فلسطین مظلوم ولی مقتدر

کنگره «هم سنگ طوفان» با پرداختن به وجه حماسی طوفان الاقصی تلاش دارد تا ذهنیت کلیشه ای درباره رنج مردم فلسطین در مقابل اسرائیل را شکست و اسرائیل با رقم زدن فجیع ترین جنایت سعی بر برگرداندن آن کلیشه در ذهن جهانیان دارد.

«هادی ملک پور»، دبیر اجرایی کنگره «هم سنگ طوفان» در نشست این رویداد در پاسخ به این سئوال که چرا در کنگره شعر حماسه غزه مظلوم بیشتر بر وجه حماسی غزه توجه شده و بار تراژیک و احساسی آن مورد توجه قرار نگرفته است؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: اتفاق مظلومیت و اقتدار گره خورده به هم است؛ از یک طرف صحنه هایی در غزه می بینیم که دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد آنجا که مردم غزه را به خاک و خون می کشند؛ اما سیاست گذاری کنگره «هم سنگ طوفان» این است که بیشتر به وجه دیگر غزه که همان مقاومت است پرداخته شود. آنچه ملموس است را شاعران به آن می پردازند و به آن واکنش نشان می دهند ولی آنچه مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده است، اتفاق ویژه ای است که در این شرایط افتاده و این است که تا الان مقاومت بوده و مردم فلسطین این همه سال در مقابل این جنایت ها مقاومت، تحمل و صبوری کردند و شهید دادند ولی به شکل دیگری خود را نشان دادند و لازم است که ما به آن بیشتر بپردازیم بله قطعا جنبه تراژیک غزه ملموس تر است ولی آنچه رسالت ماست این بخش است؛ امیدوارم مثمر ثمر باشد و خروجی خوبی از این کنگره داشته باشیم.

«علی داودی» نیز در تکمیل صحبت های ملک پور و پاسخ به سئوال شبستان توضیح داد: فلسطین دردمند، فلسطین سوگوار و زخم خورده که تصاویر اش آوارگی کودکان و خرابی خانه هاست، این فلسطین آشنای ماست و کلیشه ذهن ما شده و اتفاقی که با طوفان الاقصی شکل گرفت آمد، در واقع این تصاویر را از ذهن ها زدود و یک تصویر جدید را جایگزین آن کرد؛ اینها می توانند حصار ها را بشکند و همه این ماجرا نشان می دهد که اسراییل تلاش می کند به فجیع ترین شکل آن تصویر را برگرداند و در ذهن ما جایگزین این تصویر کند؛ اینکه فکر نکنیم کسی بتواند دیوارهای بتونی را بکشند و به آن طرف برود؛ اسرائیل زخم خورده از آن است و می خواهد به همه القا کند که فلسطین یعنی یتیم، فلسطین یعنی اینکه بیمارستان هم نمی تواند پناهگاش باشد. بر این اساس رویکرد حماسه انتخاب شد و این یک سرفصل جدید است و هر چقدر هم شهید بدهد در قله افتخار است.

کد خبر 1734415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha