استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها» در تابستان ۱۴۰۳

حجت الاسلام حسینی گفت: در ایام پیش رو تا ماه رمضان آینده مقاطعی همچون تابستان، اربعین و موقف‌ها و مناسبت‌های دیگری را پیش رو داریم که اگر بتوانیم جریان زندگی با آیه‌ها را در این موقف‌ها حفظ کنیم و استمرار دهیم، با آمادگی بیشتری وارد رمضان آینده خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه افق رادیو قرآن امروز شنبه اول اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با موضوع طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی اجرا شده در ماه مبارک رمضان و عوامل رضایت رهبر معظم انقلاب از عملیات هماهنگ دستگاه‌های قرآنی در توسعه فرهنگ قرآنی به روی امواج شبکه رادیویی قرآن رفت. 

حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی در ابتدای این برنامه گفت: ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن کریم، موسمی است که فعالیت‌های قرآنی کشور که در ایام سال هم جاری و ساری است به اوج خود می‌رسد و تجلی همه اهتمام‌ها، تلاش‌ها و مساعی فعالان و فعالیت‌های قرآنی در این ماه است.

وی افزود: امسال اتفاقات گوناگونی رخ داد تا ماه رمضان جشنواره‌ای برای فعالیت‌های قرآنی باشد، اتفاقاتی از جمله جزءخوانی، مسابقات قرآن در بخش مردمی و حاکمیتی، برنامه‌های رسانه‌ای بسیار جالب و ... رخ داد که اگرچه در سال‌های گذشته هم انجام می‌شد اما آنچه باعث تا این اتفاقات دیده شود و مقام معظم رهبری از آن به نیکی یاد کنند، تعامل و هم‌افزایی فوق‌العاده میان کنشگران قرآنی، خادمان و فعالان قرآنی در بخش حاکمیتی و مردمی بود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: امسال مجموعه‌های قرآنی کشور به جای اینکه هر کدام با نام و نشان و شعار مربوط به خود فعالیت کنند، تصمیم گرفتند همه فعالیت‌های قرآنی را تحت یک لوا و با یک شعار که همان «زندگی با آیه‌ها» بود، انجام دهند. این اتفاق کم‌نظیری است که می‌تواند موضوع برنامه‌های رسانه‌ای با حضور کارشناسان قرار بگیرد. اهتمامی که رسانه ملی و دستگاه‌های تبلیغی و ترویجی به فعالیت‌های قرآنی رمضان داشتند، باعث شد این اتفاق ضریب خوبی پیدا کند. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه در مورد جلسات هماهنگی برای اجرای این طرح، اظهار کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان نزدیک به ۴۰ دستگاه در جلسات شرکت و برای مشارکت در طرح اعلام حضور کردند، در این جلسات برخی از دستگاه‌ها بیشتر و برخی کمتر حضور داشتند. وقتی مجموعه‌ها با هم اتصال پیدا می‌کنند تا یک کار را به انجام برسانند، همین امر می‌تواند موج و جریان ایجاد کند. 

وی تأکید کرد: با اینکه همه معترف به قصور و نواقص هستیم و اینگونه نبود که همه اتفاقات در این طرح رخ داده باشد، اما همین که توانسته است ماه رمضان متفاوتی را رقم بزند و مقام معظم رهبری را خشنود کند، نشان می‌دهد در مسیر درستی است و توقع برای سال‌های آینده را خیلی بالا برده است. برای محافظت از این دستاورد و آنچه در این ماه به دست آمد، بدون هیچ فوت وقتی از همین الان و در همین ایام ماه شوال جلسات و فعالیت‌های آسیب‌شناسانه برنامه‌ریزی شده است. از هفته آینده نشست‌های متعددی با حضور کارشناسان خواهیم داشت تا مشخص شود دستگاه‌ها در آینده به چه نحوی مشارکت داشته باشند. 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: در ایام پیش رو تا ماه رمضان آینده مقاطعی همچون تابستان، اربعین و موقف‌ها و مناسبت‌های دیگری را پیش رو داریم که اگر بتوانیم جریان زندگی با آیه‌ها را در این موقف‌ها حفظ کنیم و استمرار دهیم، با آمادگی بیشتری وارد رمضان آینده خواهیم شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه رادیویی در مورد حضور دستگاه‌ها در این طرح، بیان کرد: یکی از مجموعه‌هایی که امسال خیلی قوی همراه بود، مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی بود که با ازخود گذشتگی تمام پای کار آمد، ما از ابتدا عهدی داشتیم که هیچ کدام از مشارکت‌کنندگان دغدغه نام و نشان و تعصبات سازمانی که مانع بسیاری از فعالیت‌های هم‌افزا هست را نداشته باشند. 

وی افزود: سازمان تبلیغات و شبکه اعتاب مقدسه که مراسم جزءخوانی را برپا کردند، نمایشگاه قرآن با پویش‌های متعدد و اختصاص بخش بسیار خوبی به زندگی با آیه‌ها، مجموعه فعالان مسجدی از دارالقرآن بسیج تا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که نهضت مسجد پایگاه قرآن را انجام می‌دهند، شهرداری‌ها، موسسات و جلسات خانگی قرآن و ... همه به خوبی پای کار آمدند. 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در لایه‌های مختلف مشارکت‌کننده داشتیم، بیان کرد: در مجموع چند ده میلیون ایرانی در این طرح حضور یافت و از بین آن‌ها بالغ بر ۲۰ میلیون ایرانی واکنشی شبیه به ارسال پیامک داشتند، ۱۰ میلیون از این افراد به صورت جدی در مسابقات مربوط به این طرح شرکت داشتند و طبعاً در لایه‌های مختلف تعدادی موفق شده‌اند تمامی ۳۰ فراز در نظر گرفته شده در طرح را حفظ کنند. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه برای تثبیت این فضا باید یک فضای تنفسی داشته باشیم و بعد کار را ادامه دهیم، گفت: امیدوارم بتوانیم در تابستان امسال مرحله جدید کار را به صورت جدی انجام دهیم و در سه یا چهار مقطع مناسبتی که تا رمضان آینده وجود دارد، این طرح را ادامه دهیم. 

وی افزود: نکته‌ای که باید بیشتر به آن توجه شود، این است که این کار مجموعه‌های مردمی را نه تنها تضعیف نمی‌کند بلکه منجر به تقویت آن‌ها خواهد شد. یعنی اگر در این کار به آن‌هایی که در میدان و در جلسه و مسجد حضور دارند و زحمت می‌کشند، نقشی داده نشود و آن‌ها تقویت نشوند، انگار موفقیتی به دست نیاورده است. 

وی در ادامه با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در ایام تعطیلات نوروزی و نگرانی از پیش‌بینی حضور نیافتن مردم در این طرح، گفت:‌ برای ما در نمایشگاه و دوستانی که در رسانه و بقاع و ... مرجع بودند، این نگرانی وجود داشت که با توجه به تعطیلی‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد؛ این خیلی نگرانی بزرگی بود و افراد با تجربه در آموزش و پرورش و سیستم آموزشی و سیستم‌های رسانه‌ای هم باور نداشتند در این تعطیلات این حجم از دانش‌آموزان و مخاطبان در سکوهای مختلف همچون شاد مشارکت داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد مردم چه مقدار آماده هستند و چه مقدار اقبال نسبت به این موضوع دارند، اگر برنامه‌های دینی درست باشند، اگر محتوا جذاب باشد و اگر زمینه مشارکت خوب فراهم شود، بیشترین مشارکت را خواهند داشت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این گفت‌وگو به اجرای افکارسنجی قبل از اجرای طرح زندگی با آیه‌ها، گفت: این افکارسنجی در ادامه و طی روزهای آینده تکرار می‌شود تا مشخص شود اتفاقات صورت گرفته در یک یا دو ماه گذشته چقدر توانسته در رشد شاخص‌های قرآنی موفق باشد. این افکارسنجی با اهتمام ریاست شورای توسعه فرهنگ قرآنی و از سوی دوستان سازمان تبلیغات صورت گرفته است. این افکارسنجی بیشتر ناظر به عملیات ماه مبارک رمضان و یک سری فعالیت‌های عمومی همچون میزان آشنایی با قرآن و میزان آشنایی مردم با آیات شاخص مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 1759677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha