جشن شکرگزاری و برداشت گل محمدی در سربیشه برگزار شد

همزمان با روز ملی گل و گلاب، جشن شکرگزاری برداشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، همزمان با روز ملی گل و گلاب، جشن شکرگزاری برداشت گل محمدی امروز سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) در شهرستان سربیشه برگزار شد.

منوچهر شایسته، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این مراسم سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی را  ۴۵۱ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۸۸۱ تن گل از مزارع استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی برخوردار است.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی به ترتیب در شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار، قاین با ۵۵ هکتار و زیرکوه با ۵۰ هکتار است.

شایسته با بیان اینکه کارگاه‌های فعال برای گل محمدی و گلاب گیری بسیار محدود است، گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته تلاش بر این است که در این راستا زنجیره ارزش تولید گل محمدی با راه اندازی کارخانه اسانس گیری در سربیشه طی ماه‌های آینده تکمیل شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآورش شد: با پیگیری‌های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی مقرر شد به جز زرشک،گل محمدی و عناب دیگر محصولات مانند توت، و... (همه محصولات زیر شاخه باغبانی) از جمله گل محمدی مجوز احداث سالن و خشک کردن  به آنها داده شود که مقدمات این کار در حال انجام است.

شایسته میانگین تولید گل محمدی تا زمان رسیدن به اقتصاد را حدود ۶ سال عنوان کرد و یادآور شد: تولید گل محمدی نسبت به دیگر محصولات آب بر مشابه، دو تا سه برابر ارزش افزوده بالایی دارد.

وی یادآور شد: در زمان برداشت گل محمدی برای یکصد نفر در روز اشتغال ایجاد می شود و نگهداری باغ، صنایع وابسته و فناوری گل محمدی و... نیز زنجیره طویلی است که در بحث اشتغالزایی می تواند نسبت به دیگر محصولات از ارزش بیشتری برخوردار باشد.

وی سطح زیر کشت گل محمدی در این گلستان که در آن جشن شکرگزاری و برداشت گل محمدی انجام شد را یکصد هکتار اعلام کرد و گفت: با هدف جلوگیری از پرت آب، نهال های گل محمدی به شیوه آبیاری قطره ای آبیاری می شود.

کد خبر 1762181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha