آمادگی سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین

ایرلند، اسپانیا و نروژ آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به طور مشترک با سایر کشورها اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا که خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین است، روز جمعه به اسلو پایتخت نروژ و سپس دوبلین پایتخت ایرلند رفت و با همتایان نروژی و ایرلندی خود «یوناس گار استوره» و «سیمون هریس» کنفرانس مطبوعاتی مشترکی برگزار کرد.

هریس گفت: ما معتقدیم که لحظه به رسمیت شناختن دولت فلسطین نزدیک است. ما می خواهیم این کار تا حد امکان با کشورهای بیشتری انجام دهیم تا به این تصمیم اهمیت و وزن دهیم و قوی‌ترین پیام را ارسال کنیم.

سانچز نیز تاکید کرد: ایرلند و اسپانیا متعهد هستند که فلسطین را به عنوان یک کشور در شرایط مناسب به رسمیت بشناسند.

 ایرلند مدتهاست که گفته است در صورت مشارکت در روند صلح خاورمیانه، با به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین مخالفتی ندارد. جنگ در نوار غزه این موضوع را دوباره زنده کرده است.

 یوناس گار استوره در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سانچز گفت: نروژ آماده تصمیم گیری در مورد به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

 وی افزود: این تصمیم باید بر اساس زمان و ساختار و با همکاری نزدیک با کشورهای همفکر اتخاذ شود.  ما برنامه زمانی مشخصی تعیین نکرده ایم.

استوره گفت: نروژ نیز آمادگی دارد از عضویت فلسطین در سازمان ملل پس از به رسمیت شناختن آن حمایت کند.

نخست وزیر نروژ تاکید کرد: موضوع اساسی حمایت از صلح در منطقه و تعیین زمان و نحوه انجام آن است.

وی افزود: نروژ در برخی از مسائل مربوط به فلسطین با اسپانیا هم عقیده است و با آن همکاری می کند. در هفته‌های آینده فعالیت خود را در این زمینه افزایش خواهد داد.

پارلمان نروژ در ماه نوامبر پیشنهادی را که توسط احزاب حاکم ارائه شده بود، تصویب کرد و خواستار آمادگی دولت برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین شد.

نروژ میزبان اولین مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که منجر به توافق اسلو شد که در آن هر دو طرف همزیستی مسالمت آمیز دو کشور مستقل را پذیرفتند.

کد خبر 1758593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha