موفقیت جمهوری اسلامی در بعد جهانی استکبار ستیزی

ابن الدین با بیان اینکه استکبار ستیزی ریشه در ادیان الهی دارد و تمامی پیامبران اولی العزم با این امر تاکید داشتند و جمهوری اسلامی نیز از همین امر پیروی کرده است گفت: جمهوری اسلامی دراستکبار ستیزی در بعد جهانی موفق بوده و این امر به دلیل همراهی با فطرت الهی انسان است .

 خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: امام ره  نسخه استکبارستیزی اسلام را که موجب پیروزی انقلاب اسلامی گردید، منحصر به قلمرو جغرافیایی ایران نمی دانست بلکه آن را به عنوان نسخه ای شفابخش برای همه مستضعفان و قابل تحقق در تمامی نقاط جهان تلقی می کرد.

در میان آرمان ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی، استکبارستیزی از جایگاهی محوری برخوردار است به طوری که می توان این آرمان را صفت ذات انقلاب و جزو مفاهیم مُقوّم ماهیت آن قلمداد کرد. یعنی در صورت کنارگذاشتن استکبارستیزی، انقلاب اسلامی بدون تردید دستخوش دگردیسی هویتی خواهد شد.

امام خمینی ره به تأسی از آموزه های اسلامی، محیط بین‌الملل را به صورت دوقطبی و برمبنای مواجهه ایدئولوژیک دو جناح مستکبرین و مستضعفین می‌نگریست و سیاست اصلی انقلاب را حول محور تقابل و منازعه آشتی ناپذیر با کانون های استکبار جهانی در شرق و غرب و گسست کامل از آنان تعریف می‌نمود: «من بارها گفته‌ام و در این روز بزرگ می‌گویم ]تا[ قطع تمام وابستگی‌ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد. (صحیفه امام، ج12، ص147- 22/11/1358)

امام ره  رسماً جدایی و عدم تعهد همه-جانبه نهضت را به ابرقدرت های مستکبر اعلام نمود و مسیر سومی را ترسیم کرد که «صراط مستقیم لا شرقیه و لاغربیه» نام دارد: «چنانچه این انقلاب اسلامی یک انقلاب عادی نیست و متکی به هیچ یک از دو قطب شرق و غرب نمی‏باشد، از این جهت، ویژگی های خاص خود را داشته و دارد. و با پیمودن صراط مستقیمِ «لا شرقیه و لا غربیه» در مقابل هر دو قطب ایستاده است و از هیچیک از قدرتهای افسانه‏ای نهراسیده است که همین موجب پیروزیهای معجزه معجزه‏آسایش گردید؛ گر چه موجب توطئه‏ها و آتش‏افروزیهای فراوان علیه خودش هم شد لکن در هیچ مرحله‏ای عقبگرد نکرد.» (همان، ج‏18، ص: 462-5 7/3/1363)

همچنین رهبر انقلاب نیز در این زمینه در دیدار با رییس جمهور و اعضای هیات دولت فرمودند: برجسته شدن شعارهای انقلاب، شعارهای اسلام، مثل عدالت‌طلبی، مثل پرهیز از اشرافی‌گری، حمایت از مستضعفان، استکبارستیزی که اینها شعارهای اصلی انقلاب است؛ اینها در زبانها برجسته‌تر شده، واضح‌تر شده، و این خیلی چیز خوبی است؛ اینها را ادامه بدهید. این توفیقات را سعی کنید ادامه بدهید که حالا من در توصیه‌ها، یک مقداری بیشتر عرض خواهم کرد. بالاخره کار مداوم در همه‌ی بخشها [لازم است].

در پیام نوروزی  1401 نیز فرمودند: یکی از مهمترین حوادث شیرین سال ۱۴۰۰ این بود که آمریکاییها، در همین اواخر البته، آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّت‌بار خوردیم. تعبیر «خفّت‌بار»، تعبیر خود آمریکایی‌هاست. حادثه‌ی مهمّی است. ملّت ایران پیروز شد. ملّت ایران توفیق پیدا کرد. هیچ کس نمیتواند این را به خودش نسبت بدهد. ایستادگی ملّت ایران به یک چنین پیروزی بزرگی رسید. حوادث متعدد دیگری هم رخ داد؛ چه در نزدیکی ما، چه در دوردستها که همه ثابت کرد درستی راه ملّت ایران در مقابل استکبار را. نشان داد که راه درست همین راهی است که ملّت ایران در مقابل استکبار دارد حرکت میکند. خب اینها شیرینی‌ها بود.۱۴۰۰/۱۲/۲۹ در همین رابطه گفتگویی با محمدرضا ابن الدین، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) و جانشین سازمان بسیج اساتید کشور در مورد جایگاه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوی موفق ایران در این موضوع به شرح زیر ارایه می شود.

 استکبار ستیزی تا چه میزان در ادیان الهی عنوان شده است؟

ریشه های موضوع استکبارستیزی را باید به ادیان الهی معطوف کنیم. اساسا تمامی پیامبران الهی چند ویژگی مشترک داشتند که قاعدتا اولین آن عبودیت بوده است و سپس کفرستیزی، ظلم ستیزی، استکبارستیزی و عدالت خواهی که از ویژگی های عمومی تمامی پیامبران اولی العزم است، پیامبر گرامی اسلام نیز از این قاعده مستثنی نیست

 ریشه های موضوع استکبارستیزی را باید به ادیان الهی معطوف کنیم. اساسا تمامی پیامبران الهی چند ویژگی مشترک داشتند که قاعدتا اولین آن عبودیت بوده است و سپس کفرستیزی، ظلم ستیزی، استکبارستیزی و عدالت خواهی که از ویژگی های عمومی تمامی پیامبران اولی العزم است، پیامبر گرامی اسلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. داستان حضرت موسی و فرعون که در این راستا فرعون به عنوان استکبار معرفی می شود و ماموریت جدی حضرت موسی نقش آفرینی و مقابله با استکبار است.

امام خمینی ره تا چه میزان بر موضوع استکبار ستیزی تاکید داشتند؟

امام (ره) می فرمایند: دو سوم قرآن در موضوع داستان حضرت موسی و استکبارستیزی است و خداوند به حضرت موسی می فرماید اذهب الی فرعون ..... برو سراغ فرعون که طغیان کرده است یعنی فرعون مستکبری است که طغیان کرده و برو به سمت او و وی را انظار کن و با او مبارزه و یا حتی بجنگ و این از مسئولیت های پیامبران گرامی است. پیامبر گرامی اسلام نیز با تمام قدرت های حاکم درگیر بودند و انقلاب اسلامی نیز از این ویژگی برخوردار است.

از ابتدای پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) موضوع مبارزه با آمریکا و شوروی سابق را به عنوان قدرت دیگر جهان با شعار نه شرقی و نه غربی به معنای مبارزه با دو استکبار بزرگ جهانی به عنوان موضوع اصلی و شعار اصلی انقلاب معرفی کرد و کماکان این شعار در بطن زندگی مردم جاری شد. در سال 1991 با سقوط شوروی سابق کماکان استکبار باقی است یعنی روحیه استکبار همچنان پابرجاست.

معتقدم ما در بعد جهانی  استکبارستیزی موفق تر از بعد ملی عمل کردیم و کماکان کسانی با روحیه استکبار در کشور ما زندگی می کنند و با همین روحیه آسیب هایی به مشی زندگی مردم وارد کردندابعاد مختلف استکبار ستیزی را توضیح بفرمایید ؟ جمهوری اسلامی در کدام بعد استکبار ستیزی موفق بوده است؟

استکبارستیزی دارای دو بعد است؛ ابتدای بعد جهانی و سپس بعد ملی. معتقدم ما در بعد جهانی موفق تر از بعد ملی عمل کردیم و کماکان کسانی با روحیه استکبار در کشور ما زندگی می کنند و با همین روحیه آسیب هایی به مشی زندگی مردم وارد کردند. استکبار نوعی روحیه است و امام (ره) می فرمایند ای بسا کسی در کاخ زندگی کند اما روحیه استکباری نداشته باشد و چه بسا کسی در کوه زندگی کند و روحیه استکبارستیزی داشته باشد یعنی روحیه استکباری، روش و مشی استکباری است.

آیا پذیریش قطع نامه توسط امام خمینی (ره) با روحیه استکبار ستیزی مغایرت داشت؟

استکبارستیزی در متن زندگی مسلمانان به ویژه شیعیان بسیار متجلی است و ما از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز هیچ گاه با هیچ قدرت زورگویی سر سازش نداشتیم و شاید تنها سازشی که صورت گرفت که نام آن را سازش نیز نمی شود گذاشت، موضوع قبول قرارداد 598 که بر اساس شرایط آن روز امام (ره) فرمودند این قرارداد مانند جام زهری است که من باید آن را سر بکشم اما هیچ جای دیگری از انقلاب ما در مقابل زورگویان سر خم نکردیم و نخواهیم کرد و تا زمانی که با این روحیه زندگی می کنیم و کشور را اداره می کنیم، حتما پیروز هستیم؛ انشاءالله.

آیا کشورهای مسلمان اعتقادی به الگوی استکبارستیزی جمهوری اسلامی دارند؟

با اعلام ویژگی استکبارستیزی در عمل و نظر توسط جمهوری اسلامی ایران تمام انسان هایی که به فطرت خود معتقد هستند و بر اساس آن زندگی کرده و فردی متعادل هستند، این ویژگی را پذیرفته اند و تکثیر این امر در جهان بدون انقطاع در حال گسترش است.

این سوال بسیار مطلوب است و پاسخ من به آن قطعا بله است اما معتقدم دلیل این موضوع از خود آن مهم تر است. ویژگی هایی را که از پیامبران نام بردیم که در تمام پیامبران وجود دارد از ویژگی های انسانی و ذاتی است زیرا تمام انسان ها در درون خود پیامبری دارند که آن پیامبر همین ویژگی ها را دارد و با اعلام ویژگی استکبارستیزی در عمل و نظر توسط جمهوری اسلامی ایران تمام انسان هایی که به فطرت خود معتقد هستند و بر اساس آن زندگی کرده و فردی متعادل هستند، این ویژگی را پذیرفته اند و تکثیر این امر در جهان بدون انقطاع در حال گسترش است.

آیا اعتقاد به استکبار ستیزی تنها در میان کشورهای اسلامی وجود دارد؟

اما امروز می بینیم که کشورهایی از نوع کلمبیا ارتباط خود را با اسراییل قطع می کنند. این کشور در آمریکای جنوبی قرار دارد، آنها شیعه نیستند اما فطرت آنها این گونه می گوید که به عنوان بخشی از مخلوقات الهی از همان فطرتی که ما برخورداریم، آنها نیز برخوردارند

زمانی ما معتقد بودیم که تنها عراق، سوریه و لبنان از اعتقاد استکبارستیزی ایران تبعیت می کنند که البته مردم آنها بیش از دولت ها معتقد به این امر هستند اما امروز می بینیم که کشورهایی از نوع کلمبیا ارتباط خود را با اسراییل قطع می کنند. این کشور در آمریکای جنوبی قرار دارد، آنها شیعه نیستند اما فطرت آنها این گونه می گوید که به عنوان بخشی از مخلوقات الهی از همان فطرتی که ما برخورداریم، آنها نیز برخوردارند. استکبارستیزی به معنای کسی است که خودبزرگ بینی دارد و دیگران را کوچک می بیند و تحقیر می کند و سعی می کند دیگران را به استخدام درآورده و منافع خود را کسب کند. اگر این روحیه در هر کسی باشد، ضد الهی و ضد فطرت بشری است و هر کسی که فطرت سالمی داشته باشد، حتما به این سمت حرکت می کند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای غیر مسلمان جهان به دنبال قطع ارتباط خود یا فراخوانی سفیر خود از اسراییل و یا اخراج سفیر اسراییل از کشور خود به جریان استکبارستیزی می پیوندند.

آیا جریان استکبار ستیزی اختراع جمهوری اسلامی است؟

دلیل موفقیت جمهوری اسلامی دراستکبار ستیزی همراهی با فطرت الهی انسان است

این امر نشان می دهد که جریان استکبارستیزی اختراع و ابداع جمهوری اسلامی نبوده بلکه ویژگی الهی است که خداوند باری تعالی در وجود انسان ها قرار داده است و ما بر موج این ویژگی سوار شده ایم و دلیل موفقیت ما و گسترش روحیه استکبارستیزی در جهان دقیقا در همین نکته است، هر جا که با فطرت انسان ها مخالفت شود آن جریان شکست می خورد.

به خاطر دارم امام (ره) در مورد فروپاشی شوروی سابق فرمودند:" شما با مالکیت خصوصی مخالفت می کنید". مالکیت خصوصی بخش فطری زندگی افراد است و تمام افراد دوست دارند چیزی از آن آنها باشد در حالی که نظام کمونیستی سابق تلاش می کرد کسی مالک چیزی نباشد و تنها دولت ها مالک همه چیز باشند. علت سقوط آنها و شاید یکی از دلایل سقوط شوروی سابق مخالفت با ویژگی فطری انسان ها بود و آن موضوع مالکیت فردی بود؛ به همین دلیل این جریان در حال گسترش در افغانستان، سوریه، لبنان، یمن، اردن، پاکستان و تمامی کشورهای مسلمان و به خصوص شیعیان است و این جریان به شدت در حال پیشروی و شکل گیری است و حتی در میان اهل سنت نیز همین گونه است.

گسترش تفکر استکبار ستیزی در میان کشورهای اروپایی  و جامعه یهودی

احمد شاه مسعود یک سنی بود اما مبارزه با آمریکایی ها و روس ها می کرد. ملت فلسطین سنی شافعی هستند اما مبارزه با استکبار را سرمنشا خود قرار داده اند و پیروز شدند. این جریان در حال گسترش است و به زودی به تمام کشورهای جهان گسترش می یابد.

پی گیری اخبار صدا و سیما نشان می دهد که تظاهرات مردمی در بسیاری از کشورها در میان آمریکایی ها در نیویورک و جامعه یهودی ایران، آلمان، فرانسه و تمامی کشورهایی که حامی سرسخت اسراییل هستند، مردم به دلیل داشتن ویژگی استکبارستیزی و کفرستیزی در تظاهرات هزاران نفری شرکت می کنند و این نشانه ها حاکی از گسترش تفکر استکبارستیزی در جهان امروز است.

کد خبر 1731465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha