هم‌افزایی دولت و مجلس برای حل مشکلات ارز

قالیباف گفت: جلسه بررسی وضعیت بازار ارز در جلسه مشترک مجلس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برگزار می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع باید کار را به صورت مشترک بین دولت و مجلس حل کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، جلسه علنی مجلس امروز (دوشنبه، ۲۰ فروردین ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان برگزار شد.

در صحن علنی مجلس ابتدا بررسی طرح «ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی» در دستور کار قرار گرفت. نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را رفع کردند.

بر اساس این گزارش، طرح دوفوریت ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در جلسه ۲۸ اردیبهشت و کلیات آن اول تیر ماه سال ۱۴۰۱ در مجلس تصویب شد و حدود یک سال در جلسات متعدد کمیسیون عمران مجلس و کمیته های تخصصی بررسی و جزییات آن در فروردین ۱۴۰۲ نهایی شد  و روز دوشنبه یک خرداد ۱۴۰۲ مجدد مورد بررسی قرار گرفت.

سرانجام در آخرین جلسه روز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ایرادات طرح مذکور رفع و به شورای نگهبان ارسال شد که در جلسه امروز صحن علنی مجلس ایراداتی که شورای نگهبان مجدد به این طرح وارد کرده بود با موافقت نمایندگان مجلس برطرف شد.

در ادامه جلسه، کلیات طرح «اصلاح قانون مجازات دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» در دستور کار مجلس قرار گرفت.

سخنگوی حقوقی و قضایی مجلس پیش از رای گیری درباره کلیات این طرح توضیحاتی در خصوص آن ارائه کرد و گفت: ضعف موجود در قانون پیرامون دارندگان اسلحه و مهمات باعث شد تا طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز در مجلس ارائه شود.

دلخوش اباتری با اشاره به نوآوری های طرح مذکور افزود: در این طرح توزیع و فروش قطعات جدید سلاح ممنوع و طرح مجازات تشدید شده است. همچنین پیش بینی های لازم برای ضبط سلاح و مهمات در نظر گرفته شده است.

در ادامه، موافقان و مخالفان به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند که حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، مهدی عسکری نماینده مردم کرج در مجلس و شهباز حسن پور در مخالفت با این طرح به ارایه نظرات خود پرداختند.

علیرضا سلیمی، سید محمد پاک مهر و حسینعلی حاجی دلیگانی از جمله نمایندگانی بودند که در موافقت با طرح مذکور به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

سرانجام و پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز با ۲۰۱ رای موافق و پنج رای مخالف به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

بنابر این گزارش، در صحن علنی امروز مجلس برخی نمایندگان نیز تذکراتی در خصوص وضعیت قیمت ارز و بازار دارو و مشکلاتی که بیماران در تهیه برخی داروها به ویژه داروهای پیوندی با آن مواجه هستند، ارایه کردند.

حاجی دلیگانی در تذکری با اشاره به گزارش ماده ۱۰۷ کمیسیون بهداشت در خصوص دارو گفت: چهار مرتبه گزارشات نظارتی در خصوص دارو و در حوزه بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس ارائه و مهلت دو ماهه ای نیز در خصوص اصلاح بازار دارو صادر شده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: در این مهلت دو ماهه تاکید شد که نظارت شدیدتری در بازار حاکم شود اما با گذشت دو ماه از این مهلت دو ماهه همچنان اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

در ادامه، محمدباقر قالیباف نیز در این خصوص گفت: اظهارات آقای حاجی دلیگانی را تایید می کنم و گزارش دیوان محاسبات هیئت رییسه و کمیسیون ارایه شده و معاونت نظارت نیز گزارشی را جمع بندی کرده است و موضوع در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در روزهای سه شنبه نظارت ستادی خواهیم داشت و موضوع دارو را اولویت کار خود قرار می دهیم.

رییس قوه مقننه همچنین در پاسخ به اظهارات شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت ارز گفت: کمیسیون اقتصادی گزارشی درباره وضعیت بازار ارز به دولت ارائه کرد و روز گذشته نیز نامه ای از طرف کمیسیون به دولت ارسال شد.

قالیباف از بررسی وضعیت بازار ارز در جلسه مشترک دولت و مجلس خبر داد و گفت: جلساتی نیز باید در خصوص وضعیت ارز، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برگزار کنیم.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز از حماسه بزرگ ملت ایران در روز قدس قدردانی و حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بداند برای حمله به کنسولگری ایران که به شهادت سرلشکر زاهدی و همرزمانش منجر شد، سیلی پشیمان کننده ای خواهد خورد.

اعلام وصول طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس

همچنین طرح استفساریه بند ۲۵ ماده ۳۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس به صورت عادی اعلام وصول شد.

به درخواست تفسیر قانون از مراجعی که قانوناً حق تفسیر دارند؛ از قبیل شورای نگهبان که براساس اصل ۹۸ قانون اساسی حق تفسیر قانون را دارد یا مجلس شورای اسلامی که براساس اصل ۷۳ قانون اساسی حق تفسیر قوانین عادی را دارد، استفساریه گفته می شود.

کد خبر 1758059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha