زمینه آتش‌بس پایدار و حل مساله در غزه فراهم است

امیرعبداللهیان گفت: اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها به وعده خود عمل کرده و به آن پایبند باشند زمینه برای یک آتش‌بس پایدار و حل مساله در غزه فراهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه ۱۹ اردییبهشت) در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به آتش بس در غزه گفت: تصور می‌کنیم اگر آمریکایی ها و غربی ها به وعده خود عمل کنند و پایبند باشند همه چیز برای یک آتش بس پایدار و حل مساله در این منطقه فراهم است.

وزیر امور خارجه افزود: به طور طبیعی نتانیاهو و افراد افراطی برای تداوم جنگ تلاش می کنند زیرا آتش‌بس می تواند به معنای بحران جدید برای آنها باشد.

وی خاطرنشان کرد: حماس در چهارچوب اصول خود در یک طرح واقع بینانه پاسخ ابتکار پیشنهادی مصر و قطر را ارائه کرده است و تصور می‌کنیم اگر آمریکایی ها و غربی ها به وعده خود عمل کنند و نسبت به آتش بس در این مرحله به معنای واقعی پایبند باشند همه چیز برای یک آتش بس پایدار و حل مساله فراهم است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در پی حمله گستاخانه و خلاف مقررات بین المللی و کنوانسیون که علیه سفارت ما در دمشق انجام شد هشدار دادیم اگر در هر مقطعی از اقدام ما، آمریکا وارد اقدام علیه منافع جمهوری اسلامی شود پاسخ ما روی پایگاه های آمریکا در منطقه فوری و قطعی خواهد بود.

امیرعبداللهیان افزود: به دوستانمان در کشورهای منطقه که پایگاه های نظامی آمریکا در آنجا قرار دارد قبل از عملیات وعده صادق گفته بودیم روابط ما با شما مبتنی بر دوستی و برادری است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: دفاع مشروع ما در چارچوب تقویت همکاری ها و امنیت منطقه ای است، اما  اگر آمریکا دست از پا خطا کند پایگاه هایش را هدف قرار می دهیم که در گفت و گوها و پیام های بعدی سعی کردیم این پیام را به دوستان و کشورهای همسایه منتقل کنیم.

وی گفت: عمدتا کشورهای همسایه قبل از آغاز عملیات به ما در مسیر دیپلماسی اعلام کردند که ما اجازه نخواهیم داد از مبدا کشورمان هیچ گونه تعرضی علیه ایران صورت گیرد.

امیرعبداللهیان اظهارامیدواری کرد: پاسخی که ایران به گستاخی رژیم صهیونیستی داد کمک کند که هر چه زودتر بحران در منطقه فروکش کند و حقوق فلسطینیان در این چهارچوب تامین شود و به طور قطع ما در مسیر دوستی و همکاری هرچه بیشتر با همسایگان و همه کشورهای منطقه و جهان حرکت می کنیم.

وی در ادامه سفر رافائل گروسی به ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر وقت گروسی در مسیر قانونی عمل کرده است مسائل خوب پیش رفته اما هر زمان که تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار گرفته، حواشی ایجاد شده است.  موضوعات مهمی برای همکاری های نیرومندتر آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در این سفر مطرح شد و ما تلاش می کنیم تا مسائل باقی مانده در مسیر همکاری های فنی و نه فشارهای سیاسی حل و فصل شود.

کد خبر 1762267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha