دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه طبع و نشر قرآن کریم

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت های ارزشمند این مرکز در سی سال گذشته از انتشار قرآنی همراه با حاشیه روایات اهل بیت(ع) ویژه جامعه علمی و قرآن پژوهی خبر داد.

مرتضی توکلی؛ قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اوایل دهه هفتاد با فرمان مقام معظم رهبری برای تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و هم اکنون در آستانه ورود به فعالیت سی ساله خود است.

وی گفت: در این سه دهه گذشته محورهای مهمی را پشت سر گذاشته ایم که می توانیم به مهمترین آنها که یکسان سازی شیوه نگارش قرآن در کشور و ساماندهی بحث مجوز بر نشر قرآن در کشور و استاندارد سازی چاپ قرآن در کشور است اشاره کنیم. برخی از پژوه ها با موفقیت به اتمام رسیده است و برخی از پروژه ها در حال نهایی سازی است.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در اواخر دهه هفتاد شیوه رسمی جمهوری اسلامی ایران در نگارش قرآن که به تاکید مقام معظم رهبری رسید را در دستور کار خود قرار دادیم و با آموزش و پرورش رایزنی کردیم و هم اکنون کتاب های درسی آموزش و پرورش با همین شیوه یعنی مصحف کم علامت یا مصحف مهارت محور است.

توکلی خاطرنشان کرد: آنچه که در بسیاری از مراکز به عنوان شیوه آموزش مورد توجه است بیشتر قاعده محور است و قرآن آموز باید یک سری قواعد را حفظ کند تا بتواند قرآن را صحیح بخواند اما شیوه ما که شیوه نویی می باشد شیوه مهارت محور است که بر پایه مهارت های زبان فارسی است و فرد می تواند قرآن تلاوت کند.

توکلی خاطر نشان کرد: مهارت هایی که دانش آموز در زبان فارسی پیدا می کند با همان مهارت ها می تواند قرآن را خیلی آسان تر بخواند لذا خیلی از علامت ها ضرورتی ندارد در قرآن درج شود و باعث خطا در خوانش می شود به همین مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران اقدام به انتشار قرآنی بر اساس رسم الخط فارسی یا مصحف کم علامت که آن علائم اضافه در آن حذف شده است، کرد این قرآن به دلیل کم علامت بودن خیلی به فارسی نزدیک شده است.

وی با اشاره به استقبال خوبی که از قرآن با رسم الخط فارسی در دهه ۸۰ و ۹۰ شد گفت: امروز بیش از ۳۰ میلیون از این قرآن منتشر و در سطح کشور در قطع های مختلف توزیع شده است. مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران توانسته است بیش از ۲۰۰ نوع از این قرآن را با ترجمه و بدون ترجمه با ترجمه فارسی، انگلیسی، اردو و زبان های دیگر و بدون ترجمه در قطع های مختلف از یک چهارم جیبی گرفته، نیم جیبی و پالتویی و قطع هایی که بعظا برای اولین بار در کشور تولید شده است، منتشر کند. و همین قرآنی که معروف شد با عنوان قرآن پالتویی اولین بار توسط مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و قرآن نیم جیبی که خیلی از حفاظ از این قرآن استفاده می کنند.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری به ما ماموریت دادند در حوزه قرآن جریان ساز باشیم یعنی بتوانیم کارهای جدید در کشور راه اندازی کنیم که یک سیل و جریانی در کشور راه بیفتد. در حوزه مفاهیم کارهای با ارزشی در مرکز طبع و نشر قرآن کریم انجام داده ایم. اگر به خاطر داشته باشید، قرآن تک جلدی با عنوان قرآن حکیم که توضیحات تفسیری داشت توسط مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود؛ در سال های اخیر برای مخاطبان مختلف کارهای جدید تولید شد، مثلا ویژه دانش آموزان قرآن حکیمی با شرح منتخب آیات تهیه شد و همچنین قرآنی مخصوص به دانشجویان تهیه شد، ویژه طلاب همراه با توضیحات لقوی و ادبی و تفسیری و منتشر شد؛ هم اکنون هم قرآنی همراه با حاشیه روایات اهل بیت را در آستانه چاپ داریم و امسال بناست از این اثر رونمایی شود و به جامعه علمی و قرآن پژوهی تقدیم شود.

توکلی گفت: چند کتاب در حوزه قرآن پژوهی تخصصی از سوی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تالیف شده است که برخی از آن ها کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد می توان از میان این آثار به قرآن های کوفی در ایران از قرن اول تا قرن چهارم، دکتر کریمی نیا از اعضای هیئت علمی مرکز اشاره کرد. این اثر امسال در جایزه کتاب سال موفق به کسب عنوان شد و رتبه برتر را به خود اختصاص داد. بنا داریم در سال ۱۴۰۳ مباحث آموزشی و پژوهشی و تبلیغی و ترویجی را با قوت بیشتری در مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم.

کد خبر 1760590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha