نبود اعتبار لازم برای بازسازی و مرمت مساجد تاریخی اصفهان/ حمایت دولت از کانون‌های مساجد کافی نیست

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان این که سازمان های متولی اعتبار لازم برای مرمت و بازسازی مساجد تاریخی اصفهان را ندارند، گفت: مهم‌ترین مشکل ما تامین منابع کافی برای استفاده از ظرفیت فرهنگی مساجد استان است.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره مشکلات مساجد استان اصفهان، گفت: چند دسته مشکل در مساجد استان اصفهان وجود دارد. یکدسته مساجد تاریخی است که بخشی از آنها مشکلات بازسازی و مرمت دارند و این کارها نیز هزینه بر است. سازمان های که متولی هستند همانند اوقاف و میراث فرهنگی امکان تامین اعتبارت برای بازسازی و مرمت این بناها را به اندازه کافی ندارند. بخشی از مساجد ما این اشکالات را دارند که کم هم نیستند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: مسئله دوم مشکلات جاری مساجد است. بالاخره مساجد هزینه های جاری دارند و هیچ جایی از بودجه هم این اعتبارات دیده نشده است. در شهرهای که از نظر اقتصادی مردم بیشتر دچار مشکل هستند مساجد اوضاعشان وخیم تر است.

وی بیان کرد: مسئله سوم موضوعات فرهنگی است. به هر حال در مساجد مجموعه های فرهنگی همانند کانون های فرهنگی و هنری، بسیج، اوقاف، سازمان تبلیغات فعالیت می کنند که این مجموعه ها نیز نیازهای خودشان را دارند. الان  ظرفیت فعالیت ما در مساجد از نظر نرم افزاری ظرفیت خوبی است ولی مهم‌ترین مشکل ما تامین منابع کافی برای استفاده از این ظرفیت است.

وی ادامه داد: این نهادها می توانند جوانان و نوجوانان را در فعالیت های مختلف جذب کنند ولی نیازهای مختلفی دارند که باید این نیازها برآورده شود. بخش زیادی از این نیازها مشکلات بودجه ای است. ما از جهت ایده، فکر و نظر و جذابیت های که می تواند برای مساجد ایجاد شود چیزی کم نداریم و نظرات خوبی است ولی از آنها استفاده نمی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: همه مساجد استان اصفهان دارای کانون های فرهنگی و هنری نیستند ولی تعداد زیادی از آن ها کانون دارند. شرط لازم برای فعالیت های فرهنگی داشتن کانون های فرهنگی و هنری است ولی کافی نیست. شرط کافی این است که این کانون ها اعتبار و منابع کافی داشته باشند تا بتواند فعالیت هایشان را انجام دهند.

وی گفت: بخشی از این اعتبارات را خیرین تامین می کنند ولی بخش بیشتری را هم باید دولت کمک کند. به نوعی تعریف رابطه خدمت باشد، الان دولت خیلی جاها هزینه می کند ولی خروجی ندارد. این خدمات را می توانیم به عنوان خرید خدمت از کانون های فرهنگی و هنری خرید کنیم. مثلا در حوزه کتاب، فرهنگ مطالعه و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان می شود کار کرد و دولت هم هزینه می کند ولی آنجایی که به نتیجه می‌رسد لزوما آنجایی نیست که دارد هزینه می شود.

طغیانی در مورد نقطه قوت مساجد استان اصفهان گفت: نقطه قوت مساجد استان حضور افراد صاحب نظر و صاحب فکر در مساجد است، جوانانی که تک تک شان می توانند اثربخشی و اثرگذاری عالی داشته باشند.

وی با بیان این که تمامی دیدارهای مردمی ام معمولا در مساجد برگزار می شود، خاطرنشان کرد: روزانه بخش زیادی از مراجعات ما مشکلات مساجد است. هم درخواست های کالبدی و هم بودجه ای و مالی و نرم افزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1726246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha