مسجد، بستری کم نظیر برای معرفی کتاب‌/ راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و روستایی از اقدامات درخشان دولت سیزدهم است

علی رمضانی با بیان اینکه بستر مسجد برای معرفی کتاب های مفید بستری کم نظیر است، گفت: بستر کتابخانه های مساجد بیش از گذشته می تواند به انتخاب کتاب برای اقشار مختلف جامعه خصوصا پدر و مادرها و نوجوانان کمک کند.

«علی رمضانی»، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره تعاملات خانه ادبیات و کتاب با کانون های فرهنگی هنری مساجد و استفاده از ظرفیت ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کل کشور برای ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: مجموعه ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یک مجموعه مرتبط با عموم مردم می تواند نقش آفرینی مهمی در حوزه کتاب داشته باشد؛ الحمدالله در خود این ستاد مجموعه کتابخانه های مساجد در طول سال فعال هستند و در زمینه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند و گروه های سرود کتاب و گروه های فعال کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت های ترویجی در سراسر کشور انجام می دهند.

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره همکاری های این خانه با ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در هفته کتاب و نمایشگاه بین المللی کتاب اظهار کرد: هفته کتاب و ایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دو فرازی است که این ستاد با بقیه دستگاه های مرتبط با حوزه کتاب کار می کند و تلاش می کند با آنها هم افزایی داشته باشد؛ همچنین این ستاد با مجموعه های مردمی که دارد با انجمن های مختلفی که در حوزه کتاب فعالیت دارند همکاری می کند و تلاش می کنند این اتفاق را مردمی تر کنند.

علی رمضانی  افزود: خانه کتاب و ادبیات ایران در ایام نمایشگاه کتاب نیز با مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد که بستری با مساحت گسترده در اختیار داشت در بخش کودک و نوجوان عمدتا فعالیت می کرد و در ایام هفته کتاب نیز این فعالیت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به معرفی کتاب های خانه کتاب و ادبیات ایران و کتاب های ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در هفته کتاب در مساجد گفت: همزمان با هفته کتاب، کتاب های منتخب این مجموعه و ستاد در مساجد مهم کشور معرفی می شود و مردم عزیز ما می توانند با این کتاب ها آشنا شوند.

علی رمضانی با بیان اینکه بستر مسجد برای معرفی کتاب های مفید بستری کم نظیر است، گفت: بستر کتابخانه های مساجد بیش از گذشته می تواند به انتخاب کتاب برای اقشار مختلف جامعه خصوصا پدر و مادرها و نوجوانان کمک کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این سئوال که یکی از سیاست های محوری دولت سیزدهم ترویج کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم در راستای تحقق شعار عدالت فرهنگی است، آیا راه اندازی کتابخانه های ۲۰ کتابخانه سیار در دو سال اخیر در مناطق روستایی و عشایری در راستای تحقق این شعار بوده است؟ توضیح داد: مجموعه فعالیت هایی که می تواند به دست یابی و افزایش دسترسی مردم به کتاب کمک کند کاری است که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین طور در نهاد کتابخانه های عمومی کشور صورت می گیرد، اما آنچه می توانیم از بخشی از این فعالیت ها یاد کنیم راه اندازی کتابخانه های سیار و تاسیس کتابخانه های روستایی است که این کار به سرعت دارد صورت می گیرد و اگر هر مقدار بیشتر نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه بتوانند منابع بیشتری در اختیار ما قرار بدهند و مجموعه صنایع، بانک ها، شرکت ها و خیرین مردمی وارد این حوزه شوند، سرعت بخشی به این موضوع بیشتر خواهد شد و مسئله مردم که دسترسی بهتر به  کتاب است حل می شود.

علی رمضانی در پاسخ به این سئوال که ایران دارای تنوع اقلیمی و فرهنگی و زبانی بسیاری است، آیا برای دسترسی مردمان مناطق مختلف ایران با زبان های مختلف به کتاب هایی بومی اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: «بومی سازی مناطق کتابخانه ای» این سوال تخصصی نهاد کتابخانه های عمومی است؛ اما تا جایی که اطلاع دارم همکاران ما در نهاد کتابخانه های عمومی و کانون های فرهنگی هنری مساجد به این موضوع توجه دارند و منابع بومی را که به زبان هر منطقه منتشر می شود در اختیار آنها قرار می دهند. این کاری است که به صورت مستمر دارد دنبال می شود.

وی افزود: در بازدید از نمایشگاه کتاب تبریز بسیاری از ناشران استانی را دیدیم که آثارشان را به زبان ترکی منتشر کرده بودند و در نمایشگاه به مردمان این مناطق ارائه کرده بودند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار کرد: ما بر این باوریم که هر چقدر منابع بومی تولید شود که بتواند نیازهای مردم هر منطقه را تامین کند از آن طرف هم تامین اش برای فضای کتابخانه های عمومی مقدورتر است.

کد خبر 1733519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha