استقبال نهاد کتابخانه‌های عمومی از خدمت رسانی به کانون‌های مساجد

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت اساسی برای نهاد کتابخانه عمومی است، گفت: ما از هرگونه خدمت رسانی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد استقبال می کنیم.

«مهدی رمضانی»، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به این سئوال که یکی از سیاست های محوری دولت مردمی توسعه و ترویج کتابخوانی در مناطق محروم است و کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از نهادهایی است که اینکار را انجام می دهد آیا نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای تحقق این سیاست دولت با کانون های فرهنگی هنری مساجد تعاملی دارد؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: راجع به کانون های فرهنگی و هنری مساجد دو بحث داریم؛ کتابخانه های حرفه ای کانون ها در واقع کتابخانه های عمومی هستند؛ اخیرا با رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد صحبت هایی داشتم و قرار شد یک ارزیابی نهایی در این زمینه صورت گیرد و در جلسه مشترک  مطرح شود.

وی افزود: مقرر شده است که این تعامل و گسترش همکاری در حوزه آموزش و خدمات کتابخانه ای صورت گیرد به این معنا که خدمات ما در این زمینه به سمت کانون ها سوق پیدا کند و ما تلاش داریم این مسئله را با جدیت و همت بیشتری دنبال کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز ما با کانون های فرهنگی و هنری مساجد همکاری های مشترکی در موضوعات مختلف ترویجی داریم به عنوان نمونه جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری کانون ها برگزار می شود، از طرفی بنا داریم یک سازوکار اجرایی برای این همکاری ها طراحی کنیم که بر اساس آن سازوکار این طرح ها اجرایی شود.

مهدی رمضانی با اشاره به اینکه ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت اساسی برای نهاد کتابخانه عمومی است، گفت: ما از هرگونه خدمت رسانی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد استقبال می کنیم؛ اما این موضوع مستلزم آن است که سازوکاری برای این همکاری فراهم شود تا تعامل این دو مجموعه گسترش یابد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به این سئوال که ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری فعال در دورافتاده ترین نقاط کشور وجود دارد که منابع کتابخانه ای آنها به روز نیست برای به روز رسانی منابع کتابخانه ای کانون های فرهنگی هنری مساجد چه اقداماتی در دستور کار دارید؟ توضیح داد: بنده در صحبت هایی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم بر محدودیت جدی ارسال منابع کتابی اشاره کردم و در همین زمینه پیشنهاد ۱۰ بندی برای دسترسی عادلانه به کتاب را به دولت ارائه کردیم؛ یکی از موضوعات مهم در این زمینه دسترسی به منابع اطلاعاتی و کتاب است اگر منابع مالی تامین شود ارسال کتاب به کتابخانه ها گسترش پیدا می یابد و ما می توانیم ارسال کتاب به کانون های فرهنگی هنری مساجد را نیز گسترش دهیم.

مهدی رمضانی در پاسخ به این سئوال که در دو سال اخیر در حدود ۲۰ کتابخانه سیار به کتابخانه های سیار کشور اضافه شده است آیا تعداد این کتابخانه افزایش می یابد؟ گفت: تعداد کتابخانه سیار ۲۳ کتابخانه بوده که هم اکنون به بیش از ۵۰ کتابخانه افزایش پیدا کرده است؛ اگر دستور وزیر صمت اجرایی شود این آمار باید به بالای ۲۰۰ کتابخانه برسد، ممکن است فرآیند اجرایی آن کمی طول بکشد اما پایان دولت نیز زمانی نمانده است؛ ولی روند افزایش کتابخانه های سیار تا پایان امسال ادامه خواهد داشت، حداقل در شرایط فعلی به کتابخانه های سیار اضافه خواهد شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به این سئوال که آیا منابع کتابی کتابخانه های سیار منابع به روزی هستند یا خیر؟ گفت: اساسا کتابخانه های سیار متصل به کتابخانه های مادر هستند که این گردش اطلاعاتی در آن وجود داشته باشد که منطقا هم وقتی کتابخانه جدید ایجاد شود، منابع جدید در آن قرار می گیرد، اما نیازمند تزریق منابع به کتابخانه ها هستیم. بعد از بحث زیرساخت به لحاظ ساختمان و ابنیه اولویت اصلی ما ایجاد و خرید کتاب برای کتابخانه است و دنبال حل این مسئله هستیم. وقتی افزایش کتاب را داریم و امکان خرید کاهش پیدا می کند با امکان امانت کتاب و وجود کتاب های جدید و پر مراجعه می شود این را مدیریت کرد؛ این دستور خود آقای رییس جمهور است، ایشان دستورشان دسترسی عادلانه به کتاب است و مهمترین نقطه این دسترسی هم کتابخانه است، اولویت ما در کتابخانه های سیار مناطق مرزی و حاشیه ای و کم برخوردار است.

کد خبر 1736056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha