امکان دستگیری مهدی هاشمی از طریق پلیس بین‌الملل وجود ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز به خبرنگار شبستان گفت: به دلیل فضای حاکم در جامعه دنیا که بعضا حق‌مدار و عدالت‌خواه نیست، امکان دستگیری مهدی هاشمی از طریق پلیس بین‌الملل وجود ندارد و ما به دلیل اینکه احساس کردیم از این طریق به نتیجه نمی‌رسیم اقدامی نکردیم.


 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در نشست خبری امروز با اذعان به این نکته که امکان دستگیری مهدی هاشمی از طریق پلیس بین الملل وجود ندارد گفت: این حرکت مهدی هاشمی بدعتی برای دیگر مجرمان نمی‌شود و ما باید از مسیرهای دیگری وارد شویم تا زودتر به نتیجه برسیم.

 

وی با اشاره به سانسور دفاعیات مدیرمسئول روزنامه ایران ،نیز گفت: الان دستگاه قضایی مدعی مهدی هاشمی است و او احضار شده و چون در موعد مقرر نیامده است و عذر موجهی برای غیبت خود نداشته است به محض آمدن به ایران تعقیب می‌شود.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد:همه ما باید ملتزم به قانون باشیم تا مملکت نفع ببرد. در رابطه با سانسور دفاعیات این مدیرمسئول شما را ارجاع می‌دهم به بند 8 از ماده 6 قانون مطبوعات که در این بند آمده است اگر کسی به مقامات، افراد و نهادها افترایی ببندد وارد موارد ممنوع شده است. همچنین در بند 11 ماده 6 در تبصره این بند آمده است قانون اجازه نمی‌دهد هر صاحب نشریه‌ای آنچه که خلاف قانون است را در روزنامه‌اش قید کند. در ماده 30 قانون نیز آمده اگر نشریه‌ای به جرمی که هنوز در دادگاه در حال بررسی است به آن موضوع بپردازد ،خلاف قانون است.

 

وی در تکمیل این موضوع ابراز داشت: دادستان تهران برای جلوگیری از نشر مسایلی که جرم است، تذکر دادند که این مطلب درج نشود.قانون از دفاع حمایت می‌کند اما اگر ضمن دفاع توهین صورت گیرد قانون از آن جلوگیری می‌کند.

 

حجت الاسلام محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه فردی به نام رضا گلپور اعلامیه‌ای منتشر کرده و علیه  برخی مسئولان  اتهاماتی وارد کرده است، گفت: این آقایان به دستگاه قضایی شکایت نکرده‌اند اما اگر جنبه عمومی داشته باشد دادستان باید خود شروع کند.

 

وی در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در یک سال اخیر ،اظهار داشت: عاملان مستقیم این 2 ترور هنوز دستگیر نشده‌اند اما افرادی که مرتبط با عاملان هستند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

 

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به حادثه میدان کاج نیز پرداخت و حادثه کرج که در سایت‌ها بدان پرداخته شده بود را  با این قضیه نامرتبط دانست.

وی بیان کرد: قضیه کرج در 11 دی‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد، زنی که همسرش را به قتل رسانده بود به دلیل اعتیاد او و تقاضای ناصوابی که مرد از او می‌کند همسرش را به قتل می‌رساند. مرد معتاد با تن مجروح به بیرون از منزل می‌رساند که این قضیه توسط همسایه‌ها به پلیس خبر داده می‌شود. مادر مقتول رضایت داده اما به دلیل عدم رضایت برادر مقتول هنوز منجر به حکم نهایی نشده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دستگیری 2 تبعه آلمانی گفت: با اینکه آنها ادعا می‌کنند که خبرنگار بوده‌اند به عنوان دیگری آمده بودند و با وزارت ارشاد هماهنگ نکرده و در حال خلاف بودند اما اتهام جاسوسی هنوز به آنها وارد نشده است.

 

وی به زندانیان فتنه سال 88 که مشمول عفو شده‌اند، اشاره کرد و گفت: ما زمانی که ببینیم فردی در مرحله بازجویی با ما همکاری کند و یا اظهار ندامت داشته باشد در مجازات او تخفیف قایل می‌شویم و در صورت امکان عفو می‌خورد و آزادش می‌کنیم.

 

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص پروند‌ه‌ای قدیمی در رابطه با نگین غرب و شفق، خاطرنشان کرد: اولویت اول برای ما پی‌گیری مطالبات مردم است تا به حقوق خود برسند و بعد به جرم کلاهبرداران رسیدگی شود. در بعضی موارد مشکلی پیش می‌آید که اصلا اموال موجود نمی‌باشد و یا قابل شناسایی نیست. ما تا آنجایی که امکانش باشد تلاش می‌کنیم که شکایت نمایندگان مال‌باختگان را که ضمانت اجرایی دارد، حمایت کنیم.

 

خبرنگار دیگری در مورد حادثه میدان کاج از سخنگوی قوه قضاییه سؤالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع به اقتدار پلیس لطمه وارد می‌کند یا نه، پرسید کهحجت الاسلام اژه ای جواب داد: نیروی انتظامی در این زمینه موضع خود را اعلام کرده است، متأسفانه مردم هم شاهد بودند و اقدامی نکردند. دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های کشور نیز برای رسیدگی به این پرونده فعالیت‌هایی داشته‌اند.

 

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با قانون مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: این ستاد به ریاست رییس‌جمهور تشکیل شده است که چندین عضو دارد و وظایفی برای آنها تعریف شده است. از جمله فعالیت‌های ستاد این است که کاری کنند که مردم به سمت اعتیاد نروند و یا ایجاد اشتغال کنند چرا که یکی از موارد پیشگیری از اعتیاد ایجاد اشتغال است و از دیگر مواردی که می‌تواند سبب جلوگیری از اعتیاد در کشورمان بشود کارهای فرهنگی و آموزشی است که باید از دبستان شروع شده و به مقاطع بالاتر برود. طبق قانون فعلی معتاد مجرم است اما هم در این قانون و هم در ستاد سیاست بر این است که معتاد به عنوان یک مریض دیده شود اما چون در حال حاضر قانون است معتادان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد:ما باید با واردکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد برخورد قضایی داشته باشیم. در خصوص پخش مواد مخدر در زندان نیز عده‌ای دستگیر شده‌‌اند که با توجه به مقدار مواد همراه‌شان عده‌ای به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم شده‌اند.

 

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای فعالیت احزاب منحله را غیرقانونی دانست و در مورد کسانی که هنوز به طور پنهانی به فعالیت‌های حزبی‌شان ادامه می‌دهند، گفت: اینها اشتباه می‌کنند و در حال سنگین کردن پرونده خود هستند. اگر در طی فرصتی که به آنها داده شده است جبران نکنند و به کارهایشان ادامه دهند از طریق وزارت اطلاعات و سپاه پی‌گیری می‌کنیم و با آنها برخورد خواهد شد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد افراد دوشغله خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار بازرسی کل کشور قرار گرفت این بود که یک نفر نمی‌تواند دو شغل داشته باشد و این خلاف قانون است، ما فعلا در سه استان برنامه‌اش را ارایه داده‌ایم، در تهران 130 نفر مشخص شده‌اند و در خراسان رضوی و خراسان شمالی 140 نفر دوشغله بوده‌اند. جمعا از این 270 نفر تعدادی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و به محض تذکر دادستان کل کشور از شغل دیگر استعفا داده‌اند، حدود 7 نفر استعفا ندادند که پرونده‌شان به دستگاه قضایی ارجاع شد و به مجازات نقدی محکوم شدند. در این میان افراد دولتی نیز بودند که 160 نفر از آنها در زمینه ورزشی فعالیت داشتند و در بعضی وزارتخانه‌ها نیز افرادی بوده‌اند.

 

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در آستانه اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: با سودجویان برخورد خواهیم کرد و قوه قضاییه در این مورد اعلام آمادگی کرده است و در بعضی از شهرستان‌ها شعباتی راه‌اندازی شده است.

 

وی از پرونده متهمان شرکت‌های هرمی نیز سخن گفت و ادامه داد: تعداد این افراد مهم نیست بلکه سرشاخه‌های اصلی هستند که باید مورد تعقیب قرار بگیرند، همین جا  از مردم می‌خواهم که فریب این‌گونه افراد را نخورند چرا که اگر نگوییم همه آنها کلاهبردارند باید گفت خلاف قانون عمل می‌کنند.

 

وی در خصوص اظهار نظر رییس قوه قضاییه مبنی بر مسئول بودن آژانس در شهادت دانشمندان هسته‌ای ،خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی طبق قوانین خود اجازه ندارد فراتر از وظیفه خود اطلاعات جمع‌آوری کند و در اختیار دیگران قرار بدهد. آنچه مسئولان ما به آن اذعان داشتند این بوده است که آژانس اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ما را فاش کرده و موجب شده است که اینها ترور شوند، آژانس باید در حد خودش جوابگو باشد.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 3380

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha