ستاد ملی جمعیت به ظرفیت مساجد اعتقاد و اتکاء دارد

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه ازجمله جایگاه‌هایی که باید در فرهنگسازی جمعیتی خوب دیده و احیا شود، مساجد است، گفت: ما به ظرفیت مساجد اعتقاد و اتکاء داریم و در تلاشیم مساجد پای کار جوانی جمعیت بیایند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، دومین روز از گردهمایی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ماه) در محل باغ زیبای تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش، دکتر شکیبا محبی‌پور، دبیر ستاد ملی جمعیت در نوبت عصرگاهی این نشست درباره استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد برای افزایش جمعیت، اظهار کرد: بر اساس آنچه در تاریخ اسلام و انقلاب مطالعه کرده ایم مسجد محل جوششِ جهاد، معارف و عرفان و جوشش همه خوبی ها در راستای تعالی انسان، خانواده و جامعه بوده و است.

وی ادامه داد: از این رو، ما هم در ستاد ملی جمعیت معتقدیم ازجمله مهمترین جایگاه هایی که باید در فرهنگسازی جمعیتی خوب دیده و احیا شود، مساجد هستند.

محبی‌پور تصریح کرد: ما به ظرفیت مساجد اعتقاد و اتکاء داریم و تلاش داریم مساجد پای کار جوانی جمعیت بیایند.

دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به جوشش های عناصر اثرگذار در جبهه فرهنگی انقلاب، ابراز کرد: این جوشش ها ادبیات، هنر و فرهنگ را خوب می شناسند و می توان از ظرفیت آنها برای رقم زدن اتفاقات خوب در مساجد بهره گرفت به ویژه آنکه مسجد از صدر اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن هم پایگاه هدایت جامعه بوده و است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم در ستاد ملی جمعیت جهت‌گیری جمعیتی را در حوزه فرهنگ با رویکرد مسجدی پُررنگ ببینیم.

محبی‌پور تأکید کرد: حوزه جوانی جمعیت حوزه نان و آب و اقتصاد نیست بلکه مسئله تعداد نفوس است و کانون های فرهنگی هنری هم در این باره باید نقش خود را بدانند و آن را به بهترین شیوه ایفا کنند.

محبی‌پور با ابراز خرسندی از ظرفیت بالای کانون‌های مساجد برای ورود به مسئله جمعیت، خاطرنشان کرد: این کانون ها از ظرفیت آفرینی های جمعیت بهره‌مند می شوند.

وی یادآور شد: اگرچه زنان و مادران در کف میدان فرزندآوری هستند اما بار سنگین مدیریت بر عهده آقایان حاضر در لایه های حکومتی است.

ستاد ملی جمعیت به ظرفیت مساجد اعتقاد و اتکاء دارد/ مسجدی‌ها لبیک‌گوی مطالبات جمعیتی رهبری

در ابتدای این جلسه، زهراسادات موسوی‌پناه، مدیرکل آموزش و پژوهش ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز با ارائه گزارش از فعالیت‌های این ستاد در حوزه جمعیت، بیان کرد: علاوه بر تاسیس کانون های تخصصی خواهران که بعضا مساله جمعیت را دنبال می کنند، با الگوگیری از اردوهای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها برای زوج های دانشجو، اردوهایی طراحی کرده ایم.

وی ادامه داد: در فاز نخست این اردوها با رویکرد آموزشی تفریحی ویژه مدیران کانون ها و با حضور ۵۰۰ نفر و به میزبانی مشهد مقدس آغاز می شود و بتدریج این تعداد به پنج هزار نفر افزایش می یابد.

موسوی‌پناه در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این، سامانه تخصصی مشاوره های فرزندآوری نیز راه اندازی می شود چراکه در بررسی های مختلف اینطور به نظر می رسد بسیاری از مشاوران نه‌تنها الزاماً در چارچوب نظام اسلامی و وضعیت فرزندآوری کمکی نمی کنند بلکه بعضا به سمت معکوس حرکت دارند، از این رو، نیاز است مشاوره در کشور با مبنای قرآنی و دینی دنبال شود و بهترین بستر ارائه مشاوره هایی از این دست مسجد است.

مدیرکل آموزش و پژوهش ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تأکید کرد: این سامانه مجازی مسجدی در وهله نخست در کانون ها ویژه اعضای کانون ها معرفی و فعال می شود و در سطح گسترده تر عموم مردم از مشاوره های مذهبی و تقویت جوانی جمعیت بهره مند می شوند.

وی با اشاره به تولیدات رسانه ای در موضوع جمعیت، ابراز کرد: در این تولید از ظرفیت کانون ها بهره می گیریم، در کنار آن از انسان‌رسانه ها با محور مادران و فعالان جمیعیتی حوزه رسانه نیز بهره می گیریم چون بعضا تاثیر این افراد از رسانه های تخصصی و رسمی بسیار بیشتر است.

موسوی‌پناه در پایان خاطرنشان کرد: پویش کتابخوانی و رسانه ای هم با موضوع جمعیت در دستور کار ستاد بوده و است.

کد خبر 1760437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha