حضرت معصومه(س) چگونه به مقام شفاعت رسیدند؟

دکتر برقعی گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان بانوی با کرامت اسلام از چنان جایگاه والایی برخوردار شدند که به مقام شفاعت رسیدند.

دکتر سیده زهره برقعی؛ مدیر جامعه الزهرا(س) همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تبریک می گویم میلاد سراسر نور کریمه اهل بیت(ع) را به دختران کشور عزیزمان و سراسر جهان در ابتدا یاد و خاطره دختران و بانوان شهید غزه را گرامی میداریم و مقاومت آنها الگویی بود که بر سراسر جهان تاثیر گذاشت و تاثیرات آن را در کشورهای اروپایی و آمریکایی می بینیم.

برقعی با اشاره به جایگاه کرامت زن در آیین اسلام گفت دین مبین اسلام هر انسانی را به صرف انسان بودن کریم می‌داند بر این اساس قرآن کریم کرامت را برای هر انسانی به دور از آیین، رنگ، مذهب و عقیده قائل است. وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید: "لقد کرمنا بنی آدم…" یعنی ما فرزندان آدم را کرامت و جایگاه والا بخشیدیم این بدین معناست که خون و جایگاه انسان به دور از جنسیت و آیین ارزشمند است.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: کرامتی که قرآن کریم برای انسان قائل است؛ دارای درجات مختلفی است بر این اساس هرچه آدم به فطرت و انسانیت و اهداف خلقت خود نزدیک شود از کرامت بالاتری برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال کرامت و جایگاهی که برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم قائل هستیم با کرامت اهل بیت یا جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان کریمه خاندان نبوت تفاوت دارد. علاوه بر آنکه همه انسان‌ها به جایگاه و کرامت حضرت معصومه سلام الله علیها قائل هستند ایشان نیز اهل کرم بودند.

وی با اشاره به جایگاه دختران در دین اسلام و نسبت دادن حد والایی از کرامت انسانی به آنها تصریح کرد: بر این اساس با توجه به جایگاه کرامت اسلام برای دختران ارزش و کرامت ویژه قائل است. برقعی افزود: در زمان جاهلیت که عرب‌ها، دختران را زنده به گور می‌کردند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان الگوی تمام مسلمانان چنان با فرزندشان، حضرت زهرا سلام الله علیها برخورد کرده و کرامت والای انسانی قائل بودند که هیچ کدام از مردم آن زمان چنین برخوردی نداشتند.

مدیر جامعه الزهرا(س)  بیان کرد: امروز هم حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان الگوی دختر کرامت شده در اسلام از چنان جایگاه والایی برخوردار است که تمام مراجع تقلید و عالمان دینی در برابر بارگاه و جایگاه ایشان سر تعظیم فرود می‌آورند.

وی با اشاره به جایگاه والای حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: بالاترین مقامی که برای انسان می‌توان قائل بود شفاعت است بر این اساس در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها ذکر شده است که ایشان شفیع در بهشت هستند. همچنین در زندگی‌نامه و سیر سلوک بسیاری از علمای قم به عنوان مثال حضرت آیت الله جعفری ذکر شده است که پیش از اذان صبح و باز شدن درب‌های حرم به نزدیکی بارگاه حضرت معصومه آمده و از ایشان استمداد می‌کردند؛ همچنین حضرت آیت الله عظمی بهجت نیز پیش از افطار ماه مبارک رمضان در کنار ضریح حضرت معصومه سلام الله علیها روزه خود را باز می‌کردند.

وی افزود: حضرت معصومه(س) از چنین جایگاه والایی برخوردار است چرا که به عنوان نمونه و الگوی دختر اسلامی خود را به ارزش‌های والای انسانی و الهی نزدیک کرده است و هر دختری که در این مسیر قرار بگیرد و سعی کند خود را متخلق به اخلاق حضرت معصومه سلام الله علیها بدارد دارای ارزش و کرامت خاص می‌شود که می‌تواند به دیگران نیز تسری بخشد.

برقعی با اشاره به آیات قرآن کریم پیرامون ویژگی‌های انسان‌های مومن تصریح کرد: خداوند متعال در سوره احزاب آیه ۳۵ ضمن ذکر ۱۰ ویژگی برای انسان‌ها مومن هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نمی‌شود این صفات ویژه شامل اسلام، قنوت، صدق، صبر، صدقه دادن، صوم و روزه، عفت و پاکدامنی است. همچنین در ادامه آیه می‌فرماید خداوند متعال برای چنین انسان‌هایی اجری بزرگ در نظر گرفته است.

وی با اشاره به موفقیت دختران ایران زمین به واسطه جهاد و تلاش در راه دستیابی به مسیر کرامت انسانی و نزدیکی به بانوی بزرگ اسلام حضرت معصومه سلام الله علیها خاطرنشان کرد: امروز هم دختران میهن عزیزمان با فعالیت در عرصه‌های ورزشی، سیاسی و فرهنگی تبدیل به الگویی موفق برای سایر جوامع جهانی شده‌اند.

کد خبر 1762354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha