران آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) بسته است.

او می‌گوید: وقتی در هنگام اجرای سرودهای امام رضایی می‌بینم که زائران امام رضا(ع) اشک می‌ریزند و با امام خود ارتباط برقرار می‌کنند حس خیلی خوبی دارم به همین خاطر هرچند که اجراهای زیادی داشته باشیم و مدت زمان تمرین و اجرای برنامه طولانی باشد احساس خستگی نمی‌کنم.

پایان پیام/

کد خبر 1757852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    خبرگزاری شبستان تو استان ما خیلی فعال شده باریکلا. ادامه بدید.
  • ایلیا IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    گزارش عالی بود. از وقتی تو حرم سرود اجرا میشه حال و هوای خوبی پیدا کرده‌. یه بار دیدم. لذت بردیم.
  • علیرضا IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    من یه گروه رو از نزدیک دیدم واقعا دستشون دردنکنه عالی بود