راه اندازی «پویش میراث بانان کوچک»/ مشارکت دهه نودی ها

دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از راه اندازی "پویش میراث بانان کوچک" در این رویداد خبر داد و گفت: این پویش در راستای ارتقای فهم کودکان از میراث فرهنگی  راه اندازی شده و از آنها خواسته ایم آثارشان را در قالب فیلم و متن ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی  عصر امروز دوشنبه ۲۹ آبان ماه با حضور"علیرضا تابش"، دبیر این رویداد و "علیرضا خزائلی"، مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان قزوین در مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ نیاوران برگزار شد.

در این نشست "علیرضا تابش" دبیرجشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: این دوره  دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی است و در واقع این جشنواره نوپا است و می تواند در سپهر رسانه ای کشور تاثیر گذار باشد؛ امیدوارم بتوانیم بخشی از برنامه های این رویداد ملی را در رسانه ها برای مردم معرفی کنیم.

دبیر جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با اشاره به آغاز فعالیت این دوره از جشنواره اظهار کرد:  فعالیت های این جشنواره تیرماه امسال با تشکیل شورای سیاستگذاری به ریاست دکتر علی درابی، قائم مقام میراث فرهنگی و گردشگری کلید خورد؛ در همین راستا پیس رویدادهایی در قزوین با حضور مردم برگزار شد.

علی رضا تابش با اشاره به نهادها و سازمان های همکاری کننده  با جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی مثل صدا و سیمای استان قزوین، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و حوزه هنری گفت:  تولی گری میراث فرهنگی فقط بر عهده وزات میراث نیست، بلکه جلب مشارکت سایر نهادها برای حفاظت از میراث الزامی است‌.

دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با اشاره به بخش های مختلف این رویداد اظهار  کرد:  این جشنواره  در  پنج بخش رادیویی و تلویزیونی، سینمایی، هنرهای رایانه‌ای ترکیبی، هنرهای اجرایی و نمایشی و کتاب و تولیدات مکتوب برگزار می شود و در حدود ۲ هزار اثر در این بخش ها دریافت کردیم .نکته جالب توجه این جشنواره دریافت اثر  از متولد دهه ۲۰ تا متولدین دهه ۹۰ اثر  است. مشارکت دهه ۸۰ و ۹۰ برایمان قابل توجه بود.

وی از راه اندازی "پویش میراث بانان کوچک" در دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این پویش در راستای ارتقای فهم کودکان از میراث فرهنگی  راه اندازی شده و از آنها خواسته ایم آثارشان را در قالب فیلم و متن ارسال کنند. امیدواریم در این جشنواره بتوانیم پیوند نسل نو را با میراث هویتی برقرار کنیم.

وی با اشاره به میزان مشارکت بالای استان ها از دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت:  در این دوره از جشنواره استان های تهران، قزوین، قم، خراسان رضوی ، گیلان و آذربایجان غربی بیشترین تعداد آثار را به جشنواره ارسال کردند.

دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با اشاره بخش ویژه این جشنواره اظهار کرد: امسال درکنار پنج بخش اصلی جشنواره "جایزه ملی قزوین" را طراحی کردیم و در  این بخش نیز  ۱۱۴ اثر از قزوین دریافت کردیم.

وی افزود: داوری آثار دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی   از ۲ هفته پیش آغاز شده و امیدواریم تا ۱۰ آذرماه که اختتامیه جشنواره است به جمع بندی برسند.

علی رضا تابش  با اشاره به نمایش آثار سینمایی در سینما مهتاب قزوین اظهار کرد:  آثار سینمایی در ۳ روز در ۱۷ سانس در قزوین به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین اثار نمایشی در سعد السلطنه و آب انبار و عمارت چهلستون به اجرا در می ایند و در این ایام کارگاه های آموزشی به صورت حضوری ‌و آنلاین  در پنج بخش جشنواره برگزار می شود.

دبیر  دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با اشاره به شعار این دوره  از جشنواره گفت:  شعار دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی    با تصویب شورای سیاست گذاری"میراث در آینه" انتخاب شده  است، پوستر این رویداد را نیز استاد ابراهیم حقیقی طراحی کرده است، همچنین تندیس های جوایز جشنواره را استاد حقیقی طراحی کرده اند.

علی رضا تابش درباره برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به صورت  بین‌المللی توضیح داد: این جشنواره ملی است اما در نشست های سیاست گذاری بر بین المللی شدن ان تاکید شده است؛ قصد ما بر آن است که ابتدا این جشنواره در کشور پا بگیرد و حفظ شود، بعد ابعاد بین‌المللی به آن افزوده شود. امسال هم پیشنهاداتی از کشورهای همسایه داشتیم اما تنوع بخش‌های جشنواره فعلا اجازه افزودن بخش بین‌المللی را نمی‌دهد شاید از سومین دور جشنواره بتوانیم  بین‌المللی برگزار کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف ما در برگزاری دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی میراث فرهنگی به مردم خودمان و خارجی هاست ؛ در واقع این جشنواره سکوی پرتاپ چند رسانه ای میراث فرهنگی در حوزه بین المللی است‌.
دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی درباره بخش کتاب و پایان نامه  توضیح داد: در تعاملی که با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی داریم بر آن شدیم تا این پایان نامه ها در قالب اثر مکتوب منتشر شود. جشنواره مسئولیت ایرانی بودن را متذکر می‌شود که از کودکی و نوجوانی تحقق پیدا می‌کند. بخش میراث بانان کوچک هم از این جهت است. از لالایی ها گرفته تا بناهای تاریخی و...

علی رصا تابش درباره  میزبانی استان های دیگر کشور  در   جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت:   استان های آذربایجان‌شرقی منطقه آزاد ارس، لرستان،  سیستان و بلوچستان خواستار برگزاری سومین دوره  جشنواره چندرسانه ای میراث هستند.

در پایان این نشست پوستر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی  رونمایی شد .

کد خبر 1734664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha