با ورود امام (ره) سدهای اختلاف میان شیعه و سنی شکست/ مقام معظم رهبری محور وحدت میان شیعه و سنی است

آخوند رهبر با بیان اینکه با ورود امام راحل سدهای اختلاف میان شیعه و سنی شکست گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در وحدت بین شیعه و سنی بسیار تاثیرگذار بود. در گذشته اتحاد زیادی میان آنها دیده نمی شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، خداوند در قرآن کریم می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» شما به ریسمان قوی الهی اعتصام داشته باشید که خداوند شما را پیروز خواهد کرد. فرهنگ اسلام که مبشر و برنامه ریز آن، رسول اکرم(ص) از طرف خداوند بود، دعوت به وحدت بود و ایشان تمام اقوام و فرق سیاه و سفید را به وحدت دعوت کرد و با صدای بلند اعلام کرد «لا فرق بین عربی و لا اعجمی و لا ابیض و لا اسود الا بالتقوی» در نزد خدا، اسلام، قرآن و از نظر مقبولیت در نزد من هیچ فرقی بین اقوام نیست. لذا در این خصوص با آخوند «عبدالرزاق رهبر»، امام جمعه شهرستان آق قلا استان گلستان، عضو مجمع جهانی تقریب و عضو هیئت امنای دانشگاه های آزاد استان گلستان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

از نظر شما نگاه بزرگان اهل سنت به بحث وحدت چگونه است؟

نظر ما نظر اهل بیت، نظر رسول اکرم (ص) و نظر قرآن کریم است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: « إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ » همانا این، امت شماست، امتی یگانه، و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش کنید. لذا قرآن کریم کانون بشریت و برترین کتاب آسمانی است. همچنین خداوند در آیه 21 سوره حشر می فرماید: «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی‌ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» (اگر این قرآن را بر کوهی نازل کرده بودیم، بی شک آن کوه را از خشیت خداوند، خاشع و فرو پاشیده می‌دیدی. ما این مثال‌ها را برای مردم می‌زنیم، شاید بیاندیشند.)

بنابراین قرآن کریم امت اسلامی را نه تنها به عالم بشریت بلکه به عالم همه موجودات معرفی می کند. قرآن کریم کتابی است که وحدت در آن مکتوح است و امت اسلامی را به عنوان یک امت واحده معرفی می کند؛ و هر کسی دنبال تفرقه و اختلاف باشد، آن را رد می کند. پیامبر اکرم (ص) مبین برخی از آیات مجمل قرآن است که می فرماید: «لافرق بین العربی والعجمی الا بالتقوی»

بهترین محور برای وحدت، پیامبر اکرم (ص) است. خداوند خطاب به رسول اکرم (ص) می فرماید: «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» ( قطعاً امّت شما امّتی واحد است و من پروردگارتان می‌باشم پس مرا بپرستید). همچنین می فرماید: ای رسول، پیروان شما یک امت هستند و هیچ فرقی مابین آنها شامل عرب و عجم نیست، «لافرق بین العربی والعجمی الا بالتقوی» محوریت تقوا است، تایید قرآن نیز چنین است. با ارزش ترین شخص در نزد خداوند با تقواترین است، زیرا انسان با تقوا می تواند به رشد متعالی دست یابد.

اگر فرهنگ هر کس فضل و تقوا(«مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً») باشد می تواند در نزد خداوند و بندگانش عزیز باشد؛ بنابراین اگر می خواهیم نزد خداوند و مخلوق خداوند برتر و عزیز باشیم باید تقوا را برای خود فرهنگ سازی کنیم، چون انسان زیر سایه تقوا می تواند به درجات عالی برسد؛ بنابراین این تقوا با اتحاد انسان ها به دست می آید. انسان های تفرقه افکن از فرهنگ فرعون اطاعت می کنند.

قرآن می فرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ » همانا فرعون در سرزمین (مصر) سرکشی کرده و مردم آنجا را فرقه فرقه نموده است، گروهی از آنان را به زبونی و ناتوانی کشانده، پسرانشان را سر می‌برد و زنانشان را (برای کنیزی) زنده نگه می‌دارد. به راستی که او از تبهکاران است. لذا فرهنگ فرعون در نظر تاریخ دانان به زباله دان تاریخ پیوسته است.

بنابراین اتحاد و وحدت را کتاب آسمانی خداوند برای ما آموخته است. هر کس به سمت تفرقه و اختلاف برود بر کشتی فرعون سوار شده است و کشتی فرعون هم چیزی جز ضلالت و غرق شدن نیست؛ بنابراین ما بایستی فرهنگ اسلام را در قلب، روح و زندگی خود نهادینه کنیم. فقط فرهنگ قرآنی و فرهنگ اسلامی است که در نزد پروردگار مغفول نیست. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ» و هرکس جز اسلام [و تسلیم در برابر فرمان حقّ]، آیینی برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زیانکاران است.

اختلاف و تفرقه افکنی از خواسته های خداوند و رسول خاتم (ص) نیست. رسول اکرم فرمودند: لیس من، «از من نیست» و آن را با ضرس قاطع رد کرده است و کسانی که باعث اختلاف افکنی می شوند، قطعا از فرهنگ صهیونیسم هستند. خداوند فرمود: «لتجدن اشد اللناس عداوة للذین امنوا الیهود» بزرگترین دشمن ما یهود و صهیونیسم است چرا که اکنون تمام اختلافاتی که بین مسلمین است ناشی از توطئه یهود و صهیونیسم است.

ضمن اینکه اینجا منظوراز یهود، یهود صهیونیسم است و قرآن یهود آرام را به وحدت دعوت کرده است. « قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی‌ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‌» بگو: ای اهل‌کتاب! به سوی سخنی بیایید که میان ما و شما مشترک است. جز آنکه خداوند را نپرستیم وچیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را بجای خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم. ضمن اینکه قوم بنی نظیر و بنی غریزه بزرگترین طایفه یهود بودند که بسیار پیامبر اکرم (ص) را مورد آزار و اذیت قرار دادند که به نام "شدید یهود" معروف بودند. به قول امام راحل و مقام معظم رهبری ما کاری با یهود آرام نداریم بلکه آنها را به وحدت و اسلام هم دعوت می کنیم.

آیا پیروزی انقلاب اسلامی در وحدت بین شیعه و سنی تاثیرگذار بود و یا این وحدت از گذشته وجود داشته است؟

پیروزی انقلاب اسلامی در وحدت بین شیعه و سنی بسیار تاثیرگذار بود. در گذشته اتحاد زیادی میان آنها دیده نمی شد. با ورود امام راحل این سدها شکسته شد. امام نیز فرمودند: هر شیعه ای علیه اهل سنت حرفی بزند، برخورد می کند و شیعه انگلیسی و شیعه آمریکایی را رد می  کردند؛ اگر اهل سنت هم نسبت به برادران شیعه نظر مغضوب داشته باشد، آنها نیز یک سنی تصرف شده از سوی مستکبران هستند و ما با آنها کاری نداریم. 

ما در وحدت طلبی های خود به یک محور نیاز داریم که آن هم مقام معظم رهبری است. اگر با فرهنگ مقام معظم رهبری که همان فرهنگ اولی الامر است، حرکت کنیم هیچ بیگانه و استعمارگری نمی توانند بر ما مسلط شود. مقام معظم رهبری یک شخصیت برتر در جهان اسلام است که از مقبولیت و جایگاه خاصی برخوردار است و رهنمودهای ایشان چراغ راه ماست.

کد خبر 1726542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha