جاده انحرافی بهائیت در مسیر شناخت خدا

خبرگزاری شبستان: شیعه معتقد است اگرچه بر اساس آموزه های قطعی دینی، شناخت کامل ذات حق تعالی برای هیچ کس میسر نیست، لیکن تأثیر این مطلب فقط در حد تنزیه خداوند است نه تعطیل عقل از شناخت.

حجت‌الاسلام علیرضا روزبهانی، مدیر گروه فرق انحرافی مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان درباره انحرافات فکری بهائیت این فرقه پرورده شده در دامان استعمار گفت: اعتقاد به خدای یگانه بدین معنی است که جهان هستی و کلیه موجودات و نیروهای آن به وسیله قدرتی یگانه و ماورای طبیعی خلق شده؛ این وجود که ما او را خدا می نامیم دارای اختیار تام بر خلقت خود (قدرت مطلق) و واجد علم تمام و کمال به آن (علم مطلق) است.
وی ادامه داد: بهائیت نیز ظاهرا با این معنا توافق دارد اما به گفته میرزا حسینعلی بها به دلیل آن که خداوند عظیم تر و لطیف تر از آن است که برای ذهن محدود بشری آن طور که شایسته است قابل درک باشد و یا بتوان تصویر دقیقی از او به نظر آورد، نمی توان او را شناخت.
حجت الاسلام روزبهانی تصریح کرد: بر اساس گفته های میرزا حسینعلی بها، انسان هرگز نخواهد توانست خدا را بشناسد و به عرفان او نائل آید ولی می تواند با جایگزینی مظاهر الهیه (پیامبران) به شناخت خدا دست یابد؛ در این باره او مطلبی می نویسد که در کتاب منتخباتی از آثار بهآءاللّه، صفحه ٤٠ بیان شده است:"سبیل کلّ بذات قِدَم (خداوند) مسدود بوده و طریق کلّ مقطوع خواهد بود و محض فضل و عنایت، شموس مشرقه از افق احدیه را بین ناس ظاهر فرموده و عرفان این انفس مقدّسه را عرفان خود قرار فرموده."
حجت الاسلام روزبهانی عنوان کرد: بنا بر آنچه گفته شد دیدگاه بهائیان نسبت به خدا آن است که ذات الهی تا ابد متعالی و برتر است، ولی صفات و کمالات او کاملاً در مظاهر ظهور الهی حاضر است. از آنجا که شناختن هر چیز محدود به شناختن از صفات قابل درک آن چیز است، شناخت مظهر ظهور الهی معادلِ شناخت خداوند است. (نوری عباس عبدالبها، مفاوضات، صفحه ١٦٦) بر این اساس: هرکس جمال مبارک (یعنی حسینعلی بهاء) را بشناسد خدا را شناخته است ..... مظاهر امر چون نماینده حقّند هم در عالم امر و هم در عالم خلق، لهذا عرفان آنها عین عرفان ذات غیب است(تقریرات در باره کتاب مستطاب اقدس نوشته اشراق خاوری).
وی بیان کرد: اما در پاسخ به این ادعاها باید گفت شیعه معتقد است اگرچه بر اساس آموزه های قطعی دینی، شناخت کامل ذات حق تعالی  برای هیچ کس میسر نیست، زیرا نه با علم حصولی امکان‏ پذیر است و نه با علم شهودی و حضوری می توان به کُنه آن رسید؛ لیکن تأثیر این مطلب فقط در حدّ تنزیه خدای تعالی است نه تعطیل عقل از شناخت.
مدیرگروه فرق انحرافی مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم تاکید کرد: بر خلاف ادعای میرزا حسینعلی نوری نه تنها شناخت خدا ناممکن نیست، بلکه هیچ معرفتی همتای شناخت خدا نیست.
وی در ادامه گفت: آیت الله جوادی آملی در این باره در کتاب "توحید در قرآن" صفحه 207 می نویسد: از آنجا که ارزش هر معرفتی به اندازه معروف آن است و هیچ معروفی همانند واجب تعالی نیست، پس هیچ معرفتی همتای شناخت حق سبحانه نمی‏شود. فطرت سالم هر انسانی به هستی خدای سبحان شهادت می‏دهد و هر گونه برهانی که برای اثبات آن ذات اقدس اقامه شود، به منزله تنبیه و احیای ارتکاز فطری است و اثبات اصل ذات نیازمند به برهان نیست بلکه صرف تنبیه کافی است.
حجت الاسلام روزبهانی یادآور شد: بنابراین اگر میرزا بهاء شناخت خود را به جای خدا از مریدانش طلب می کند به شدت نادرست است و بر فرض که آنچه میرزا می گوید درست باشد یعنی شناخت مظاهر اللهیه (یعنی پیامبران) به جای شناخت خدا کفایت کند، آیا میرزا توانسته پیامبری خویش را اثبات کند به قول طلبه ها "ثبت العرش ثم انقش" که مساوی ضرب المثل معروف فارسی است: اول برادریت را ثابت کن بعد طلب ارث کن!
پایان پیام/
 

کد خبر 375003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha