پیش‌بینی «اس‌اندپی گلوبال» از رشد بازار جهانی صکوک

آژانس رتبه‌بندی اعتباری «اس‌اندپی گلوبال» در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود صنعت اقتصاد اسلامی در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۴ در سطح جهانی رشد کند و اقتصاد کل جهان شاهد رشد تک رقمی ناشی از تلاش‌های متنوع‌سازی اقتصادی باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « arabnews»، آژانس رتبه‌بندی اعتباری «اس‌اندپی گلوبال» در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود صنعت اقتصاد اسلامی در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۴ در سطح جهانی رشد کند و اقتصاد کل جهان شاهد رشد تک رقمی ناشی از تلاش‌های متنوع‌سازی اقتصادی باشد.

«اس‌اندپی گلوبال»، یک شرکت سهامی عام است که مرکز آن در «راکفلر سنتر » نیویورک قرار دارد و عمده کار آن مربوط به انتشار، آموزش و اطلاع رسانی امور اقتصادی  و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و اقتصادی است.

این آژانس پیش بینی کرد که انتشار صکوک در سطح جهان در سال ۲۰۲۴ بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار خواهد بود که نشان دهنده یک حرکت ثابت از ۱۶۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱۷۹.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ است.

آژانس رتبه‌بندی اعتباری «اس‌اندپی گلوبال» در آخرین تحلیل خود تاکید کرد که این صنعت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۸ درصد و ۸.۲ درصد رشد داشته که ناشی از رشد دارایی‌های بانکی و صنعت صکوک است.

بر اساس گزارش این شرکت مستقر در آمریکا، دارایی های بانکداری اسلامی در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۶ درصد در مقایسه با ۷۲ درصد در سال ۲۰۲۲ رشد داشته است.

موسسات مالی در سراسر منطقه شورای همکاری خلیج فارس ۸۶ درصد از افزایش ذخایر را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند.

اس اند پی گلوبال در این گزارش گفت: کاهش حجم انتشار صکوک در سال ۲۰۲۳ که عمدتا ناشی از شرایط سخت‌تر نقدینگی در سیستم‌های بانکی بود تا حدودی با افزایش انتشار در سال ۲۰۲۴ جبران شد.

در این گزارش آمده است که بازار سال ۲۰۲۴ با یک پایه قوی آغاز شده است به طوری که مجموع انتشار در ۳۱ مارس ۲۰۲۴ به ۴۶.۸ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۳۸.۲ میلیارد دلار در ۳۱ مارس ۲۰۲۳. افزایش قابل توجهی داشت.

این تحلیل نشان می‌دهد که بازار صکوک در کوتاه‌مدت به شتاب رشد خود ادامه می‌دهد، زیرا با توجه به برنامه‌های تحول اقتصادی در حال انجام، به‌ویژه در کشورهایی مانند عربستان، نیازهای مالی در کشورهای اصلی اقتصاد اسلامی همچنان بالاست.

اس اند پی گلوبال افزود: ما انتظار داریم بازار صکوک برخی از این نیازها را برطرف کند. به طور خاص، ما فرصت‌هایی را در فضای مالی ساختاری می‌بینیم که بانک‌ها از بازار صکوک برای تامین مالی مجدد دفاتر وام مسکن خود استفاده می‌کنند.

این آژانس تاکید کرد که تلاش برای دیجیتالی شدن نتایج متفاوتی در صنعت اقتصاد اسلامی به همراه داشته است.

به گفته اس اند پی گلوبال، در حالی که فرصت های مربوط به تامین مالی پایدار قابل توجه است زیرا صنعت در کشورهای صادرکننده نفت متمرکز شده است، پیشرفت در زمینه جهانی نسبتا کند و محدود بوده است.

با این حال، این گزارش خاطرنشان کرد که دیجیتالی شدن به بخش بانکی صنعت کمک کرده است.

اس اند پی گلوبال در این گزارش آورده است که آینده اقتصاد اسلامی به صورت پایدار، مشارکتی و دیجیتالی خواهد بود و این به لطف همسویی بین اصول شریعت، ارکان اساسی پایداری و ارزش پیشنهادی اقتصاد اسلامی که فراتر از اهداف مالی صرف است، رقم می‌خورد.

بر اساس این تحلیل آینده اقتاصد اسلامی، مشارکتی است زیرا ذینفعان نمی خواهند تعادل صنعت را مختل کنند و توسعه به دست آمده در ۵۰ سال گذشته را از بین ببرند.

این گزارش می افزاید که دیجیتالی شدن بر امور مالی اسلامی در سال های آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت، زیرا استفاده از فناوری های نوظهور می تواند به این صنعت کمک کند تا کارایی خود را افزایش دهد و در نهایت ارزش پیشنهادی خود را برای سرمایه گذاران افزایش دهد.

در اوایل این ماه، گزارش دیگری که توسط آژانس رتبه‌بندی«فیچ» منتشر شد، اشاره کرد که صکوک برجسته جهانی با ۱۰ درصد افزایش سالانه به ۸۶۷ میلیون دلار در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ رسید.

کد خبر 1761149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha