حال بازار کتاب‌های هنری خوب نیست/ شرمنده مؤلفان هستیم

مدیر مسئول انتشارات کلهر با بیان اینکه بهتر شدن شرایط نشر کتاب با تشویق جامعه به سمت کتابخوانی امکانپذیر است، گفت: افزایش قیمت در همه مسائل جامعه و حتی خدمات دولتی که ارائه می‌شود وجود دارد و ما هم در حوزه کتاب به ناچار این افزایش را داریم.

همزمان با سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نمایشگاه «کتب تخصصی هنر» از سوی دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری تعاونی انتشارات تهران از ۲۷ آبان تا ۱ آذر در طبقه دوم تالار وحدت برای علاقه‌مندان به کتب هنری برپا شده است.

درباره برپایی نخستین نمایشگاه کتب تخصصی هنر با «علی اصغر سمیعی فرد»، مدیر مسئول انتشارات کلهر که عمده فعالیتشان در حوزه کتاب‌های آموزش هنرهای تجسمی و کتاب‌های نفیس هنری است به گفتگو نشسته ایم. «علی اصغر سمیعی فرد» درباره وضعیت نشر کتاب‌های هنری به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: علیرغم این که جامعه دانشگاهی در حوزه هنر به لحاظ تعداد رشد داشته است، اما متاسفانه به دلایلی که بخشی از آن اقتصادی است البته نه به معنای گران شدن کتاب بلکه به معنای شرایط سختی که بر خانواده‌ها حاکم است و وجود فضای مجازی با عنوان ایبوک و مواردی از این دست که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و در بخشی از موارد مانند پژوهش کارآمدی دارند اما شاید کیفیت لازم را برآورده نکنند شرایط تولید آثار کتاب هنری چندان خوب نیست.

مدیر مسئول انتشارات کلهر با اشاره به اینکه وجود فضای مجازی کتاب ایبوک با حوزه هنر و همه رشته‌ها چندان سازگار نیست و کتاب مکتوب و کاغذی جدای حس خوبی که به خواننده منتقل می‌کند، به لحاظ کاربردی نیز بیشتر مورد توجه است، اظهار کرد: متاسفانه با رونق آموزش‌های آنلاین در دوران کرونا شرایطی که برای تهیه کتاب و جود داشت، وقفه انداخت و تاثیر زیادی داشت و سبد هزینه‌های خانوار با توجه به شرایط خالی شد. افزایش قیمت در همه مسائل جامعه و حتی خدمات دولتی که ارائه می‌شود وجود دارد و ما هم در حوزه کتاب به ناچار این افزایش را داریم.

سمیعی فرد خاطرنشان کرد: آنچه در این مسیر بسیار پررنگ است، اگر ما مخاطبین بیشتری داشته باشیم و تیراژ کتاب بالا برود، هزینه‌های اولیه کتاب سرشکن شده و می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. بنابراین افزایش قیمت کتاب از دو جنبه باید بررسی شود، اول افزایش قیمت مواد اولیه که متاسفانه وزارت ارشاد حمایتی در این مسیر ندارد که به نظرم کارآمدی هم ندارد چرا که بیشتر ایجاد رانت می‌کند تا به دست مصرف‌کننده که من ناشر باشم، برسد و موضوع دوم کم شدن تیراژ است. حقوق مولفین، مصنفین و حتی مترجمین آنقدر پایین است که من به عنوان ناشر شرمنده مولفین  هستم.

این ناشر کتب هنری اظهار کرد: نسبت به مسائل تولید کتاب راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد و وزارت خانه و مجلس اگر بتوانند کمک کنند و صداوسیما نیز ورود پیدا کند و جامعه را به کتاب و کتاب خوانی سوق دهد و این فرهنگ را از سنین پایین ایجاد کند، حتما شرایط می‌تواند بهتر باشد.

مدیر مسئول انتشارات کلهر درباره برپایی نمایشگاه‌های تخصصی نیز توضیح داد: در حوزه کتاب آموزش هنر جای برگزاری چنین نمایشگاهی بسیار خالی بود و حتی ما در سال‌های گذشته این پیشنهاد را به نمایشگاه بین‌المللی کتاب داده بودیم تا فضایی را به ناشران هنر بدهند تا بتوانیم فضای متفاوتی ایجاد کنیم که هیچ وقت این امر حاصل نشد و داشتن چنین امکانی بسیار می‌تواند موثر باشد. امیدوارم این تجربه در سال‌های آتی تکرار شود و با شرایط بهتر برگزار شود.

کد خبر 1734787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha