حمایت از موسیقی بومی و محلی از اهداف فرهنگ و ارشاد اسلامی است

ویژه گفت: یکی از اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از موسیقی محلی و بومی است.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر مسعود ویژه  امروز در مراسم افتتاح جشنواره شب های موسیقی تاک در ملایر گفت: در راستای سیاست های دولت سیزدهم عدالت فرهنگی در استان همدان شکل گرفته و برنامه های فرهنگی استان  علاوه بر مرکز در سطح شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود.

  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان هنر موسیقی را  یک هنر اصیل برشمرد و افزود: موسیقی به تنهایی یک هنر کامل و تأثیرگذار است و جایی که قلم و سخن کم می‌آورد موسیقی وارد عمل می‌شود.

 وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر ذائقه موسیقیایی مردم تغییر کرده است و اگر قدر اندوخته‌ها و داشته‌های فرهنگی خود را ندانیم چیزهایی دیگری جایگزین آن می‌شود و برخی از معضلات فرهنگی اجتماعی که شاهد آن هستیم از این اتفاق نشأت می‌گیرد.

 ویژه با بیان اینکه یکی از اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از موسیقی محلی و بومی است تصریح کرد: با حمایت‌های هنرمندان موسیقی و برنامه‌ریزی‌هایی که در استان رقم خورد سال گذشته برنامه های خوبی طراحی کردیم.

حمایت از موسیقی بومی و محلی از اهداف فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وی ادامه داد:  یکی از مهمترین این برنامه‌ها برگزاری دومین جشنواره موسیقی استانی شب‌های موسیقی هگمتانه، پس از چند سال وقفه است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به سبقه فرهنگی ملایر به ویژه در حوزه موسیقی برگزاری جشنواره منطقه‌ای شب‌های موسیقی شب‌های تاک در ملایر را یک اتفاق ارزنده برشمرد و تصریح کرد: قطعا در این هفته شاهد اتفاقات و رویدادهای خوبی خواهیم بود.

وی ضمن تقدیر از حمایت ها و نگاه فرهنگی مسئولان ملایر یادآور شد: در ماه مبارک رمضان هم برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان را در سطح شهرستان ملایر داشتیم که امیدواریم این رویدادهای فرهنگی و هنری مستمر بوده و شاهد اتفاقات بهتری در این شهرستان باشیم.

در ادامه مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز موسیقی را جان هنر دانست و گفت:، رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر الهام گرفته از فرهنگ و هنر ناب ایرانی مبتنی بر اصالت‌های ملی قومی و منطقه‌ای اشت.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی تاک در ملایرافزود: هدف از برگزاری این جشنواره بر اساس نیازهای فرهنگی کشور، حفظ، احیا و ترویج و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی و گسترش ابعاد مختلف موسیقی در متن زندگی مردم، شناسایی ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و تقویت جریان عمومی موسیقی، ایجاد فرصتی برای بروز استعدادهای هنرمندان موسیقی است.

 وی اضافه کرد: شناسایی همرمندان این عرصه کمک به تولید و شناسایی آثار فاخر موسیقیایی در جامعه و تقویت هوش شنیداری در ارتقای سلیقه شنیداری مردم در جامعه، حمایت و معرفی هنرمندان بومی، سازگران و سازندگان ساز در ملایر و تعامل و معاشرت بیشتر سازندگان و نوازندگان و آشنایی نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان با انواع سازها و حفظ و ترویج فرهنگ غنی موسیقیایی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره  است.

 کشاورزیان با بیان اینکه جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری موسیقی «شب‌های تاک» به مدت یک هفته از ششم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد شهرستان ملایر برگزار می‌شود تصریح کرد: این جشنواره با هنرمندانی از چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در حال برگزاری است.

وی افزود: این جشنواره با حضور ۳۸۰ هنرمند شامل  ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی و ۱۰۰ نفر در سایر هنرها همچون صنایع دستی، گرافیک، عکاس و ... در حال برگزاری است.

وی با اشاره به حضور اساتید و هنرمندان مطرح کشوری در این جشنواره  ابراز کرد: این جشنواره شامل پنج بخش اجراهای صحنه‌ای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و متنوع با موضوعات مختلف شعر، موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر در راستای استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگری و هنری ملایر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر است.

وی به جدول زمان‌بندی جشنوراه اشاره کرد و گفت: این جشنواره ششم اردیبهشت ماه با مراسم افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک آغاز و در روزهای بعد از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ کارگاه سازسازی در شهرستان ملایر، گفت : از اهداف مهم ما در برگزاری جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»، برندسازی، طراحی سایت و فروش اینترنتی ساز و بسترسازی و معرفی جهان شهر ملایر به عنوان «پایلوت سازسازی ایران» است و پیگیری‌های لازم را برای کسب مجوزهای لازم انجام می‌دهیم.

حمایت از موسیقی بومی و محلی از اهداف فرهنگ و ارشاد اسلامی است

کد خبر 1760441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha