ورود ۵۰ هزار نفر به جریان حفظ عمومی قرآن کریم

رییس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه جریان حفظ موضوعی قرآن دروازه ورود جامعه و مخاطبان به سمت جریان حفظ است، گفت: تا به امروز ۵۰ هزار نفر وارد جریان حفظ عمومی قرآن کریم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با موضوع تشریح برنامه های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی به همراه رونمایی از پوستر حفظ عمومی امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت با حضور حجت الاسلام علی تقی زاده رییس سازمان دارالقرآن الکریم، دکتر بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ملی حفظ و دکتر میکاییل باقری مدیر کل قرآن و عترت نماز وزارت آموزش و پرورش در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام علی تقی زاده، رییس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به جایگاه حفظ قرآن کریم گفت: مقام معظم رهبری منظومه منسجمی از فعالیت ها و اتفاقات مختلف قرآنی را بیان کردند که در آن منظومه حفظ و مرور قرآن کریم کلید اصلی انس با قرآن عنوان شده است؛ ضمن اینکه حضرت آقا حدود ۱۰ سال پیش فرمودند که برای هدایت جامعه به سمت تدبر و تحقق در قرآن کریم نیازمند تربیت ۱۰ میلیون حافظ و قاری در کشور هستیم که این امر به دلیل ارتباط ویژه ای است که بین حفظ با فهم و عمل به قرآن کریم وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق نظرسنجی های صورت گرفته قبل از ماه مبارک رمضان بالغ بر ۷۵ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی از عدم حفظ قرآن کریم دچار حسرت بودند و بالغ بر ۳۵ درصد از شرکت کنندگان از اینکه نتوانستند قرآن بخوانند و حفظ کنند، اظهار ناراحتی نمودند؛ بنابراین این حسرت و پشیمانی مردم یک سرمایه ملی ویژه محسوب می شود که مسئولان مربوطه و دلسوزان این حوزه می توانند این سرمایه را جدی گرفته و از این ظرفیت بهره برداری لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به حفظ موضوعی قرآن بیان کرد: با توجه به اجرای طرح جریان زندگی با آیه ها که در ماه مبارک رمضان با هم افزایی و به میدان آمدن دستگاه های مختلف به ویژه آموزش و پرورش اجرا شد، حدود یازده میلیون نفر در این مسابقات شرکت کردند و حدود یک میلیون نفر نیز در آزمون انتهایی شرکت کردند و تا امروز هم با توجه به استقبال زیاد ۸۰۰ هزار نفر گواهی رسمی حفظ و فهم آیات را دریافت کردند که این اتفاق پر برکت با همکاری دستگاه های مختلف به ویژه آموزش و پرورش و صدا و سیما صورت گرفت.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه جریان حفظ موضوعی قرآن دروازه ورود جامعه و مخاطبان به سمت جریان حفظ است، تصریح کرد: سازمان دارالقرآن الکریم و سایر دستگاه های مربوطه در این زمینه دغدغه دارند و این طرح جریان زندگی با آیه ها ادامه خواهد داشت و برنامه ریزی های لازم بعد از اتمام سال تحصیلی دانش آموزان در فصل تابستان به صورت جدی دنبال خواهد شد.

وی در خصوص حفظ عمومی قرآن کریم یادآور شد: مباحثه های فراوان و کارشناسی جدی در سالیان گذشته انجام شده و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که ما نیاز داریم علاوه بر جریان حفظ تخصصی به صورت عمومی تری فرصت حفظ قرآن را به وجود بیاوریم که در اینجا سازمان دارالقرآن و آموزش و پرورش دو رکن اصلی بودند که مکلف شدند از ظرفیت موسسات مردمی و دارالقرآن های آموزش و پرورش استفاده کنند و اگر فردی یک جزء از قرآن را حفظ کرد، وارد جریان حفظ شود؛ ضمن اینکه ما باید با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کنیم.

ورود ۵۰ هزار نفر به جریان حفظ عمومی قرآن کریم

حجت الاسلام تقی زاده با بیان اینکه تا به امروز ۵۰ هزار نفر وارد جریان حفظ عمومی قرآن کریم شدند، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰ درصد آنها آزمون های خود را برگزار کردند. نکته قابل توجه اینجاست که در صورتی که جریان حفظ موضوعی موفقیت آمیز باشد، افراد بیشتر به سمت حفظ عمومی سوق پیدا می کنند.

وی از برگزاری نوزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان خبر داد و گفت: حدود ۱۰۰ حوزه امتحانی در سراسر کشور وجود دارد. این رویداد یک سنجش حتی ویژه تر از کنکور است که برای ارایه مدرک به مخاطبان برگزار می شود و همچنین یک فرصت فوق العاده در زیرساخت های عمومی جمهوری اسلامی ایران می باشد اما این آزمون ها آن گونه که باید به جامعه معرفی نشدند به گونه ای که وقتی با برخی از فعالان قرآنی صحبت می کنیم در جریان جزییات این فرصت ایجاد شده برای جامعه نیستند.

حجت الاسلام تقی زاده از شرکت اتباع خارجی در آزمون های اعطای مدرک تخصصی به حافظان خبر داد و افزود: از سال گذشته کشورهای خارجی و اتباع هم در این آزمون ها شرکت می کنند لذا از اصحاب رسانه تقاضا داریم که در معرفی یا شناساندن و توضیح آزمون تخصصی اعطای مدرک به حافظان در جامعه نهایت تلاش و همکاری را با ما داشته باشند.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه برنامه محفل یک شوق و رغبت عمومی برای فعالیت های قرآنی ایجاد کرده است، اظهار کرد: بسیاری از افرادی که با فضای قرآنی انس داشتند از این ظرفیت ها و فرصت های ویژه شکل گرفته در فضای عمومی ما بی اطلاع هستند که انشاءالله با اطلاع رسانی اصحاب رسانه امسال جامعه بیشتر در جریان این فعالیت ها و برنامه های قرآنی قرار بگیرد.

همچنین در این نشست، دکتر میکاییل باقری، مدیر کل قرآن و عترت نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال برای اولین بار بود که همه دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی کشور پیرامون یک عملیات مشترک قرآنی در ماه مبارک رمضان متحد شدند که آثار و برکات بسیار خوبی هم به دنبال داشت.

وی اظهار کرد: از اهتمام همکاران در سازمان دارالقرآن الکریم، ستاد راهبردی و سازمان اوقاف کمال تشکر و قدردانی را داریم. هر چقدر فعالیت های گروهی بیشتر باشد، قطعا نتیجه بهتر و ضریب توان هم افزایش خواهد یافت.

دکتر باقری در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که موضوع حفظ از فعالیت های محوری و ویژه معاونت عترت و نماز آموزش و پرورش است لذا ما فعالیت های متنوعی در حوزه های آموزشی، تبلیغی و ترویجی برگزار کردیم.

مدیر کل قرآن و عترت نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ما همه ساله مسابقات قرآن و عترت نماز را برگزار می کنیم که یکی از این رشته ها رشته حفظ در سطوح مختلف است. مسابقات حفظ از اول دبستان و تا پایه دوازدهم در جزءهای مختلف ادامه دارد. هر ساله حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز در مسابقات مرحله آموزشگاهی در سطوح مختلف حضور دارند؛ ضمن اینکه در مرحله کشوری هم رقابتی با نخبگان برگزار می شود.

اجرای طرح زندگی با آیه ها را در دوازده سطح پلکانی در سال آینده 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، آموزش قرآن را در سه سطح و سه عنوان پی گیری می کند، افزود: حفظ موضوعی را به عنوان درگاه یا مدخل ورود به حفظ کل قرآن کریم در مدارس سراسر کشور به کمک معلمان برگزار می کنیم و با توجه به اینکه این یک کار عمومی است و با ظرفیت و توان مدرسه قابل انجام است اما بعد از حفظ به دلیل جنبه تخصصی آن این مرحله در دارالقرآن های کل کشور که حدود ۸۴۰ مرکز می باشد، انجام می گیرد.

باقری با بیان اینکه حفظ موضوعی قرآن در سال های گذشته یکی از فعالیت های عمده آموزش و پرورش بود، افزود: امسال با اجرای طرح زندگی با آیه ها سعی کردیم آنها را تلفیق کنیم. بر همین اساس از سال آینده اجرای طرح زندگی با آیه ها را در دوازده سطح پلکانی مختلف (از اول دبستان تا پایه دوازدهم) آغاز خواهیم کرد؛ ضمن اینکه از همکاری دانشگاه فرهنگیان هم بهره مند خواهیم شد. ناگفته نماند که دانشگاه فرهنگیان در سال های اخیر فعالیت های خوبی نیز در حوزه قرآن داشته است.

وی در ادامه افزود: یکی از مصوبات هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان این است که هیچ فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان وارد مدرسه نشود مگر اینکه حائز شرایط حداقل سواد قرآنی باشد.

باقری با اشاره به حفظ ترتیلی و تخصصی قرآن کریم گفت: از حفظ دو جزء به بالای قرآن کریم در مراکز دارالقرآن ها برگزار می شود. قطعا اجرای حفظ تخصصی در دارالقرآن ها و در مدارس شبانه روزی که حدود ۱۱۰۰ مدرسه شبانه روزی در سراسر کشور می باشد، بهترین فرصت برای انجام فعالیت های قرآنی و حفظ موضوعی قرآن کریم می باشد.

مدیر کل قرآن و عترت نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: ما از آمادگی لازم برای استفاده از ظرفیت های همه دستگاه های دولتی و مردمی برای تربیت حفاظ برخورداریم.

برگزاری نوزدهمین آزمون های حفظ تخصصی قرآن با افزایش دو هزار نفری شرکت کنندگان

همچنین، محمدعلی خواجه پیری؛ پیشکسوت قرآنی و عضو سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این نشست به بررسی جزییات آزمون های حفظ تست تخصصی پرداخت و گفت: آزمون های حفظ تخصصی بر اساس مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۴ برگزار می شود که در حال حاضر نیز در حال انجام نوزدهمین دوره آن هستیم. در این مصوبه هدف از برگزاری این آزمون ها و صدور مدارک تسهیل و خدمت رسانی به حافظان قرآن ذکر شده است.

خواجه پیری در ادامه با بیان اینکه آزمون های حفظ تخصصی از مراحل مختلفی برخوردار است، گفت: مرحله اول این آزمون کتبی است که در چهاردهم اردیبهشت ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح به طور همزمان در ۸۵ حوزه در سراسر کشور برگزار خواهد شد که ۱۲ هزار و ۲۷۴ نفر حافظان ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل در این آزمون شرکت کردند که ۷۲ درصد را خانم ها و ۲۸ درصد را آقایان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از دو هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم، افزود: یکی از دلایل رشد سطح آزمون ها وزارت آموزش و پرورش است که با ضریب دادن به مدارک در آزمون های استخدامی باعث رشد آنها شدند.

خواجه پیری در ادامه افزود: در طول ۱۸ سال گذشته ۱۰۴ هزار و ۷۲ نفر در آزمون های تخصصی حفظ شرکت کردند که سه هزار و ۴۲۳ نفر در رشته حفظ ۱۰ جزء، ۱۴۱۳ نفر در رشته حفظ ۲۰ جزء و پنج هزار و ۹۳۱ نفر مدرک دریافت کردند. در آزمون درجه دو (حافظ ممتاز قرآن ۲۹۵ نفر) و در آزمون درجه یک (استاد حفظ) تنها ۱۸ نفر توانستند این مدرک را دریافت کنند. در واقع ۱۱.۸ درصد از شرکت کنندگان موفق به اخذ مدرک شدند، همچنین ۸۸ درصد از شرکت کنندگان هم موفق به دریافت مدرک نشدند.

استان تهران با بیش از ۱۶۰۰ نفر بیشترین شرکت کننده در آزمون های تخصصی حفظ

خواجه پیری با بیان اینکه آزمون های تخصصی حفظ در چهاردهم اردیبهشت برگزار می شود، تصریح کرد: استان های تهران با ۱۶۷۴ نفر، خراسان شمالی ۱۶۱۷، اصفهان ۱۳۸۹ نفر، فارس با ۷۶۶ نفر، قم با ۷۱۵ نفر و خوزستان با ۵۰۵ نفر بیشترین شرکت کنندگان را به خود اختصاص دادند.

خواجه پیری بیان کرد: خردسال ترین افراد شرکت کننده در این آزمون ها سه کودک هفت ساله از استان های خوزستان، خراسان جنوبی و یزد هستند و مسن ترین فرد شرکت کننده نیز یک فرد ۷۷ ساله از آذربایجان شرقی می باشد.

وی با اشاره به تحصیلات شرکت کنندگان در آزمون های تخصصی حفظ تصریح کرد: ۹۲ نفر از این شرکت کنندگان دارای مدرک دکتری، ۹۵۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۷۵۲ نفر دانشجو هستند.

بنا بر این گزارش، در پایان جلسه از پوستر حفظ عمومی قرآن کریم رونمایی شد.

کد خبر 1760831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha