محاکمه عامل اصلی پرونده امام موسی صدر

دادگاه لبنان، چهارم مارس معمر قذافی را به اتهام ربودن امام موسی صدر و همراهانش محاکمه می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دادگاه لبنان قرار است محاکمه «معمر قذافی» رهبر لیبی و شش تن از معاونانش را به علت ربودن امام موسی صدر، تحریک درگیری های فرقه ای و کشمکش بین گروه ها و ایجاد فتنه در لبنان که مجازات آن اعدام است، ماه مارس آغاز کند.
قاضی غالب غانم، رئیس شورای عالی قضایی لبنان، چهارم مارس 2011 را به عنوان زمان آغاز محاکمه قذافی و همداستانش که از دست عدالت گریخته اند، تعیین کرده تا به پرونده ربوده شدن امام «موسی صدر» و دوستش شیخ «محمد یعقوب» و «عباس بدرالدین» روزنامه نگار لبنانی رسیدگی شود.

در همین راستا، سمیح الحاج، قاضی لبنان 23 آوریل 2007 با صدور حکمی، توقیف غیابی قذافی و با صدور حکمی دیگر در آگوست 2008 بازداشت شش همدست دیگرش را اعلام کرده بود.

داگاه لبنان اعلام کرده است که معمر قذافی در سخنرانی سال 2002 خود بر ربودن امام موسی صدر و همراهش در لیبی اعتراف کرد.
امام موسی صدر و همراهش سوم شهریور سال 1357 در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز 9 شهریور ربوده گردید.
لیبی مدعی شد که آنها سوم آگوست 1978 با هواپیما طرابلس را به مقصد رم ترک کردند و چمدان امام موسی صدر و همراهش را در هتل رم پیدا کردند اما پس از تحقیقات مشخص شد امام موسی صدر وارد رم و حتی هتل نشده است.
دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا، و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب نمود. همه مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمدند، دال بر آن است که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته است

بنابر گزارش خبرگزاری اباء، شواهد متعدد دیگری نیز حاکی بر این است که امام موسی صدر همچنان در قید حیات بوده است.
آخرین خبری که در 13 اردیبهشت 1380 توسط سایت «جبهه نجات ملی لیبی» روی اینترنت منتشر شد، مدعی آن است که امام موسی صدر در اواخر سال 1376 توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده شده است.
پسر امام موسی صدر چندی پیش که پدرش 32 سال پیش سفر بی بازگشتی به لیبی داشت، تاکید کرد: پدرم و همراهان وی همچنان زنده اند و در لیبی به سر می برند.
پایان پیام/
 

کد خبر 5833

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha