کمک تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل به تعویق افتاد

کاخ سفید فروش هزاران سلاح به اسرائیل را درحالی به تعویق انداخته است که اسرائیل حمله به نوار غزه را ادامه می دهد و برای حمله به رفح برنامه ریزی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا فروش هزاران سلاح به اسرائیل را به تعویق انداخته است، این مسئله ،این سوال را در مورد اینکه «آیا ایالات متحده به دلیل افزایش فشار سیاسی داخلی در نظر دارد تحویل تسلیحات را به تاخیر بیندازد یا خیر؟ مطرح می کند.

وال استریت ژورنال در گزارشی در این باره نوشت: این تصمیم ایالات متحده در زمانی اتخاذ می شود که دولت باید از برنامه اعلام شده اسرائیل برای حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه عقب نشینی می کند.

باتوجه به افزایش انتقادها نسبت به تعداد شهدا و تخریب در داخل غزه توسط تسلیحات آمریکایی، کاخ سفید به طور علنی درخواست محدود کردن فروش تسلیحات را رد کرده است.

به گفته مقامات مطلع نسبت به قرارداد پیشنهادی، بحث در مورد فروش شش هزار و ۵۰۰ تسلیحات حمله مستقیم مشترک؛ کیت هایی که امکان هدایت بمب های هدایت نشده به سمت هدف را فراهم می کند - وجود دارد.

 کنگره برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۴ از فروش پیشنهادی به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار مطلع شد، اما دولت بایدن از آن زمان به این معامله ادامه نداده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در اظهار گفت: تعهدات امنیتی ما در قبال اسرائیل سختگیرانه است.

وال استریت ژورنال نوشت: وزارت امور خارجه باید کنگره را در زمانی که ایالات متحده قصد فروش سلاح به کشورهای دیگر را دارد، مطلع کند.

 وزارت امور خارجه به طور معمول اطلاعات را پیش از فروش احتمالی تسلیحات در اختیار کمیته‌های امور خارجی و روابط خارجی مجلس نمایندگان قرار می‌دهد و به دنبال آن اطلاعیه‌ای رسمی از سوی کنگره ارائه می‌شود. .

ماه گذشته، بایدن لایحه کمک اضافی به ارزش ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل را امضا کرد. دولت بایدن فروش هزاران تسلیحات دقیق به اسرائیل را به تعویق انداخته است.

ست بندر، کارشناس فروش تسلیحات ایالات متحده، گفت که اگر تاخیر موشک‌های JDAM عمدی بود، این اولین نمونه از اقدام کاخ سفید از زمان شروع این جنگ اسرائیل علیه غزه است ه دولت چنین اقدامی را در مورد سلاح هایی انجام می دهد که می دانیم در غزه استفاده شده است.

مقامات آمریکایی گفتند: از ماه مارس، دولت بایدن همچنین با روند اطلاع رسانی به کنگره درباره معاملات تسلیحاتی دیگر به ارزش یک میلیارد دلاری به اسرائیل که شامل مهمات تانک، خودروهای نظامی و گلوله های خمپاره  پیش نرفته است.

 مقامات آمریکایی اعلام کرد: این معاملات  شامل انتقال ۷۰۰ میلیون دلار برای مهمات تانک ۱۲۰ میلی متری، ۵۰۰ میلیون دلار برای خودروهای تاکتیکی و کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار برای گلوله های خمپاره ۱۲۰ میلی متری است. تحویل فروش ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد.

دولت بایدن مورد فشار بسیار دموکرات‌ها در کنگره برای کاهش عرضه‌ کمک های تسلیحاتی قرار گرفت تا اسرائیل را تحت فشار قرار دهد، به این ترتیب اقدامات بیشتری برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در غزه انجام شود. جایی که بیش از ۳۴ هزار نفر شهید شده‌اند که بیشتر آنها غیرنظامی هستند.

کد خبر 1762136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha