شورای امنیت عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رای می‌گذارد

شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا در نشستی درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان را به رای می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، منابع دیپلماتیک اعلام کردند: شورای امنیت سازمان ملل فردا پنجشنبه(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) نشستی برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهاد عضویت فلسطین در سازمان ملل برگزار می کند.

 نشست شورای امنیت در پاسخ به درخواست ارائه شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه آوریل برای بررسی مجدد درخواستی که در سال ۲۰۱۱ برای عضویت کامل در سازمان ملل ارائه کرده بود، برگزار می شود؛ اگرچه ایالات متحده که دارای حق وتو است، مخالفت خود را به صراحت با این موضوع اعلام کرده است.

شامگاه سه‌شنبه، هیئت فلسطینی در سازمان ملل در حساب خود در پلتفرم X  بیانیه مجموعه کشورهای عربی در سازمان ملل متحد که از شورای امنیت سازمان ملل خواستند فلسطین را به عنوان کشور عضو در سازمان ملل بپذیرد، منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: ما از همه اعضای شورا می‌خواهیم به پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط الجزایر به نمایندگی از مجموعه عربی در شامگاه سه‌شنبه رای مثبت دهند و حداقل از اعضای شورا می‌خواهیم که مانعی برای این ابتکار اساسی. نباشند.

هیئت فلسطینی اعلام کرد: پیش نویس قطعنامه الجزایر به مجمع عمومی توصیه می کند که کشور فلسطین را به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد بپذیرد.

 یک کشور با تصمیمی که مجمع عمومی با اکثریت دو سوم آرا صادر می کند، به عنوان عضو سازمان ملل متحد پذیرفته می شود، اما تنها پس از توصیه مثبت شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه انجام می‌گیرد.

 به گفته تشکیلات خودگردان فلسطین، ۱۳۷ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد تا به امروز کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند. اما این حمایت برای غلبه بر مانع احتمال وتوی آمریکا در شورای امنیت برای جلوگیری از صدور رای مثبت برای پذیرش عضویت فلسطین کافی نیست.

همزمان با بیانیه گروه عربی، کمیته شورای امنیت مربوط به پذیرش اعضای جدید متشکل از همه اعضای شورا، پس از دو بار برگزاری نشست در هفته گذشته برای بحث درباره درخواست فلسطین، دیروز سه شنبه با صدور گزارش خود موافقت کرد.

کد خبر 1759227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha