«سیدابراهیم رئیسی» بحق، شهید جمهور شد

رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس حوزه های علمیه استان تهران در گفتگو با خبرگزاری شبستان در خصوص ابعاد شخصیتی رییس‌جمهور محبوب و مردمی سید ابراهیم رییسی نکاتی بیان کرد.

خبرگزاری شبستان؛ گروه دین و اندیشه: آیت الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس حوزه های علمیه استان تهران در گفتگوی صوتی با خبرگزاری شبستان در خصوص ابعاد شخصیتی رییس جمهور محبوب و مردمی سید ابراهیم رییسی نکاتی بیان کرد.

واقعه تاسف باری واقع شد. شاید این نشانه ناسپاسی های ما و گناهان ما در مقابل نعمت انقلاب باشد، شاید هم نشانه تاب و طاقت این ملت و صلاحیت و لیاقت این ملت برای امتحانات سخت.

آخرین باری که به عیادت مرحوم آیت الله حاج مجتبی تهرانی در بیمارستان رفتم هنوز صحبت می کردند. ایشان مبتلا به سرطان بودند و درد زیادی را تحمل می کردند. ایشان می فرمودند خدا شاگرد زرنگ ها را امتحان می کند و شاگرد تنبل ها را شایسته امتحان نمی دانند یا اینکه به دلیل کفران نعمت این حوادث برای ما رخ می دهد. شهید رجایی انسان با صلاحیت، با صفا، با خلوص، مسئولیت پذیر و متواضعی بود. دلسوزی ایشان زبانزد عام و خاص بود. متاسفانه در دهه های اخیر ما از وجود امثال شهید رجایی محروم بودیم اما آقای رییسی واقعا شهید رجایی دیگری بود، حتی کامل تر از او. ایشان یک طلبه تمام عیار بود، در آن سفری که دو سال پیش به روسیه کرد جلسه ای با راس هرم یکی از قدرت ها داشت اما به محض اینکه وقت نماز شد، گفت من باید نماز خود را بخوانم. در فرهنگ دیپلماسی یک دقیقه هم یک دقیقه است. ایشان یک ربع رییس جمهور روسیه را سر پا نگه داشت تا نماز خود را بخواند و پس از آن به ادامه مذاکره با وی ادامه داد. تمام این سفر که سفر موفقی بود یک طرف و اینکه به عنوان طلبه در جایگاه ریاست جمهوری عمل کردی و موقع فریضه نماز ندای خدا را اجابت کردی که حی الصلوه یک طرف.

تواضع مثال زدنی شهید سید ابراهیم رییسی

بیشتر مسئولان و مقامات پس از اینکه به سمتی منصوب آرام آرام رفتارشان دچار تغییر می شود. بنده در مورد آقای رییسی دقت می کردم که آیا رفتار و گفتار ایشان تغییر می کند اما در طول این مدت تغییری در آن حاصل شده باشد؛ همان روحیه طلبگی، همان تواضع، همان بی پیرایگی و همان خلوص و همان صمیمیت همچنان در وجود وی باقی بود. در نهایت هم ایشان بحق، شهید جمهور شد.

در یکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم بود مطلبی را همراه با متنی برای ایشان توضیح می دادم. صندلی من دو نفر با ایشان فاصله داشت، در حین جلسه به خودم گفتم حالا زمان مناسبی است که متن را همراه با توضیحاتش به ایشان ارایه کنم. من به ایشان گفتم به صورت صورت غیر متعارف در بین جلسه آمدم مطلبی را برای شما بیان کنم. چهره ایشان به گونه ای بود که گویا از اینکه من به صورت ایستاده مطلب خود را بیان می کنم، خجالت زده هستند. ایشان اصرار داشتند در بین جلسه بلند شوند و گفتند درست نیست شما ایستاده اید و من نشسته ام.

ایشان فردی فروتن، متدین و متشرع به مسایل شرعی بودند و به شریعت دین التزام داشت. حقیقتا یک عنصر انقلابی و جزو رویش های انقلاب بودند چرا که در گرماگرم انقلاب ایشان سن چندانی نداشتند و در اوج مبارزات ۱۴-۱۵ بیشتر سن نداشتند. ایشان پرورش یافته انقلاب اسلامی و جزو دستاوردهای آن محسوب می شدند. تمام وجود ایشان انقلابی گری و ولایی بود.  

احتمال تروریستی بودن سانحه هلی کوپتر ییس جمهور

ما که اطلاعی نداریم البته می تواند مشکوک باشد و شاید بعد از جریان افتتاح سد این عمل توسط جاسوسان صورت گرفته باشد. این امر از لحاظ فنی و فناوری های پیشرفته کاملا شدنی است و چنین احتمالی وجود دارد. در گذشته هم چنین مواردی داشته ایم. در قضیه شهادت شهدای عرفه که منجر به شهادت شهید کاظمی و معاونان وی شد، برخی عنوان کردند در یکی از نقاط ترکیه اسراییلی ها مستقر بودند و از طریق یک فناوری از فاصله دور موتور هواپیما را خاموش کرده اند. همچنین یکی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) به برادر بنده که سردار سپاه و جزو موسسان یگان موشکی هستند و خود از شاهدان صحنه بود در حالت رویا می گوید: این حادثه را کسانی انجام دادند که اخیرا از داخل سپاه به بیرون مامور شده بودند و باید حساب آنها را بررسی کرد که آیا پولی به حسابشان ریخته شده است و از این به بعد هم چنین کارهایی خواهد کرد. ایشان این حادثه را با جزییات و دقیق توضیح می داد.

سید ابراهیم رییسی بحق، شهید جمهور شد

آخرین خبر این است که دم هواپیما به دورتر پرتاب شده اما هواپیما کاملا سوخته است. حالا یا بر اساس اصابت به جسمی آتش گرفته یا انفجاری افتاده است، دوستان کار فنی و دقیق انجام می دهند و علت حادثه مشخص خواهد شد اما این تفاوتی در سنگینی داغ ما ندارد.

آقای رییسی یک عنصر ولایی بود و وقتی مطلبی از طرف حضرت آقا به ایشان اعلام می شد، هیچ اما و اگری نداشتند و هیچ ذره ای در ذهن خود احساس حرج نمی کرد. برخی تصور می کردند که ایشان در مدیریت چندان از توانایی برخوردار نباشد اما برخلاف تصور آنان ایشان مدیری بسیار قاطع و توانمند بودند.

بنده در بیست سالی که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم با همه رییس جمهورهای پیشین رفاقت و رابطه داشتم، حتی با برخی از آنها از قبل از انقلاب دوست بودم. در جلسات شورا ما چند دوره تجربه ریاست دیگران را دیده بودیم اما به لحاظ فهم مسایل فرهنگی، سیاسی، علمی بسیار دقیق النظر بودند و از همه رییس جمهورهای پیشین برتر بود البته ناگفته نماند که برخی از رییس جمهورهای گذشته اصلا درک فرهنگی نداشتند.

زمانی که ایشان به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد طرحی را به عنوان طرح احیای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد. پس از مشورت با دوستان طرحی را با این عنوان تنظیم کردیم و به مبادی امور آن را پیشنهاد دادیم و مقرر شد شورا ساماندهی جدیدی صورت بگیرد. در دبیرخانه شورا هم این موضوع پیگیری شد و به رهبری هم منعقد شد. افراد تازه نفسی آمدند و مدیریت دبیرخانه را عهده دار شدند.

بعد از جلساتی که حضرت آقا ریاست آن را بر عهده داشتند، جلسات آقای رییسی به طور کمی و کیفی افزایش یافت. اگر جلسه ای تعطیل می شد، ایشان یک جلسه جبرانی برای آن جایگزین می کردند البته به سادگی جلسات تعطیل نمی شد. ایشان بلافاصله پس از ورود مصوبات پیشین شورا را که روی زمین مانده بود، ابلاغ کردند. ایشان حقیقتا دلسوز مردم بود؛ مثلا زمانی که عنوان می شد فلان دارو در بازار یافت نمی شود جلوی داروخانه ها می رفت.

آقای رییسی به شدت با استعداد بود و خیلی زود به کارهای اجرایی در حوزه قضایی روی آورد و فرصت تحصیل پیوسته گسترده را پیدا نکرد اما با وجود این بسیار خوش فهم، خوشفکر و با فضیلت بود و مشخص بود در مسایل فقهی، کلامی تبحر دارد و معلومات حوزوی ایشان در سطح بالایی بود.

آقای امیرعبداللهیان نیز یک دیپلمات انقلابی شجاع و مخلص بود و روابط ما را با دنیا تغییر داد. رییس جمهور، دستگاه دیپلماسی، فضای جهانی، رفتار و عملکرد سایر مسئولان در ارتباط کشورها با هم بسیار تاثیرگذار هستند اما نقش اول را مسئول دستگاه دیپلماسی کشور یعنی وزیر امور خارجه ایفا می کند و واقعا آقای امیرعبداللهیان در این امر موفق بودند.

عظیم بودن این حادثه نباید شخصیتی چون آیت الله آل هاشم را از یادها دور کند

آقای آل هاشم نیز واقعا تحفه بودند. ایشان یک شیوه جدیدی را در کار امامت جامعه و این سمت و منصب را به جا گذاشت. من شنیده بودم ایشان در سفرهای خود همواره از اتوبوس در کنار مردم استفاده می کند. در همین انتخابات خبرگان ایشان رتبه اول را از لحاظ رای به خود اختصاص داد یعنی از تمام منتخبین شهرهای پرجمعیت تهران، اصفهان و مشهد بیشتر رای آورد و این نشان از محبوبیت ایشان بین مردم دارد. ایشان انسانی متواضع، با اخلاص و صمیمی بود. عظیم بودن این حادثه نباید شخصیتی چون آیت الله آل هاشم را از یادها دو رکند.

به هر حال این حادثه تلخ به این دو دلیل اتفاق افتاده است؛ اول اینکه ملت ایران همچنان صلاحیت امتحان شدن را دارند و دوم اینکه به قول مقام معظم رهبری هاضمه انقلاب قوی تر از آن است که حادثه ها بتواند در مسیر و سرنوشت انقلاب تاثیر بگذارد. این دوره ۴۰-۵۰ ساله ایران شاید در تاریخ جهان کم نظیر باشد. ما اولین باری نیست که شخصیت های بزرگ خود را از دست می دهیم؛ ما پیش از این نیز رییس جمهور، نخست وزیر و نوابغی همچون شهید بهشتی را از دست داده بودیم. ما سردار سرلشکر شهید قاسم سلیمانی یکی از بی نظیرترین نظامیان تاریخ بود ولی جای او خالی نماند و عملیات موفق به رژیم صهیونیستی بر این مطلب صحه می گذارد.

در هر صورت این انقلاب ادامه خواهد داشت و پرچم را به دست با کفایت حضرت حجت (عج) خواهد سپرد و این انقلاب حتما اسراییل را نابود خواهد کرد. ما روایات متعددی داریم که مجموعه آنها مضامین متواتر درست می کند. در این روایات اشاره می شود که از ایران برمی خیزند، از شرق برمی خیزند، از خراسان برمی خیزند، از اصفهان برمی خیزند؛ آنها شیعیان تو هستند، دل هایشان مثل پاره های آهن استوار است، هرگز ملول و خسته نمی شوند. روایات در این خصوص زیاد هست البته ممکن است به لحاظ منابع و دلالت دچار اشکال باشند و نتوان با اطمینان آن را به انقلاب اسلامی نسبت داد اما وقتی مجموعه را کنار هم قرار می دهیم از اینکه سرزمین ایران است، زبانشان فارسی است، شیعه هستند و حتی گاهی اشاره به راهبری و رهبری می شود؛ به طور مثال در بحارلانوار جلد ۷۳ اسم حضرت امام در آن برده شده است. مرحوم علامه مجلسی در آنجا اشاره می کند که اینکه منظور از روح الله دین خدا یا شریعت خداست را نمی توانم با اطمینان بگویم.

به هر حال این روایات متعلق به قرون گذشته است، مثلا همین بحارالانوار ۴۰۰ سال پیش تدوین شده و کسی آن زمان چنین فکری نمی کرد که روزی در ایران انقلابی صورت می گیرد و فردی با نام روح الله بنیانگزار آن خواهد بود.

در هر حال این انقلاب تمهیدات ظهور است و زمینه ساز ظهور سلطان و سلطنت و حاکمیت حضرت خاتم (عج) است و تا سرانجام راه خود را پیش خواهد برد.

کد خبر 1764478

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha