چرا در عید فطر و لابلای شادی‌های مومنانه، دعای ندبه می‌خوانیم؟

حجت‌الاسلام فوادیان با شرح فلسفه ندبه‌خوانی منتظران در روز عید فطر، گفت: شیعیان صدر حاجات خود را طلب ظهور و فرج حضرت حجت (عج) قرار دهند.

حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان» در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به ماهیت خواندن دعای ندبه در روز عید سعید فطر، اظهار کرد: برای پاسخ مقدمه لازم است؛ شخصی روز عید خدمت امام باقر (ع) می رسد و حضرت(ع) می فرماید: برای ما هیچ عیدی نیست از آن زمان که حق ما غصب شده است و هیچ عیدی نیست مگر آنکه حزن ما اهل بیت(ع) تجدید می شود و دستور دادند که در اعیاد اربعه مانند عید غدیر، فطر، قربان و جمعه نماز عید را امام زمان(عج) بخواند.

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت ادامه داد: نماز عیدین و نماز جمعه در عصر ظهور واجب می شود اما سقیفه حق اهل بیت(ع) را غصب کرده است و آن ظلمی که سقیفه به پا کرد منجر به غیبت امام زمان(عج) شده است، اگر امام زمان(عج) تشریف داشتند و عید فطر می شد نماز باشکوه عید به امامت امام زمان(عج) برگزار می شد، اما در غیبت ایشان نماز توسط نایب ایشان برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: ما شیعیان وقتی می بینیم امام هستند اما بَسط ید ندارند و ما محروم هستیم که این نماز را به امامت آن حضرت(عج) به جماعت بخوانیم، حزن‌مان اصطلاحاً گُل می‌کند و می گوییم اینکه ای کاش حق به حق‌دار می رسید؛ لذا از این جهت است که در عید فطر دعای ندبه می خوانیم و در فرازی از این دعا عرضه می داریم: «أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَیْنَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ» (حسن(ع) کجاست؟ حسین(ع) کجاست؟ فرزندان حسین(ع) کجایند؟ شایسته‌ای پس از شایسته دیگر، راستگویی پس از راستگویی دیگر، راه از پس راه کجاست؟).

حجت الاسلام فوادیان بیان کرد: همچنین، از این دوری در دعای ندبه چنین یاد می کنیم: «بِنَفْسِی أَنْتَ مِنْ مُغَیَّبٍ لَمْ یَخْلُ مِنَّا بِنَفْسِی أَنْتَ مِنْ نَازِحٍ مَا نَزَحَ [یَنْزَحُ]عَنَّا بِنَفْسِی أَنْتَ أُمْنِیَّةُ شَائِقٍ یَتَمَنَّی مِنْ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ ذَکَرَا فَحَنَّا بِنَفْسِی أَنْتَ مِنْ عَقِیدِ عِزٍّ لا یُسَامَی» (جانم فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم فدایت، تو دوری هستی که از ما دور نیست، جانم فدایت، تو آرزوی هر مشتاقی که آرزو کند، از مردان و زنان مؤمن که تو را یاد کرده، از فراقت ناله کنند، جانم فدایت، تو قرین عزّتی، که کسی بر او برتری نگیرد).

این کارشناس مهدوی افزود: عید فطر واقعا زمانی برای ما فطر است که در سایه یک ماه حضور در این جشنواره بندگی، به فطرت اصیل خود بازگردیم، چنانکه خداوند فرمود: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ».

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «زمانی که اولین روز شوال فرا رسید، صدا زننده ای صدا می زند: ای مومنان! به طرف جوایزتان بیایید؛ جوایز خداوند به مانند جوایز این پادشاهان نیست، سپس فرمودند: آن روز، روز جوایز است»؛ بنابراین اگر شرط مهمانی را به خوبی در ماه مبارک رمضان به جای آورده باشیم شامل این جوایز خواهیم شد؛ از سوی دیگر عید فطر یعنی عید بازگشت به فطرت، فطرت ما خداجویی است، بنابراین اگر کسی در ماه مبارک رمضان و در این جشنواره بندگی از امتیازاتی که خداوند مختص این ایام قرار داده است استفاده کند، جایزه نصیب او می شود.

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت تصریح کرد: در روز عید هر حاجتی داریم به درگاه خداوند مطرح کنیم اما صدر این حاجات دعا برای فرج امام عصر (عج) باشد، ضمن اینکه در روایت آمده است هر کسی بتواند ختم قرآن را برای آن حضرت(عج) داشته باشد از ثوابی عجیب و شگرف بهره مند می شود.

کد خبر 1758319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha