خطاهای عمدی یا سهوی در تحلیل شبکه مسائل، مانع پیشرفت حاشیه شهر مشهد

مساله حاشیه نشینی در مشهد مقدس یک مساله چالشی و مهم برای این شهر است که چند گروه با نگاه‌های متفاوت زمینه ساز آن هستند.

خبرگزاری شبستان -مشهد: سالهاست چند گروه در بدنه مدیریت با نگاهی متفاوت و تصمیمات متناقض، بانیان وضع موجود هستند.  

حاشیه شهر مشهد با جمعیتی بیش از یک نیم میلیون نفر و وسعت محدوده شهری، حدودا ۱۰ هزار هکتار به چالشی بزرگ برای کشور اسلامی و شهر مشهد تبدیل شده است، اما چند گروه با نگاهی متفاوت زمینه ساز آن هستند.

گروه اول مدیرانی که اعتقاد داشتند اگر به حاشیه شهر رسیدگی شود باعث مهاجرت بیشتر روستائیان به این مناطق می شود و عملا گسترش حاشیه را شاهد خواهیم بود و اعتقاد داشتند نباید به این محلات رسیدگی کرد و محلات رو سالها رها کردند، حتی کوچکترین طرح توسعه و برنامه ریزی هم نداشتند.  

این گروه غافل از تاثیرات نابرابری بودند و ... عملا بانیان وضع موجود!

گروه دوم مدیرانی که دلسوز حاشیه شهر و انقلابی بودند و با تمام توان سعی بر برون رفت مشکلات حاشیه داشتند، اما با موانع بزرگی مانند زمین های بزرگ موقوفه روبرو بودند، مالکین که کمتر حاضر به دادن خدمات و سهم شهر بودند و بعضاً روی زمین کشاورزان آنها سند گرفته بودند.

آنها با ذینفعانی روبرو بودند که در ظاهر خودشان را حامی محرومین اعلام می‌کردند، اما در باطن، یکی از دلایل اصلی نداشتن طرح و برنامه های توسعه، زیاده خواهی همان مجموعه ها بود. و اما؛ این گروه غافل از گروه سومی بودند که پوست مهربانی بر صورت دارند و خودشان را دلسوز این مردم میدانند، اما در عمل با عنوان که اگر برای این مردم فعالیت کنیم و خدمات رو به این مناطق بیاوریم، قمیت اجاره بهاء اضافه میشود و دیگر نمی‌توانند اینجا ساکن شوند، این گروه با تمام توان در سیستم با روشهای مختلف و با کمک گرفتن از کارشناسان همراه، سعی بر جلوگیری از آمدن و هزینه کرد اعتبارات در مناطق محروم دارند.  

اما غافل از اینکه خداوند شاهد و ناظر تمام اعمال ماست و در آینده نزدیک باید در محضر او جوابگو باشیم.

اما راه درست چیزی جز تلاش برای از بین بردن نابرابری نیست، تلاش برای توسعه متوازن همه مناطق شهری، تلاش برای ایجاد فرصت برابر برای آموزش و درمان و ورزش و پیشرفت، این موضوعی است که انقلاب ما بر پایه های آن بنا شد و در صدر آن رسیدگی به محرومان مد نظر بوده و هست.

امیدوارم دارندگان مجوزهای خاص و صاحبان برنامه و کلید داران پیچ های کنترلی بودجه، نگاهی به این موضوع داشته باشند و بدانند برکت و روزی ما در دستگیری از این مردم عزیز قرار دارد.

سید علی حسینی | دبیر مجمع مطالبه گران استان خراسان رضوی 

کد خبر 1760528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha