بزرگداشتی برای حکیم توس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تجلیل از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان و نواختن زنگ فردوسی در مدارس از مواردی است که توسط دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در سطح استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جلسه عوامل ستاد اجرائی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با رییس و معاونان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی سال گذشته با برگزاری همایش علمی و هم‌چنین با مشارکت در برنامه‌های بزرگداشت نقش مهمی داشت و اتفاقات کم‌نظیری را رقم زده است.

حسین زاده تصریح کرد: دانشگاه فردوسی نقطه پمپاژ فضای فکری و محتوایی به جامعه است که سال گذشته در حوزه هویت ملی اتفاقات مهمی رخ داد و با توجه به فضاهای شکل گرفته، بازگشت به گنجینه هویتی و ملی از اهمیت ویژه برخوردار است.

او با اشاره به همکاری، همراهی و هماهنگی شکل گرفته بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث‌فرهنگی و انجمن مفاخر کشور برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: چندین جلسه در سطح ملی برگزار و تقسیم کار لازم صورت گرفته است، هدف این است که فردوسی به عنوان شاعر حماسه سرای کشور تمامی دستگاه‌ها نقش داشته باشند.

حسین زاده افزود: تجلیل از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان و نواختن زنگ فردوسی در مدارس از مواردی است که توسط دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در سطح استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.

او گفت: صدا و سیما نیز برنامه‌های ویژه‌ای به این مناسبت خواهد داشت که برخی از این برنامه‌ها از مشهد برای کشور تولید خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی یادآور شد: روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی از دیگر برنامه‌های ویژه بزرگداشت فردوسی است.

تقاضای مشارکت دانشگاه در روزهای ملی مفاخر استان

سید جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: شاعران مفاخر استان خراسان رضوی شامل فردوسی، خیام و عطار نیشابوری و بیهقی در تقویم رسمی کشور دارای روز ملی هستند که با توجه به جایگاه علمی و پژوهشی، دانشگاه فردوسی باید در برنامه‌های آن‌ها نیز مشارکت داشته باشد.

او با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اظهار کرد: همگرایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته است و باید از ظرفیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این رویداد ملی بیشتر بهره‌مند شویم.

هم چنین دکتر مسعود میرزایی شهرآبی رییس دانشگاه فردوسی مشهد در این جلسه با اشاره به رویکرد و سیاست‌های این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه فردوسی می‌خواهد حل مسئله کند، نمی‌خواهد بودجه نفتی را بگیرد و مصرف کند.

او با بیان این که در دانشگاه رویکرد انقلابی شکل گرفته است، ادامه داد: دانشگاه فردوسی می‌خواهد کف جامعه و در کنار مردم و مسئولان باشد، می‌خواهد بال دولت و دولتی‌ها باشد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به بزرگداشت فردوسی اظهار کرد: با توجه به رویکرد حل مسئله در دانشگاه فردوسی، برای تربیت نسلی، هویت ملی و اسلامی در خدمت جامعه خواهد بود، اگر ما در صحنه نباشیم افرادی دیگری به صحنه خواهند آمد و میدان‌دار خواهند کرد.

او با اشاره به برنامه‌های دانشگاه در این حوزه گفت: در حوزه فرهنگی بودجه‌های چشمگیری اختصاص دادیم و از این پش نیز در حوزه فرهنگی هزینه خواهیم کرد چون معتقدیم تا زمانی که مسائل نرم افزاری را رفع نکنیم در فیزیک، شیمی، ریاضی و ... توفیق نخواهیم داشت.

هم‌چنین دکتر فرزاد قائمی دبیر علمی همایش فردوسی با اشاره به سابقه و رویکرد برگزاری همایش‌های بزرگداشت فردوسی اظهار کرد: بعد از دهه ۷۰ که مقام معظم رهبری از منطقه توس بازدید کردند و بر آبادانی این منطقه تاکید کردند، دوباره فردوسی به کانون توجه تبدیل شد و دانشگاه نیز در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی در برگزاری بزرگداشت فردوسی نقش داشته است.

مجید طهوریان عسکری عضو شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون ساماندهی و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه گفت: شورای اسلامی شهر مشهد برای همکاری در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آمادگی دارد و برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در این زمینه با تصویب لوایح مورد نیاز همراهی لازم را داشته و خواهد داشت.

هم‌چنین مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز با بیان این‌که شاهنامه فردوسی یک اثر هنری است، گفت: آسیب شناسی‌هایی را در حوزه فردوسی، شاهنامه انجام دادیم و مقرر شده است که آثار هنری مبتنی بر این آسیب شناسی و ظرفیت‌های فردوسی و شاهنامه تولید کنیم.

او برگزاری چهار دوره جایزه ملی داستان حماسی اشاره کرد و افزود: داستان حماسی به عنوان یک گونه داستان شناخته شده و بیش از هزار نویسنده در ۲۸ استان کشور درگیر داستان‌ حماسی شده‌اند.

عسکری تصریح کرد: ادبیات حماسی نیازمند روزآمدسازی است و باید از منظر جدید به آن نگریسته شود و مردم به ویژه دانشجویان در این زمینه مشارکت داشته باشند.

جلیلی بامشکی مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: نگاه ما ارتقای جایگاه و هویت ملی است و بر همین مبنا برنامه‌هایی را از ۲۵ اردیبهشت که روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است آغاز و تا سوم خرداد که روز آزادسازی خرمشهر است به عنوان دهه حماسه، اجرا می‌کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های دهه حماسه تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد جشنواره‌های فرهنگی و هنری مرتبط با شاهنامه و فردوسی را اجرا کنیم و دانشگاه نقش بیشتری را داشته باشد.

ابوالفضل عباسی مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز گزارشی از برنامه‌ریزی‌های دانشگاه برای بزرگداشت فردوسی ارائه کرد و گفت: ستادی برای این مناسبت در دانشگاه راه‌اندازی و برنامه‌هایی از جمله تئاتر، موسیقی، تولید پادکست، شب شعر، پرده خوانی و نقالی و ... را با مشارکت دانشجویان اجرا خواهیم کرد.

او افزود: دو همایش حکمرانی در شاهنامه فردوسی و نقش زبان پارسی در توسعه اقتصادی در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

پایان پیام/ 

کد خبر 1760693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha