حضرت زهرا(س) جانش را پای این واجبِ فراموش‌شده گذاشت

حجت‌الاسلام حسینی سبزواری گفت: حضرت صدیقه(س) ساعت‌ها به نماز می‌ایستادند و روزهای بسیار روزه بودند اما برای هیچ یک از واجبات خود را به کشتن ندادند مگر ابراز محبت به ولی خدا و ابراز برائت از غاصبان حق ولایت، این یعنی جایی که جایز و واجب است که جان را به خطر بیندازیم.

حجت الاسلام سیدمحسن حسینی سبزواری در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان که به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) انجام شد، با بیان اینکه از مسائل مهم در اسلام و مکتب تشیع پذیرش اعمال است، اظهار کرد: همسو با این اهمیت در آموزه‌های دینی بحثی با عنوان عمل انسان و بحثی با عنوان شرط پذیرش اعمال را داریم، مسأله‌ای که پیامبر اکرم(ص) آن را بیان کرده و راه پذیرش اعمال را هم نشان‌مان داده‌اند.

این کارشناس و خطیب مذهبی ادامه داد: بنابر نقل منابع و تفاسیر، زمانی عده‌ای از مهاجر و انصار به محضر رسول خدا(ص) مشرف شده و عرضه داشتند: شما همه عمرتان را به هدایت جامعه سپری کردید حال که سران قبایل و کشورها برای آشنایی با اسلام و مراوده با مسلمانان با شما رفت و آمد دارند، ما مهاجران و انصار تصمیم گرفته‌ایم نیمی از اموال‌مان را در اختیار شما بگذاریم تا هم به زندگی‌تان برسید و هم در این مراودات از آن بهره بگیرید.

اجر رسالت پیامبر(ص)

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) به رسم احترام فرمودند: فکر می‌کنم و نتیجه را به شما اطلاع می‌دهم، حضرت رسول(ص) می‌خواستند با خدا در این باره مشورت کنند اینجا بود که آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری نازل شد: «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» یعنی بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید، که این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آنهاست).

حجت الاسلام حسینی سبزواری اضافه کرد: وقتی از حضرت رسول(ص) پرسیدند خانواده شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی بن ابیطالب، صدیقه طاهره و حسنین علیهم السلام و فرزندان آن‌ها تا روز قیامت. این یعنی اگر مسلمان همه عمر خود را به عبادت بپردازد اما مزد رسالت را ادا نکند، مسلمان نیست! چون آیات قرآن اجر و مزد رسالت نبوی را مودت و محبت خاندان‌ایشان معرفی کرده است.

مودت اهل بیت(ع) واجب عینی است

وی تأکید کرد: باید توجه داشت این مودت و ابراز محبت به فرد فرد جامعه اسلامی مربوط است نه اینکه اگر یک نفر ابراز کرد از دیگری ساقط شود به عبارت دیگ واجب عینی است همان طور که خواندن نماز توسط پدر و مادر، وجوب آن را از فرزند سلب نمی‌کند ابراز مودت هم شخصی است نه واجب کفایی که اگر یک نفر انجام داد از دیگران ساقط شود.

این خطیب مذهبی با بیان اینکه متأسفانه ما به این مودت و ابراز آن به دیده واجب نمی‌نگیریم و به نوعی این مسأله به عنوان امر واجب فراموش شده است، گفت: ادای این تکلیف و عمل به این واجب جا و مکان و زمان نمی‌شناسد، لذا معلم در کلاس، نویسنده در نوشتن کتاب خود، پدر و مادر در تربیت فرزند باید این مودت را تعبیه و نهادینه کنند همچنین است مسئولانی که بودجه بیت المال را در اختیار دارند و باید از آن در راه این ابراز استفاده کنند البته این فرق دارد با جلسه روضه رفتن و اشک ریختنهای ما در مصائب آل‌الله(ص).

شرط رسیدن به مقام در بهشت

وی با بیان اینکه ابراز مودت دو جلوه درونی و بیرونی دارد، تأکید کرد:‌امیرالمؤمنین امام علی(ع) درباره دوستی و ابراز محبت به اهل بیت(ع) می‌فرمایند: کسی که ما را قلباً دوست بدارد، با زبانش ما را یاری کند و با دستش در راه ماه و با دشمنان ما بجنگد، در بهشت هم درجه ما خواهد بود؛ اما اگر کسی که ما را قلباً دوست دارد با زبانش ما را یاری کند و با دستش در راه ما نجنگد، در درجه‌ای پایین‌تر از ما خواهد بود و اگر محبتش صرفاً قلبی باشد در بهشت خواهد بود اما هم درجه ما نیست.

حجت الاسلام حسینی سبزواری با بیان اینکه جایگاه و رتبه ما در دین و قیامت به میزان ابراز محبتمان به اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: از مسائل مهمی که باید در ایام فاطمیه تبیین شود این است که بدانیم چقدر به قلب، زبان و دست یاور ائمه(ع) هستیم و به آن‌ها مودت داریم؛ امام باقر(ع) فرمودند: بندگان خدا روز قیامت قدم از قدم نمی‌دارند مگر آنکه از چهار چیز از آن‌ها سؤال شود که یکی از آن‌ها محبت ما اهل بیت(ع) است!

این کارشناس و خطیب مذهبی با بیان اینکه ابراز مودت و محبت، ملاک‌هایی دارد، گفت: اینطور نیست که فقط به زبان قربان صدقه آن‌ها برویم و جزء دوستان‌ ایشان شویم؛ از امام رضا(ع) است که فرمودند: محبت اولیای خدا واجب و بغض به دشمنان اولیاء الله هم واجب است. یعنی از ملاک‌های مودت اهل بیت(ع)، ابراز بغض به دشمنان آل الله(ع) است.

تولی و تبری در سیره فاطمی

وی با بیان اینکه حضرت صدیقه طاهره(س) از نخستین و بزرگترین عاملان به این واجب هستند، تأکید کرد:‌ایشان تا جایی در ابراز محبت به ولی خدا و اعلام برائت از دشمنان‌ایشان‌ایستادگی کردند که در این راه جانشان را از دست داده و در سنین جوانی به شهادت رسیدند! ما نیز امروز باید در این ابراز از آن حضرت(ع) الگو بگیریم لازم هم نیست در معرفی این جلوه درخشان از سیره فاطمی، به افراد و اشخاص اشاره کنیم بلکه جریان‌شناسی کفایت می‌کند چنان که قرآن در مواجهه با منافقان و کفّار، جریان کفر و نفاق را لعن و نفرین می‌کند و از اشخاص نام نمی‌برد!

وی با اشاره به تصریح قرآن درباره فرجام آن‌ها که خدا و رسولش را آزار می‌دهند، اظهار کرد: مهم آنکه حضرت رسول(ص) شرط رضایت خود را رضایت حضرت فاطمه(س) و نیز دلیل آزار و عصبانیت خود را هم آزار و خشم فاطمه زهرا(س) بیان کرده‌اند! این یعنی قرآن نسبت به دشمنان حضرت زهرا(س) برائت دارد و شیوه این برائت را به ما هم یاد می‌دهد.

حسینی سبزواری اضافه کرد: از واجبات روزانه ما همچون نماز ابراز مودت به خاندان رسالت و ابزار برائت از دشمنان آن‌ها و کسانی است که سدّ راه حضرت‌امیرمؤمنان(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و حسین(ع) شدند. از امام صادق(ع) است که فرمودند: دروغگو است کسی که می‌گوید دوست ما است اما از دشمنان ما بیزاری نجوید. امروز هم ما باید نگاه‌مان به این واجب فراموش شده را اصلاح کنیم چون اغلب به این مودت و برائت به دیده متسحب اجتماعی می‌نگریم نه واجب فردیِ عینی!

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت صدیقه(س) ساعت‌ها به نماز می‌ایستادند و روزهای بسیار روزه بودند اما برای هیچ یک از واجبات خود را به کشتن ندادند مگر ابراز محبت به ولی خدا و ابراز برائت از غاصبان حق ولایت، این یعنی جایی که جایز و واجب است که جان را به خطر بیندازیم مودت به اهل بیت رسالت و برائت از دشمنان آن‌ها است.

کد خبر 1735864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha