دوقلوی امنیتی اسرائیل- ترکیه متلاشی شد

اعلام وصول لایحه همکاری های ضد تروریسم ایران- ترکیه به مثابه ایجاد حلقه امنیتی- نظامی و اطلاعاتیِ ایران، ترکیه، لبنان، عراق و سوریه انگاشته می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی چند لایحه ارسالی از سوی دولت اعلام وصول شد که لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و تروریسم از جمله این لایحه ها بوده است. در همین رابطه «سیدجاسم ساعدی» در پایان جلسه علنی روز یکشنبه اعلام وصول لوایح و نامه های رسیده به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد.
گفتنی است ترکیه در سالیان گذشته جزء متحدان اصلی اقتصادی و حوزه های امنیتی و اطلاعاتی با رژیم غاصب صهیونیسم بوده است. ترکیه از آنجا که اولین کشور مسلمان نشین بوده است که رسمیت رژیم غاصب صهیونیسم را قبول کرد و نیز با توجه به جایگاه ویژه ژئوپلتیکش در خاورمیانه و به عنوان منطقه جنوبی ناتو همواره بعد از جنگ جهانی دوم و فروپاشی کشور عثمانی مورد توجه انگلیس و آمریکا بوده است.
 بعد از تشکیل کشور جعلی یهود ترکیه به عنوان یکی از متحدین اصلی رژیم صهیونیستی شناخته شده بود تا جایی که در روزهای تیرگی روابط عراق و اسرائیل در پی تهدیدهای صدام دیکتاتور سابق عراق به عنوان کمربند امنیتی اسرائیل از آن یاد می شد.
همچنین در سالیان اخیر با قدرت گرفتن اسلام گرایان و در پی مشاجرات دیپلماتیک بین رجب طیب اردوغان و رئیس رژیم صهیونیسیتی در جواع بین المللی، حمله وحشیانه ی نیروهای تفنگدار اسرائیل به گشتی مرمره ی ترکیه (اولین کاروان دریایی بین المللی آزادی غزه) و نیز گرایش مسئولین دولتی نوظهور ترکیه به روابط حسنه با ایران؛ روابط ترکیه و اسرائیل به شدت تیره شده است. در آخرین این حلقه از تشنجات دیپلماتیک بین مهمترین همکار منطقه ای آمریکا و اسرائیل با رژیم صهیونیستی می توان به تغییر رئیس سازمان اطلاعات کشور ترکیه اشاره نمود.
لازم به ذکر است «هاکان فیدان» که از ارشدترین مقامات دولتی ترکیه در پی ریزی توافق سه جانبه ایران- ترکیه – برزیل به شمار می رفته است در ماه های اخیر به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه منصوب شد. بعد از این انتصاب که با مقاومت بالای دیپلماتیک مقامات ارشد رژیم غاصب همراه شد در سطح بالایی همکاری های امنیت و اطلاعاتی ترکیه- اسرائیل که دوقلوی امنیتی منطقه به شمار می رفتند قطع گردیده است.
گفتنی است در پی خلاء حاصل از عدم همکاری نیروهای امنیتی- اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل و با وجود فشارهای مکرر پ.ک.ک در مرزهای دو کشور مخصوصا حملات سنگین به نیروهای ارتش ترکیه، این کشور تصمیم گرفته است روابط خود با جمهور اسلامی ایران را از روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی تا حد همکاری های نظامی و امنیتی- اطلاعاتی بالا ببرد. در کل این لایحه در صورت تصویب می تواند به تحکیم حلقه ی امنیتی- نظامی و اطلاعاتی کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و لبنان منجر گردد.
 روابط امنیتی و دیپلماتیک لبنان و رژیم غاصب بعد از ماجرای مشکوک دادگاه «رفیق حریری»، سفرهای متناظر احمدی نژاد و سعد حریری و نیز رسوایی جاسوسی گسترده ی اسرائیل در شبکه های مخابراتی لبنان نیز جدیداً به شدت رو به سیاهی گذاشته است. در پی این تیرگی روابط اخیراً  مقامات کشور لبنان و حتی اردن پادشاهی هم به فکر افزایش همکاری ها با ایران افتاده اند.
پایان پیام/

کد خبر 6111

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha