توزیع کتابخانه های عمومی در ترکیه ناعادلانه است

علی فواد کارتال با بیان اینکه متاسفانه در مناطق کم برخوردار ترکیه تعداد کتابخانه های عمومی کمتر و توزیع کتابخانه ها ناعادلانه است،گفت: در ترکیه تعداد کتابخانه های عمومی بر اساس تعداد جمعیت است؛ در قانون تاسیس شهرداری ها ذکر شده که شهرداری ها می توانند کتابخانه های عمومی تاسیس کنند، در سال های اخیر شهرداری ها به راه اندازی کتابخانه های عمومی مبادرت ورزیده اند.

«علی فواد کارتال»، رییس انجمن کتابخانه های ترکیه درباره  تفاوت های اداره کتابخانه های عمومی در ایران  با اداره کتابخانه های عمومی در ترکیه به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان  گفت:  در ایران کتابخانه های عمومی تحت مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی اداره می شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مستقیم متولی اداره نهاد کتابخانه های عمومی است، اما در ترکیه مسئولان وزارت فرهنگ در هر استان متولی اداره کتابخانه های عمومی هستند.

رییس انجمن کتابخانه های ترکیه با بیان اینکه کتابخانه های عمومی در ترکیه مستقیم به ادارات فرهنگ وصل هستند، اظهار کرد: در ترکیه کتابخانه های عمومی مدیر کل دارند، مدیر کل کتابخانه های عمومی در وزارت فرهنگ به صورت استانی انتخاب می شوند و به صورت محلی اداره می شوند در واقع در ترکیه کتابخانه های عمومی کاملا دولتی هستند.

علی فواد کارتال تصریح کرد: من به صورت مجزا انجمن کتابخانه های ترکیه را به صورت یک  NGOتشکیل دادم و رییس این انجمن شدم ؛ انجمن ما کاملا مستقل است اما  اعضای این انجمن دولتی هستند.

علی فواد کارتال خاطر نشان کرد: جلسات انجمن کتابخانه های ترکیه برای احقاق حقوق صنفی نویسندگان، ناشران  و خوانندگان  کتاب است.

رییس انجمن کتابخانه های ترکیه  در پاسخ به این سئوال که آیا آمار مشخصی از تعداد کتابخانه های عمومی  در این کشور دارید، گفت:  در ترکیه  بر خلاف ایران که تعداد کتابخانه های عمومی  بالغ بر سه هزار و ۷۰۰  کتابخانه است عدد کمتری است،  تعداد  کتابخانه های عمومی در کشور ما یک هزار ۲۵۱ کتابخانه است.

علی فواد کارتال  در پاسخ به این سئوال که با توجه به توسعه شهری در شهرهای بزرگ مثل آنکارا و استانبول پراکندگی کتابخانه های عمومی در مناطق محروم در ترکیه چگونه است؟ گفت:  متاسفانه در مناطق کم برخوردار  ترکیه تعداد کتابخانه های عمومی کمتر و توزیع کتابخانه ها ناعادلانه است ؛ در واقع در اینجا تعداد کتابخانه ها بر اساس تعداد جمعیت است؛ در قانون تاسیس شهرداری ها ذکر شده که شهرداری ها می توانند کتابخانه های عمومی تاسیس کنند، در سال های اخیر شهرداری ها به راه اندازی کتابخانه های عمومی مبادرت ورزیده اند.

کد خبر 1729706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha