تاثیر سوگیری رسانه‌ای بر افزایش ۱۳۰۰ درصدی اسلام هراسی در استرالیا

گزارش‌های تازه منتشر شده حاکی از افزایش تکان دهنده ۱۳۰۰ درصدی اقدامات اسلام هراسانه در استرالیا از زمان نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «sinardaily»، گزارش‌های تازه منتشر شده حاکی از افزایش تکان دهنده ۱۳۰۰ درصدی اقدامات اسلام هراسانه در استرالیا از زمان نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه است.

دکتر «سوزان کارلند»، جامعه‌شناس که در هیئت مدیره سازمان ثبت اسلام‌هراسی استرالیا نیز خدمت می‌کند سوگیری رسانه ها و نقش آن در دامن زدن به اسلام هراسی استرالیا را مورد بحث قرار داد و گفت که از زمان نسل کشی اسرائیل در غزه، استرالیا شاهد افزایش شدید حوادث اسلام هراسی بوده است.

وی افزود:در دنیای امروز که ما هر روز با اطلاعات بمباران می‌شویم، تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی بسیار قدرتمند است.

کارلند گفت: رسانه ها با ارائه اطلاعات نادرست، جنبش مقاومت فلسطین را مسئول درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌دانند و به این ترتیب اذهان عمومی را نسبت به مسلمانان منحرف می‌کنند.

به گفته او این نوع گزارش‌ها نه تنها حقیقت را پنهان می کنند، بلکه کلیشه های مضر را نیز ترویج می کنند؛باعث ایجاد شکاف در جامعه می شوند، نفرت را دامن می زنند و مانع از جستجوی حقیقت و عدالت می شوند.

او در مصاحبه ای به «سینردیلی» گفت: ما شاهد افزایش قابل توجه حوادث اسلام هراسانه در استرالیا به دنبال حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳، با افزایش خیره کننده ۱۳۰۰ درصدی بوده‌ایم.

کارلند خاطرنشان کرد که مردم شروع به ابراز نگرانی در مورد گزارش‌های متعصبانه توسط رسانه‌ها درباره درگیری‌های در سرزمین‌های اشغالی کردند که باعث شد او و سازمانش تحقیقاتی را آغاز کنند.

وی در این باره گفت: ما یک تجزیه و تحلیل اولیه با تمرکز بر پست های اینستاگرام از رسانه های مختلف استرالیا انجام دادیم و تشخیص دادیم که رسانه های اجتماعی نقش اساسی در شکل دادن به درک عمومی از چنین رویدادهایی دارند.

این جامعه‌شناس استرالیایی گفت: در حالی که تحقیقات ما به صورت عمومی برای بررسی در دسترس است، باید تاکید کنم که عدم تعادل قابل توجهی در نحوه گزارش اخبار پیدا کردیم.

کارلند گفت: مهم است که توجه داشته باشیم که ما شاهد یک نسل کشی ذاتا نابرابر و نامتعادل در غزه هستیم و این واقعیت که برخی از رسانه‌های خبری نتوانستند حتی به یک توازن ظاهری دست یابند، نیاز به پاسخگویی از سوی رسانه‌های اجتماعی را برجسته می‌کند.

وی تاکید کرد که تحقیقات و کار او بر روی پروژه های بین المللی برای مبارزه با اسلام هراسی در ابتدا او را به جستجوی راه حلی ساده برای ریشه کن کردن تعصب سوق داده است و گفت: اسلام هراسی از منابع مختلفی در درون افراد سرچشمه می‌گیرد و رویکردهای متنوعی را برای مقابله با آن ضروری می‌کند.

کارلند گفت: برای برخی، برداشت منفی از اسلام و مسلمانان ناشی از عدم تعامل شخصی با مسلمانان است.به عنوان مثال در استرالیا، بسیاری هرگز با یک مسلمان ارتباط مستقیمی نداشته اند و تنها به تصویرهای رسانه ای متکی‌اند که اغلب فاقد جزئیات هستند.

وی تصریح کرد که به سادگی ملاقات با یک مسلمان و درک انسانیت مشترک آنها می تواند تصورات نادرست این افراد را از بین ببرد.

جامعه شناس استرالیایی گفت: بنابراین یک رویکرد چند وجهی ضروری است که متناسب با ریشه‌های گوناگون اسلام‌هراسی در افراد مختلف باشد.

او همچنین از نقش پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که از آنها به عنوان «شرکت‌های بدبختی اجتماعی» یاد می‌کند، انتقاد کرد و گفت: افراد غیرمسئول در این پلتفرم‌ها اطلاعات غلط کنترل نشده را تبلیغ می‌کنند و اتاق‌هایی را پرورش می‌دهند که تعصبات موجود را تقویت کنند.

وی افزود: الگوریتم‌ها محتوایی را اولویت‌بندی می‌کنند که با باورهای موجود کاربران همسو باشد و از قرار گرفتن در معرض دیدگاه‌های مختلف جلوگیری می‌کنند، در نتیجه، افراد در جهان‌بینی‌های خود باقی می‌مانند می‌شوند و کسانی که با آنها متفاوت هستند را غیرانسانی می‌بینند.

کارلند برای ساختن جامعه ای با درک بیشتر و متحدتر بر اهمیت جستجوی دیدگاه های متنوع، شرکت در گفتگوهای محترمانه و رهایی از افکاری که تعصبات را تقویت می کنند، تاکید کرد.

کد خبر 1759651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha