وداع با ماهی که سراسر خیر کثیر و ماندگار است

حجت الاسلام والمسلمین خلج گفت: برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و تربیتی همچون ماه مبارک رمضان باید در طول سال تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر خلج در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به اتمام ماه رمضان و فرصت‌های ارزشمند این ماه گرانقدر اظهار داشت: روزهای این ماه عزیز سپری شد؛ خدای متعال در سوره بقره آیه ۱۸۳ می‌فرماید یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ،ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما مقرّر شده؛ همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند مقرّر شد؛ تا پرهیزگار شوید.


وی بیان کرد: ماه رمضان با همه ثمراتی که داشت به اتمام رسید؛ در این باره یکی از ثمرات مهم روزه‌داری تقوای الهی است و روزه گرفتن باعث می‌شود تقوا افزایش یابد، همان طور که آمار در بسیاری از کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که در ماه مبارک رمضان، فسق و فجور و جرائم کاهش فراوانی دارد، هر چند که باید سیاست‌های تربیتی جامعه به گونه‌ای باشد که این تقوای به دست آمده در ماه رمضان در انسان ماندگار شود.


این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و تربیتی همچون ماه مبارک رمضان باید در طول سال تداوم داشته باشد عنوان کرد: در این زمینه باید توجه داشت که ابتدا به تبیین اهمیت روزه‌داری و پرهیزگاری و تداوم اثرات آن در جامعه پرداخت، البته روزه‌داری نیز دارای درجاتی است و هر چه در مراتب و درجات عالی‌تری انجام پذیرد، میزان تقوا و پرهیزگاری نیز افزایش دارد.


وی خاطرنشان کرد:یک روزه‌داری مختص مردم عادی و عوام جامعه است که در طول این ماه مبارک رمضان، از یک سری از امور همچون خوردن و آشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب اجتناب کردند، این کف روزه‌داری است و همانطور که روزه‌داری، عادی بوده میزان تقوا نیز عادی است.
حجت الاسلام والمسلمین خلج تصریح کرد:در روزه‌داری رتبه بالاتر، روزه‌داری خاص مد نظر است و در این باره افراد روزه‌دار مراقب زبان و چشم و اخلاق خود هستند و اثرات این تقوا در ارتباط با خانواده و مردم جامعه می‌توان به خوبی احساس کرد.


وی گفت: در رتبه بالاتر، روزه خواص را داریم و در این مرحله میزان مراقبت بسیار بالاست و افراد سعی می‌کنند همه امور را با تقوای الهی توام سازند و مراقب قلبشان هستند تا غیر از خدا در آن نباشد،، ثمره چنین روزه‌داری بسیار والا و ارزشمند و بیش از روزه عام و خاص است.


این استاد سطوح عالی افزود: در روزه‌داری خواص امور این گونه است که اگر روزه‌دار کسی را دوست دارد برای خدا باشد و به غیر از خدا نیندیشد.
وی بیان کرد: یکی دیگر ار راههای مهم برای ماندگار شدن اثرات و ثمرات ماه مبارک رمضان، تبلیغ ارزشها از طریق رسانه و سینما و تلویزیون است، هر چند تبلیغ چهره به چهره دارای اثراتی است اما استفاده از ابزار هنر و رسانه می‌تواند تاثیر بیشتری در جهت هدایت جامعه به سمت تقوا باشد.


حجت الاسلام والمسلمین خلج تصریح کرد:تقوای الهی اگر در انسان ماندگار شود انسان را به سمت ملکوت سوق می‌دهد، می‌توان از طریق ابزارهای مختلف فرهنگی و هنری همچون فیلمهای کوتاه و محتواهای آموزشی نیز اخلاق و تربیت دینی و تقوا را در جامعه حاکم کرد.
وی عنوان کرد: طبق آیات و روایات، برکات ماه مبارک رمضان بسیار وسیع است و خیر کثیری در آن نهفته، برخی ها اهل تکاثر هستند و برخی اهل کوثر و قرآن می‌فرماید وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ، در این جا تکاثر یعنی زیاده طلبی و اینها امور دنیوی است اما برخی اهل تکاثر نیستند و اهل کوثر هستند.


این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:خداوند می‌فرماید إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ، برای کوثر ۲۶ معنا ذکر شده است یکی از معنای مهم آن خیر کثیر است و خیر کثیر به تمام خوبی‌های دنیا و آخرت و برزخ می‌گویند، حالا اگر این خیرات زیاد و ماندگار و دائم باشد کوثر است.


وی بیان کرد: نام دیگر کوثر، برکت است خیر کثیر دائمی یکی از مهم ترین برکات ماه رمضان و رمضان سراسر مبارک است و این برکات اگر بتواند تقوای الهی را در انسان ماندگار کند بسیار ارزشمند است.
حجت الاسلام والمسلمین خلج عنوان کرد: قرآن کریم نیز که در شب قدر نازل شده دارای برکت است و خداوند می فرماید این قرآنی که برای شما فرستادیم مبارک است یعنی خیری دائم بوده و تمام خوبی‌های دنیا و برزخ و آخرت زیاد و دائمی در آن وجود دارد.


وی اظهار داشت: آن خدایی که ملک و ملکوت در دستش است، کل رمضان و شب قدر و کلائکه‌ای که قرآن را نازل کرده را مبارک گردانیده و حال در این میان انسان مبارک چه ویژگی‌هایی دارد؟
این استاد عالی حوزه بیان کرد: وقتی حضرت مریم فرزندش را به دنیا آورد خداوند فرمود تا روزه سکوت بگیرد و وقتی به مریمی که اهل طهارت و پاکی بود، طعنه می‌زدند که تو که پدر و مادرت پاکدامن بود این فرزند را از کجا آورده ای و فردی به تمسخر از فرزند پرسید که تو که هستی؟ در آیات آمده که مسیح تازه متولد شده گفت من بنده خدا هستم و خدا به من کتاب داد و من را پیغمبر قرار داد و خدا من را مبارک قرار داده است.


وی ادامه داد: بندگی خدا، خیر کثیر دائمی است و رمضان، چه فرصت ارزشمندی برای این بندگی بود و برکات زیادی داشت اما انسان باید خیر کثیر دائمی شود یعنی کوثر شود و اگر انسان بتواند به این مقام برسد دیگر زبان و فکر و گوش و چشم و ذهن و جانش خیر می شود و آن موقع ثمرات فردی و اجتماعی و خانوادگی به همراه دارد و این ثمره در زندگی انسان پیاده می‌شود و سبک زندگی و خانوادگی و سیاسی و اجتماعی انسان متاثر از آن خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین خلج خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای بتواند به این ثمرات برسد از بسیاری از آفات اجتماعی و اعتقادی و معضلات مصون خواهد بود، البته باید توجه داشت که بسیاری از برنامه‌هایی که در ماه رمضان برگزار شد اگر مداومت نداشته باشد، اثر موقتی دارد.


وی عنوان کرد:در ماه رمضان، فضای معنوی حاکم بود و با برنامه‌ها و تبلیغات فرهنگی رسانه‌ها این معنویت در جامعه گسترش می‌یافت و رنگ و بوی آن در جامعه سرایت می‌کرد همچون ایام محرم و صفر که شعائر و ارزشهایی حاکم می‌شود، اما باید بدانیم در برخی از موارد این سخنرانی‌های مذهبی و مساجد و قرائت قرآن که در مقطعی همچون رمضان حاکم شود درمانی موقت است و متولیان فرهنگی بیشتر به سمتی باید بروند که درمانها و تربیت اصلی در جامعه شکل بگیرد.


این استاد حوزه و کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد:تربیت اخلاقی و دینی جامعه، زمان‌بر است و باید طبق اصول پیش رفت، اگر بخواهیم جامعه‌ای خوب باشد، باید خانواده‌ای خوب، پشتوانه آن باشد چرا که جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد، لذا راه درمان اساسی اینکه جامعه به راه صلاح برود، پس همین امور فردی برای ساختن جامعه است.


وی بیان کرد:یعنی افراد را باید طبق ویژگی‌هایی که دارند شناسایی و برای آنها چه جوان و بانوان و سالمندان و نوجوان با هر میزان سواد تحصیلی و سواد اجتماعی و سواد رسانه‌ای، خوراک فکری تامین کرد.
وی متذکر شد:اگر برای هر یک از افراد جامعه با توجه به ویژگیهایی که دارند خوراک فکری تهیه کنیم، خانواده‌ها نیز رو به صلاح می‌روند و اگر خانواده‌ای رو به هدایت و صلاح برود در نتیجه جامعه‌ای سالم و رو به صلاح خواهیم داشت.


حجت الاسلام والمسلمین خلج عنوان کرد:این راه درمان، اصولی است که قرآن کریم می فرماید و عقلا و بزرگان و دانشمندان و جامعه شناسان و روان شناسان نیز تاکید دارند این همان راه اصولی است، با این راه اثرات ماههایی چون رمضان نیز در طول سال ماندگار و پایدار است.

کد خبر 1758342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha