دکتر مجتهدی غرب‌شناسی را لازم و غرب‌گرایی را ممنوع می‌دانست

زلفی‌گل، با اشاره به فعالیت‌های دکتر کریم مجتهدی در عرصه علوم انسانی و به ویژه رشته فلسفه گفت: او ترویج‌دهنده تفکر جدید بود، غرب‌شناسی را لازم و غرب‌گرایی را ممنوع می‌دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت روز معلم، صبح امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه بزرگداشت استاد مرحوم دکتر «کریم مجتهدی» کرد.

در این ویژه برنامه‌ که با حضور «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از کتابخانه تخصصی فلسفه و غرب‌شناسی به همراه ۲۰ جلد کتاب انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز رونمایی شد.

دکتر «زلفی گل» در این نشست ضمن تقدیر از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به منظور برگزاری بزرگداشت مرحوم دکتر کریم مجتهدی، اظهار کرد: این اقدام پژوهشگاه رویکرد بزرگی برای معرفی الگوهای موفق به جامعه علمی بود که ستودنی است.

وزیر علوم در ادامه ضمن تقدیر از جامعه دانشگاهی گفت: وجدان بیدار جامعه دانشگاهی کشور و همچنین دانشگاهیان در سایر کشورهایی که به صحنه آمدند ونسبت به ظلمی که به مردم غزه می‌شود واکنش نشان دادند قابل تقدیر است، امیدوارم سازمان ملل نیز این صدای حق طلبی عالمان و اندیشمندان دنیا را بشنود و وارد تصمیم سازی و تصمیم گیری شود چراکه خیلی زود دیر می شد؛ اگر سازمان ملل دیر تصمیم بگیرد و شرمنده نسل های آینده شود این شرمندگی برای سازمان ملل در تاریخ ثبت می‌شود و تاریخ قضاوت خواهد کرد که سازمان مللی که باید مدافع انسانیت و انصاف و مروت باشد نقش کلیدی خود را به خوبی بازی نکرد؛ این در حالی است که ابیات سروده شده شاعر ایرانی سعدی شیرازی در سازمان ملل حک شده است که : (بنی آدم اعضای یکدیگرند   که در آفرینش ز یک گوهرند)؛ بنابراین باید هرچه زودتر جلو این ظلم و ستم را بگیرند و به رویکرد تمدن ایرانی و حق جویی بازگردند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به جایگاهی که جامعه اسلامی ایران برای عالمان و اندیشمندان قایل است، افزود: این در حالی است که در دنیا و جامعه ای که ادعای آزاداندیشی و دموکراسی دارند رویکرد دیگری حاکم است، در جمهوری اسلامی ایران قانون اجازه ورود نیروهای امنیتی و انتظامی را به داخل دانشگاه نمی دهد و در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و معتقد است که جامعه دانشگاهی از چنان بلوغی برخوردار است که خودش شرایط را مدیریت کند، برای مثال در مورد اعتراضات سال ۱۴۰۱ نیروهای انتظامی اجازه ورود به دانشگاه را نداشتند و ما هم اجازه ورود ندادیم، اگر این شرایط دانشگاه‌های جمهوری اسلامی را با شرایط دانشگاه ها در کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند مقایسه کنیم حقیقتا باید قدردان باشیم.

زلفی گل ادامه داد: همانگونه که تمدن ما برای عالمان حرمت قائل بود، جمهوری اسلامی آن حرکت را چند برابر کرده است، امروز هم اگر این مراسم برگزار شده در ادامه همان حرکت و در راستای حرمت‌گذاری به علم و عالم است؛ مقام معظم رهبری در دیداری که امسال در ماه رمضان دانشجویان با رهبری داشتند، ایشان وظیفه دانشگاها را ساده اما عمیق توصیف کردند و فرمودند وظیفه دانشگاه تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به علم و عالم است؛ به همین دلیل است که علما و دانشمندان در تمدن ما از جایگاه مهمی برخوردار هستند پس باید به موقع این بزرگداشت ها را برگزار کرده و تلاش کنیم که داشته‌هایمان را به موقع پاس بداریم.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری تصریح کرد: استاد مجتهدی ترویج دهنده تفکر جدید بود، این جمله او بسیار قابل تامل است که غرب شناسی لازم و غرب گرایی ممنوع. معنای این جمله این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. هلندی ها ضرب المثلی دارند که (تجربه را باید ارزان خرید)؛ وقتی مقاله یک عالم و دانشمند را می خوانید به نتایج مطالعات و تحقیقات او ارزان دست می یابید، پس انسان می تواند هزاران عُمر از طریق تسلط بر دانش تاریخ و سرگذشت عالمان و اندیشمندان داشته باشد.

زلفی‌گل گفت: اقدام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منجر به توسعه فرهنگ قدرشناسی و تکریم کسانی است که برای دانایی محور کردن جامعه زحمت کشیدند، جهاد تبیین که رهبری به آن تاکید دارند از یک جهت به این رویکرد باز می گردد که مراسمی برگزار کنید و دانشمند و فیلسوفی که عمر خود را صرف توسعه دانش تفکر کرده به جامعه بشناسانید تا نسل جوان ما بدانند اگر انسان موثری در جامعه خود شوند حتما قدرشان دانسته می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسمِ نکوداشت اقدامی در راستای جهاد خودباوری است که نیاز امروز ماست، تا جوانان ما امیدوار به آینده زندگی کنند و آرزویشان باشد که یک روز مجتهدی شوند. از سوی دیگر در جهاد امیدباوری باید به شخصیت متوازن کشور توجه کنیم؛ امروز تقریبا یک دوم دانش آموزان به رشته علوم تجربی می‌روند و همه به سمت چند رشته پرطرفدار حرکت می کنند چون نگران آینده خود هستند، همچنین در رشته ریاضی حدود ۱۹۰ هزار نفر وارد می شوند و در این میان رشته های علوم پایه و علوم انسانی در حالی فراموشی بوده و این توازن در حال از بین رفته است.

وزیر علوم گفت: باید بررس کنیم که چه اقدامی را باید انجام دهیم تا این شرایط توازن یابد، شاید راه‌اش این باشد که مثل خیلی از کشورها یک دیپلم بیشتر نداشته باشیم. البته این تقدیرها در رشته های مختلف در راستای تقدیر از چهره‌ های برجسته و متوازن علمی کشور نیز تاثیرگذار است، در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادها به رشته های علوم انسانی می‌روند اما در کشور ما دقیقا برعکس است، به نظر من  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باید در این عرصه راهکار ارایه دهد که چه بکنیم که نخبه ترین افراد جامعه به رشته های علوم انسانی بیایند چون این رشته ها است که کشور را مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: چندی قبل در حال مطالعه تاریخچه زندگی دکتر مجتهدی بودم و دیدم که ایشان با چه عشقی سعی کردند که در این رشته علمی (فلسفه) جریان ساز باشند؛ شخصیت علمی شدن کار ساده ای نیست اما حفظ این شخصیت ها سخت است. باید بررسی کنیم که چه طور این سرمایه های نمادین مان را حفظ کنیم. باید قدر سرمایه های نمادین خود را بدانیم.

کد خبر 1761025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha