گذشت خداوند از گناهان شما منوط به گذشت شما از دیگران است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند می فرماید برای اینکه من از گناهان شما گذشت کنم شما هم از دیگران به شکل زیبا گذشت کنید.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه در مسجد طالقانی تهران گفت: خداوند در قرآن مجید به بعضی از بیماری‌های قلب، آلودگی‌ها و پلیدی‌های آن اشاره می‌کند و می‌فرماید اگر دارندگان قلب آلوده توبه نکنند و دل خود را پاک نسازند به بیماری‌های قلب آنها افزوده می شود.

وی با بیان اینکه اگر کسی خطا و گناه کرده توبه واقعی کند جریمه نمی شود؛ ابراز کرد: اگر شخص پس از گناه لجاجت به خرج داده و توبه نکند و به گناه خود مغرور شود بر بیماری‌های دل‌ او افزایش داده می‌شود، و به واسطه آلودگی قلب در قیامت بیشتر عذاب می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نفاق یکی از بیماری های قلبی است؛ عنوان کرد: منافقان خود را مسلمان نشان می دهند اما علیه مسلمانان با دشمنان همدست می شوند، این نفاق گاهی در سطح گسترده و گاهی هم در سطح یک نفر است. نفاق یک نفر در سطح نفاق دولت‌ها گسترده نیست ولی گناه بزرگی است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه مرض دیگر قلب شرک است، اظهار کرد: در قیامت بدن و روح با یکدیگر وارد محشر می‌شوند، ثروت و فرزندان در قیامت برای شخص سودی ندارد مگر اینکه انسان قلب خود را از رذایل اخلاقی همچون ریا، حسادت، طمع، ریا، نفاق و شرک پاک کرده و آن را سالم وارد صحنه قیامت کند.

وی با بیان اینکه قلب کاملا بیمار نمی تواند توبه کند، گفت: بسیاری از دلها که به مجرمان و گناهکاران داده شده در ملکیت شیطان قرار می گیرند، چنین دلهایی ملک خدا نیست مگر اینکه صاحبان آنها توبه‌ واقعی حقیقی کنند و به سوی خدا بازگشت داشته باشند. پیامبر(ص) فرمودند خداوند در دل‌های مومنانی که به عنوان ملک خود قرار داده سه نشانه رقیق، نازک و پاک وجود دارد، هیچ وسوسه و شیطنتی بر چنین قلبی وارد نمی شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پس از مرگ پیغمبر امواج شیطانی و طوفان‌های ابلیسی در جامعه ایجاد شد طوفان ریاست طلبی و صندلی خواهی و اینکه علی نباید حاکم باشد و به حکومت برسد، عنوان کرد: این طوفانها افراد زیادی را بی‌دین و فرمانبردار بنی‌امیه و سقیفه کرد. با وجود این طوفان ها از زمان مرگ پیغمبر تا روز عاشورا برخی قلب خود را سالم حفظ کردند، آنها در حمایت از امام حسین(ع) وارد کربلا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به فرمایشی از امام صادق(ع) درخصوص حضرت عباس(ع)، ابراز کرد: حضرت می فرمایند عمویم عباس مورد رحمت خداوند بود چنان ایمان محکمی داشتند که به این ایمان هیچ چیز نتوانست زخم بزند او نافذ بصیرت داشت و قدرت بینش او تا اعماق حقایق عبور می‌کرد. جنگی که در کربلا کرد جنگ زیبایی بود یعنی در ظاهر و باطن جنگ او ایمان به خدا بود.

وی در پایان گفت: قلبی پیش خدا از همه محبوب‌تر است که محبت او هزینه‌ مردم مومن شود و صاف‌ترین قلب‌ها قلبی است که از گناه پاک باشد. یکی از نشانه های مومن و مومنان محبت به یکدیگر است؛ یعنی دل الهی دارند مومن دل کینه‌ای ندارد. خداوند می فرماید برای اینکه من از گناهان شما گذشت کنم شما هم از دیگران به شکل زیبا گذشت کنید. پیامبر(ص) فرمودند اگر اهل گذشت نباشید خداوند هم از شما گذشت نمی کند.

کد خبر 1736385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha